مشهد

محققان ایرانی برای نخستین‌بار در جهان به فناوری تولید نبات رژیمی کم‌کالری دست یافتند

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی از دستیابی به فناوری تولید نبات رژیمی کم‌کالری برای نخستین بار در جهان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، به‌نقل از روابط عمومی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، «قدیر رجب زاده» با اعلام این خبر اظهار داشت: این فناوری حاصل اجرای پروژه مشترک این موسسه با بخش خصوصی بود که با هدف دستیابی به فناوری تولید نبات با کالری کاهش‌یافته انجام شده است. 

وی گفت: به دلیل پیچیدگی فرایند کریستالیزاسیون قندهای کم کالری و تفاوت آن با ساکاروز، در این پروژه بعد از جایگزینی کامل ساکاروز با قندهای کم کالری و اصلاح فرمولاسیون، فرآیند کریستالیزاسیون با قندهای انتخابی طراحی و بهینه سازی شد.

وی تصریح کرد: در این پروژه برای اولین بار در دنیا کریستال بزرگ رشدیافته به هم پیوسته از قندهایی غیر از ساکارزر و با کالری کاهش یافته به شکل نبات تولید شد.  

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی بیان کرد: محصول نهایی تولید شده در این پروژه قابل مصرف برای همه‌ی افراد جامعه به ویژه افراد حساس به مصرف ساکاروز و قندهای پرکالری می باشد.

در ادامه «سمیرا یگانه زاد»، مدیر گروه فرآوری مواد غذایی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و مجری این طرح پژوهشی بیان اینکه نبات علاوه بر ایران در آمریکا و برخی دیگر از کشورها تولید می شود گفت: یکی از محصولات پر مصرف که امروزه به صورت صنعتی تولید می‌گردد و در جهان و به ویژه در کشور ایران به میزان زیادی به عنوان شیرین کننده نوشیدنی‌هایی نظیر چای استفاده می‌شود نبات است. نبات کریستال رشد یافته ساکارز می‌باشد که مکان اولیه تولید آن ایران و هندوستان ذکر شده است، در فرآیند تولید نبات کریستال¬های درشت ساکارز در اثر سردشدن محلول فوق اشباع شکر تولید می‌گردند. 

وی بیان کرد: عوامل مختلفی نظیر دما، درجه فوق اشباعی و تلاطم در زمان فرآیند، بر شکل، اندازه و ظاهر کریستال نهایی موثر است. 

عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: از آنجا که ساکاروز قند اصلی تشکیل دهنده‌ی این محصول می‌باشد، مصرف آن برای بسیاری از افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و افراد مبتلا به عارضه چاقی و اضافه وزن مضر می‌باشد. این درحالیست که می‌توان با تولید نبات‌ حاوی قندهای کم کالری این مشکل را برطرف کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو − 2 =

دکمه بازگشت به بالا