ایران

قطار برقی مشهد – تهران در ایستگاه فاینانس

۱۳۹۳۰۴۰۹۱۵۲۹۲۲۱۵۶۳۱۱۵۹۱۴
 
 

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن گفت: فاینانس تأمین مالی پروژه برقی سازی قطار مشهد  تهران سه شنبه( روز گذشته )با حضور نمایندگان ایرانی و چینی به ارزش ۱٫۸ میلیارد دلار به‌صورت رسمی نهایی و امضا  شد. مازیار یزدانی به خراسان رضوی گفت: روز گذشته با حضور قائم‌مقام اگزیم بانک چین و سفیر این کشور در ایران، فخریه کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی، محمد زاده مدیرعامل راه‌آهن، کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی و افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن به‌عنوان بانک تضمین‌کننده فاینانس امضا شد. یزدانی افزود: ارزش این قرارداد۸/۱میلیارد دلار است که ۱۵ درصد آن به‌عنوان پیش‌پرداخت توسط طرف ایرانی تأمین می‌شود.وی افزود: پیش‌پرداخت این فاینانس در دو مرحله به‌طرف چینی پرداخت خواهد شد و به‌محض این که قسط اول پرداخت شود عملیات اجرایی روی زمین این پروژه آغاز خواهد شد.یزدانی با اشاره به این که مبلغ قسط اول پیش‌قسط حدود ۴۵۰ میلیارد تومان است که توافقات شفاهی دولت برای تأمین این اعتبارات گرفته‌شده افزود: عملیات اجرایی و توان سنجی و نقشه‌برداری مسیر حدفاصل مشهد تا نیشابور در حال اجراست و امیدواریم امسال اجرای این خط هم عملیاتی شود.وی تصریح کرد: با توجه به این که خط تهران مشهد یک خط بهره‌برداری شده است و تقریباً هر ۱۵ دقیقه شاهد عبور یک قطار در طول مسیر هستیم، برقی کردن با روش سنتی بسیار دشوار است بنابراین در نظر داریم با روش‌های مکانیزه و پیشرفته این پروژه را عملیاتی کنیم و به‌محض این که قسط اول قرارداد واریز شد شرکت چینی حضور خواهد یافت و با بستن مسیر، عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.یزدانی افزود: در اجرای این پروژه تا حدود ۷۰ درصد از توان تخصصی نیروهای داخلی استفاده خواهیم کرد و طرف چینی خیلی انعطاف نشان داده است.وی همچنین از نهایی شدن قرارداد سه‌جانبه با پارسیان و مپنا خبر داد و افزود: قرارداد نهایی سه‌جانبه ساخت لکوموتیو این خط نیز طی ماه آینده نهایی خواهد شد.یزدانی همچنین گفت: در امور مهندسی پروژه اقدامات برداشت مسیر و تراکم سنجی برای ارتقای آن ابلاغ‌شده است و هفته آینده مطالعات در فاز میدانی پیگیری می‌شود.وی ادامه داد: در حوزه خطوط نیروی پروژه نیز شبیه‌سازی و تهیه طراحی بیسیک تأمین توان و خطوط انتقال نیز در دست انجام است و همچنین طراحی شبکه بالاسری طی صورت‌جلسه‌ای با پیمانکار چینی مورد توافق قرارگرفته است.یزدانی درباره امور مدیریت اجرایی پروژه نیز گفت: دستورالعمل‌ها و فرمت‌های حوزه مدیریت پروژه نهایی و ابلاغ‌شده و نرم‌افزار بر خط (آنلاین) دست‌گردانی مدارک پروژه نیز تهیه‌شده است.همچنین محفوظی معاون حقوقی و مجلس وزیر راه از پیگیری جدی اجرایی شدن پروژه ملی راه آهن گرگان – گنبد – بجنورد – مشهد خبر داد که در این باره مازیار یزدانی به خراسان رضوی اظهار کرد :مجوزهای این طرح گرفته شده و در وزارتخانه در دست اقدام است ولی با توجه به این که این خط از مناطق متراکم جمعیتی عبور می کند نیازمند تملیک اراضی زیادی  است و باید تامین مالی مناسبی برای اجرای آن انجام شود.با این حال مطالعات این طرح تکمیل شده و منتظر تامین مالی است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا