ایران

قیمت شکر بزودی کاهش خواهد یافت

 

 

 اخباراقتصادی, ,خبرهای اقتصادی,  شکر

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: با ورود شکرهای داخلی و وارداتی به بازار، قیمت ها به میزان محسوسی کاهش خواهد یافت.

علی قنبری-مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران- در گفت‌وگو با  ایلنا در خصوص وضعیت قیمت شکر در بازار بیان داشت: به لحاظ ذخایر استراتژیک هیچ کمبودی در کشور وجود ندارد و با ورود شکرهای داخلی و وارداتی به بازار، قیمت‌ها به میزان محسوسی کاهش خواهد یافت.
او در ادامه گفت: شکر مانند هر کالای دیگری در کشور تابع قانون عرضه و تقاضاست؛ اما گاهی برخی کالاها در شرایط خاصی قرار می‌گیرند که مباحث سیاسی و اجتماعی بر آنها تاثیر می‌گذارد، افرادی که شکر احتکار کرده باشند، بزودی ضرر زیادی خواهند کرد چرا که تا چند روز آینده، علاوه بر شکر وارداتی، شکر تولید داخلی هم وارد بازار خواهد شد و از 10 روز آینده قیمت این محصول در بازار کاهش پیدا می‌کند و به قیمت واقعی می‌رسد.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه عوامل اقتصادی و دلال‌بازی نیز قیمت کالاها را در داخل کشور تحت تاثیر قرار می‌دهد بیان داشت: آسیب‌پذیری بخش خصوصی درباره نوسانات قیمت جهانی مهم‌ترین علت عقب‌نشینی بخش خصوصی درباره اجرای تعهدات وارداتی خود براساس مجوزهای واردات دریافت شده بود؛ چراکه قیمت شکر در  سه ماه گذشته از 300دلار در هر تن به 500دلار افزایش یافت و این افزایش قیمت برای واردکنندگان شکر پیش‌بینی‌نشدنی بود.
 
او افزود: از طرفی هم مشکلات آب و هوایی در برزیل با توجه به اینکه ایران به این کشور به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده شکر خام توجه خاصی دارد،برای واردکنندگان مشکلاتی بوجود آورد. با وجود قیمت پایه دو هزار و 300تومان، در بازار آزاد، قیمت شکر بالا رفت و حتی در خرده‌‌فروشی‌ها به سه‌هزارو 500هم رسید؛ اما در حال حاضر 55 هزار تن شکر از بندر امام در حال تخلیه است و تا آخر هفته 70 هزار تن شکر دیگر وارد کشور می‌شود؛  30 هزار تن شکر دیگر قرار است تا پایان ماه آینده وارد کشور شود. لذا با این حجم از واردات، 155 هزار تن شکر ذخیره خواهد شد و این میزان موجودی شکر با توجه به تولید داخلی و وارداتی که از سوی بخش خصوصی صورت می‌گیرد، بیش از نیاز بازار است که در نهایت باید منتظر کاهش قیمت این محصول در بازار باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + نه =

دکمه بازگشت به بالا