ایران

لاریجانی انتقاد از لیست حداد را کلید زد

اخبار انتخابات,خبرهای انتخابات,حداد عادل

بخشی از اصول‌گرایان به مدیریت حداد عادل تصمیم گرفتند از میان لاریجانی و جبهه پایداری یکی را انتخاب کنند و انتخاب آنها جبهه پایداری بود.

علی لاریجانی رئیس مجلس‌های هشتم و نهم در دیدار با مدیران و سردبیران رسانه‌های استان قم گفته است:« من همیشه از مسیر روحانیت حمایت کرده‌ام و در قم جامعه مدرسین لیستی ارائه داد و دیگر آقایان خود را جدا کردند. بنده از گروهی نخواستم که نامم را در لیست قرار دهد همانطور که به جامعه مدرسین نگفتم و اگر اصولگرایان میثاق آنها جامعتین بود باید بر سر عهد و میثاق خود می‌ماندند.»

این سخنان را می توان به این معنی دانست که علی لاریجانی در آستانه انتخابات هفتم اسفند، انتقاد از فهرست حداد را کلید زده است. لاریجانی که به دلیل آنچه دلخوری از حضور جبهه پایداری در سازوکار وحدت اصول‌گرایان عنوان شده در سازوکار وحدتی که حداد عادل آن را مدیریت می‌کرد شرکت نکرد. این اولین پیام لاریجانی به اصول‌گرایان بود. پیامی که محتوای آن این بود که لاریجانی به دنبال این است که گفتمان تازه‌ای از اصول‌گرایی بدون جریان‌های افراطی به هواداران این طیف معرفی شود.

بخشی از اصول‌گرایان به مدیریت حداد عادل تصمیم گرفتند از میان لاریجانی و جبهه پایداری یکی را انتخاب کنند و انتخاب آنها جبهه پایداری بود. حضور 50 درصدی نامزدهای جبهه پایداری در فهرست ائتلاف به خوبی بیانگر این مسئله است. در این میان نباید فراموش کرد اصول‌گرایانی همچون زاکانی از عملکرد لاریجانی در سال‌های اخیر به ویژه در ماجرای تصویب برجام در مجلس دلخور هستند و اعتقاد دارند او در زمین دولت بازی کرده است و آنها را دور زده است.

حالا لاریجانی بعد از انتشار لیست حداد عادل، با کنایه و به گونه ای که پیداست متوجه اوست می گوید: دوستان بر اساس نظر جامعتین (جامعه مدرسین و جامعه روحانیت) عمل نکرده است.

قبل از انتخابات بسیاری از اصول‌گرایان در سخنان خود بر این معنا تاکید داشتند که وحدت باید زیر نظر جامعیتن شکل بگیرد ولی ما شاهد بویدم که وحدت زیر نظر حداد عادل، زاکانی و اعضای جبهه پایداری شکل گرفته است. به طور مثال علی لاریجانی که نامزد مورد حمایت جامعه مدرسین در قم است مورد حمایت اصول‌گرایان قرار نگرفته است و آنها نامزدهای دیگری را معرفی کرده‌اند.

 لاریجانی در حال شکل دادن به تعریف اصول‌گرایی است. بعد از به قدرت رسیدن روحانی در خرداد 92 اصول‌گرایان به دو دسته تقسیم شدند. اصول‌گرایان طرفدار دولت و اصول‌گرایان منتقد دولت. امروز لاریجانی با این سخنان خود نشان داد که راه او با مسیر فهرست حداد عادل جداست و شیوه رسیدن آنها به وحدت را قبول ندارد.

حضور کاظم جلالی چهره نزدیک به لاریجانی در فهرست اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان معتدل حکایت از این معنا دارد. عدم حضور چهره‌های نزدیک به لاریجانی در لیست حداد نیز نشان می‌دهد که اصول‌گرایان مخالف دولت هم تلاش می‌کنند خط خود را لاریجانی جدا کند.

نکته‌ای که در این میان قابل توجه است این مسئله است که جامعتین حمایت از لاریجانی را در دستور کار قرار داده‌اند و زعمای جریان راست، همچنان لاریجانی را رئیس مطلوب خود برای مجلس می‌دانند.

منبع: عصر ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا