مشهد

فرسودگی یک‌سوم خودروهای حمل بار در مشهد

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار دورن‌شهری مشهد و حومه گفت: حدود ۳۵ درصد خودروهای حمل بار در سن فرسودگی هستند و مشکلات متعددی را به‌وجود آورده‌اند.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، حسین مختاری صبح امروز در نشست خبری که در محل معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد برگزار شد، با بیان اینکه «خودروهای حمل بار سال‌هاست نوسازی نشده‌اند و یکی از منابع آلودگی شهر مشهد هستند»، اظهار کرد: به منظور تسریع روند نوسازی خودروهای حمل بار فرسوده، سال گذشته لایحه‌ای به منظور اعطای تسهیلات بلندمدت ۴۵ ماهه به میزان ۸۰ درصد قیمت خودرو و با سود ۱۰ تا ۱۲ درصد در شورای شهر به تصویب رسید، اما با توجه به اینکه هیات دولت نیز در انتهای سال ۹۵ و در قالب لایحه هوای پاک طرحی برای نوسازی خودروهای سنگین با اعطای وام بلندمدت با سود ۸ درصد به تصویب رساند، تصمیم بر آن شد تا طرح خود را متوقف کرده و نوسازی این خودروها در قالب طرح هیات دولت و تسهیلات دولتی انجام شود و ما نیز هزینه کاهش تسهیلات را به آنان بدهیم یعنی تسهیلات با سود ۲ درصد انجام شود.
مختاری تصریح کرد: اجرای این طرح حدود یک ماه است که آغاز شده و تاکنون ۴۰ نفر ثبت نام کردند و امیدواریم در آینده این تعداد افزایش یافته و نوسازی خودروهای باری فرسودی تسریع شود.
صرفه‌جویی ۲٫۶ میلیارد لیتری سوخت در ۶ ماه گذشته
وی با اشاره به اجرای طرح «پایش پیمایش» به منظور صرفه‌جویی در مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق سوخت از بهمن ماه سال گذشته در شهرها، خاطرنشان کرد: در فاز اول اجرای این طرح حدود ۴۵۰ هزار راننده در کشور و ۱۵ هزار در مشهد باید با ثبت در سامانه وزارت نفت از میزان کارکرد خود خوداظهاری کنند و در فاز دوم باید پروانه بگیرند و درصورتی که برای اخذ پروانه اقدام نکنند سوخت آن‌ها از ۳۰۰۰ لیتر به‌تدریج کاهش خواهد یافت. با اجرای این طرح در ۶ ماه گذشته حدود ۲٫۶ میلیارد لیتر سوخت در کشور صرفه‌جویی شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار دورن شهری مشهد و حومه با اشاره به ساماندهی خودروهای بار دورن‌شهری، اظهار کرد: در چند سال گذشته ۲۱ هزار و ۸۰۰  پروانه فعالیت برای خودروهای باری در سطح شهر مشهد صادر کردیم که از این میزان ۸۰۰۰  پروانه فعالیت در سال گذشته صادر شده است.
وی ادامه داد: همچنین ۱۶هزار پروانه اشتغال برای رانندگان حمل‌ونقل عمومی صادر کردیم که از این تعداد ۶۵۰۰ پروانه در سال گذشته صادر شده است.
ساماندهی ۶۰ درصد خودروهای حمل بار در مشهد
مختاری با بیان اینکه «رانندگان در قالب ۲۷۰ شرکت حمل‌ونقل بار ساماندهی شده‌اند»، تصریح کرد: با توجه به برآوردی که از تعداد خودروهای بار در سطح مشهد داریم، تا کنون حدود ۶۰ درصد خودروها ساماندهی شده‌اند و بر این اساس یکی از شهرهای پیشرو در این زمینه هستیم.
   
وی افزود: همچنین دوره‌های مفصل آموزشی برای رانندگان در نظر گرفته شده است و زمان و تعداد جلسات از ۱۱ ساعت در قالب ۵ دوره، به ۱۳ ساعت در ۷ دوره افزایش یافته است و در مجموع در ۴ سال گذشته توانستیم ۱۴۰ هزار نفر ساعت را آموزش دهیم که ۵۱ هزار نفر ساعت آن در سال ۹۵ و ۲۵ هزار نفر ساعت در ۵ ماهه اول امسال آموزش دیده‌اند. همچنین برای افرادی که امکان حضور در دوره‌ها را ندارد یک بسته آموزشی در قالب CD تهیه شده است که افراد می‌توانند با مطالعه آن در منزل تنها در آزمون‌ها حضور پیدا کنند.
اعمال قانون ۵۰ هزار خودروی متخلف باری در سال گذشته
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار دورن شهری مشهد و حومه با بیان اینکه «نظارت و بارزسی یکی از مهم‌ترین وظایف ما در حوزه حمل‌ونقل است»، خاطرنشان کرد: در مجموع در طی سال ۹۵ و ۹۶ حدود ۵۰ هزار خودرو مختلف باری را اعمال قانون کرده و در راستای کاهش آلودگی هوا ۲۲ هزار مورد هم اعمال قانون معاینه فنی داشتیم، همچنین ۲۰۰ مورد بازدید از شرکت‌های باری انجام شده است.
وی با اشاره به راه‌اندازی توقفگاه‌های خودروهای باری و نقش موثر آن‌ها در کاهش حضور و توقف خودروهای حمل بار در سطح شهر، عنوان کرد: سال گذشته توقفگاه باری میثاق را در فضایی به وسعت ۲۷ هزار متر مربع راه‌اندازی کردیم و طی سال گذشته حدود ۲۰ هزار توقف خودرو در آن صورت گرفته است، توقفگاه باری نمایشگاه نیز در ماه‌های گذشته راه‌اندازی شد که در این مدت حدود ۳۲ هزار پارک خودرو در آن صورت گرفته است.
مختاری بیان کرد: توقفگاه ماشین‌آلات ساختمانی نمایشگاه به عنوان نخستین توقفگاه ساماندهی شده شهر مشهد راه‌اندازی شده است که ظرفیت حدود ۱۰۰ دستگاه خودروی را دارد. همچنین دومین توفقگاه ماشین‌آلات ساختمانی نیز هفته آینده در جنب پایانه معراج در بلوار توس افتتاح خواهد شد.
وی با بیان اینکه «در مجموع برای ساخت این توقفگاه‌ها تاکنون حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است»، تصریح کرد: با توجه به اینکه حدود ۲۰۰ خودروی حمل فاضلاب در شهر مشهد حضور دارد، هفته گذشته نیز عملیات اجرایی توفقگاه خودروهای تخلیه فاضلاب در بلوار میامی در زمینی به مساحت ۲۰ هزار متر مربع شروع شد که در ۳-۴ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و یک معضل بزرگ بهداشتی در سطح شهر حل خواهد شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار دورن شهری مشهد و حومه با اشاره به ساماندهی ایستگاه‌های تخلیه بار، خاطرنشان کرد: بر این اساس در ۱۵ نقطه از سطح شهر که محل‌های اصلی بارانداز شهر بودند فضاهایی را شناسایی کرده و ایستگاه‌های جدید تخلیه بار را احداث کردیم که نظارت بر آن‌ها از طریق دوربین‌های نظارت شهری انجام می‌شود، مدیریت این ایستگاه‌ها نیز به خود مردم واگذار شده و از این اقدام نتیجه خوبی هم گرفتیم.
کاهش ۲۰ درصدی حمل اضافه‌بار در سطح شهر
وی با اشاره به اجرای طرح جلوگیری از حمل بار اضافی، گفت: با اجرای این طرح و جلوگیری از حمل بار اضافی توسط خودروهای حمل بار که خطر بسیاری داشته و تاثیر بسیار زیادی در فرسودگی معابر شهری دارد، تخلفات اضافه بار در رسته‌های مختلف از ۲۵ درصد به ۵ درصد کاهش یافته است. همچنین این طرح را گسترش خواهیم داد و در نظر داریم در ۱۱ ورودی سطح شهر سامانه توازن برای سنجش میزان حمل بار توسط خودروهای باری نصب کنیم تا از ورود خودروهای دارای بار اضافی به شهر جلوگیری شود.  
مختاری عنوان کرد: بر اساس دستورالعمل طرح تردد خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین، شهر مشهد به سه بخش قرمز، زرد و سبز تقسیم شده است که ورود خودروهای باری و سنگین به محدوده‌ی سبز که شامل بزرگراه‌ها می‌شود در تمام ساعات روز آزاد بوده، اما در بخش قرمز که همان محدوده طرح ترافیک است، فقط در ساعت۲۳ تا ۶ صبح امکان تردد وجود دارد، همچنین بخش زرد نقاط بین محدوده‌های قرمز و سبز خواهد بود که ورود خودروهای باری به آن  نیز با محدودیت‌هایی مواجه خواهد بود.
وی با بیان اینکه «از زمان اجرای این طرح حدود ۱۵۰۰ خودروی متخلف با اعمال قانون مواجه شده‌اند»، بیان کرد: با توجه به اینکه این طرح برای اولین بار اجرا شده است در اجرای آن با موارد مختلفی برخورد کردیم در ماه‌های آینده طرح بازنگری را به شورای ترافیک استان خواهیم برد تا کاستی‌های طرح فعلی را پوشش دهیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار دورن شهری مشهد و حومه با اشاره به ساماندهی خودروهای یدک‌کش توسط این سازمان، اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که عدم ساماندهی خودروهای یدک‌کش به وجود آورده بود، به ساماندهی خودروهای یدک‌کش پرداختیم که در حال حاضر ۱۰ شرکت امدادخودروی اصلی را سامان داده و ۱۵۵ خودرو یدک‌کش هم مجوز دریافت کرده‌اند و برآورد می‌شود کم‌تر از ۱۰۰ خودروی امدادی دیگر در سطح شهر وجود دارد که تا یک ماه آینده ساماندهی شده و مجوز دریافت خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 4 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا