گوناگون

محققان ایرانی گرفتار فقر/ راز داشتن مغزی استثنایی

پروفسور مجید سمیعی

پروفسور مجید سمیعی با تاسف از فقر محققان ایرانی و تشریح داشتن یک مغز استثنایی و سالم، گفت: بدترین چیز برای یک محقق و افراد لایق این است که مدیر و رئیس آنان فرد پایین‌تر و نالایق‌تر باشد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، پروفسور مجید سمیعی در حاشیه در مراسمی که برای تجلیل از مقام علمی وی در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد با پرداختن به آخرین وضعیت بیمارستان و مرکز علوم اعصاب ایران که در حال ساخت است، اظهار داشت: ساخت این مرکز با هدفی پیش می‌رود تا بتوانیم در آینده پاسخگوی کارهای علمی و پیشرفته علوم اعصاب باشیم که از مهمترین مباحث این مرکز فراهم آوردن منابع انسانی است زیرا اگر بهترین ساختمان‌ها را نیز بسازیم ولی نیروی انسانی مورد نظر را نداشته باشیم به نتیجه نخواهیم رسید.

سمیعی با تاکید مجدد بر نیروهای متخصص برای پیش رفتن با تکنولوژی‌های روز آینده تصریح کرد: در این مرکز به سمتی پیش می‌رویم تا محققان علمی ما با آخرین تکنولوژی‌های دنیا آشنا و فعالیت کنند. بنابراین بنده نیز موافق ساخت صرف یک مرکز نیستم بلکه باید فعالیت‌ها و عملکردهای مرکز علوم اعصاب ایران در دنیا قابل احترام و نشر داده شود و رسانه‌ها بیشتر کارهای نمونه این مرکز را در دنیا اطلاع‌رسانی کند.

وی با ابراز امیدواری برای شروع به کار علمی و تشخیصی مرکز علوم اعصاب ایران تا پایان امسال، گفت: البته کار درمانی زمان‌بر است و باید متخصصان بسیار زیادی گرد هم آیند تا بتوانند برای درمان در رشته علوم اعصاب اقدام کنند کما اینکه افراد متعددی نیز برای فعالیت در این مرکز تربیت خواهیم کرد.

سمپوزیوم جراحان مغز و اعصاب در ایران تاریخی است

سمیعی به برگزاری سمپوزیوم جراحان مغز و اعصاب در ایران نیز گریزی زد و گفت: برگزاری این سمپوزیوم در دنیا یک رخداد جهانی است و با نظارت فدراسیون جهانی جراحان مغز و اعصاب این کنگره با حضور متخصصان و دانشمندان علوم اعصاب 90 کشور جهان در ایران برگزار می‌شود.

راز داشتن یک مغز استثنایی

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی داشتن یک مغز سالم و فعال، توصیه‌هایی عنوان کرد و افزود: این سوال بسیار مهمی است که ما چطور یک مغز سالم داشته باشیم و بنده عنوان می‌کنم که افکار سالم باعث می‌شود که قدرت فراخوانی علم در مغز بیشتر شود و به زبانی عامیانه هر کس وجدان راحتی داشته باشد و در دوران جوانی کارهایی نکند که به عذاب وجدان گرفتار شود مسلما مغز او نیز کمتر آسیب می‌بیند بنابراین هر چه روح شادتر باشد قدرت بدنی انسان نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین قوی کردن ماهیچه‌ها تاثیری در تقویت مغز ندارد بلکه در سیکلی معکوس این مغز سالم است که قدرت ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهد.

برگزاری جشن بزرگ جراحی قاعده جمجمه در ایران

پروفسور سمیعی همچنین با اشاره به برگزاری جشن جراحی قاعده جمجمه در ایران توضیح داد: 20 سال قبل بنده حقیر جراحی قاعده جمجمه را شروع کردم و در سراسر دنیا گسترش یافت و آن زمان دکتر محمد فرهادی وزیر علوم کنونی ایران که تا هم‌اکنون نیز با ما همکاری داشته است مشارکت‌های بسیاری در جراحی قاعده جمجمه داشت بنابراین امسال با گردهم آوردن متخصصان مغز و اعصاب، جراحی پلاستیک، گوش، حلق و بینی و … جشن 20 سالگی جراحی قاعده جمجمه را در ایران برگزار می‌کنیم.

وی در ادامه با ابراز تاسف دوران‌هایی که نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها برای تحقیقات منابع مالی تعیین نمی‌کردند گفت: رسیدن به نوآوری با سرعت کنونی امروز دنیا احتیاج به تحقیق دارد و الزام آن نیز این است که محقق از نظر مالی تامین شود.

محققان ایرانی گرفتار فقر

سمیعی ادامه داد: یک محقق مانند بساز و بفروش نیست که اعتبارات تحقیقاتی را صرف ساخت برج‌کند. بلکه یک دانشمند در یک محیط مشغول به کار علمی می‌شود و این در حالیست که سرنوشت آن کار علمی نیز مشخص نیست. بنابراین باید زندگی این دانشمند تامین شود.

وی تصریح کرد: بنابراین با چنین حقوق‌هایی نباید توقع داشت محققین ما نوبل بگیرند بلکه یک محقق باید حداقل مانند همان برج‌ساز دارای رفاه اجتماعی باشد و خود و خانواده‌اش دچار فقر نشوند.

رئیس مرکز علوم اعصاب هانوفر آلمان، در ادامه با تشریح تشکیل و فعالیت مرکز پایه‌ای تحقیقات علوم اعصاب که با همکاری وزیر علوم تحقق یافته است، گفت: در این مرکز هم‌اکنون مشغول گردهم آوردن محققان هستیم تا بتوانیم یک هزار محقق در این مرکز مشغول به فعالیت شوند و انتخاب آنان نیز توسط کمیته 7 نفره بین‌المللی صورت می‌پذیرد و ملاک انتخاب نیز فقط دانش و شخصیت انسانی آنها خواهد بود و هیچ‌گونه رابطه، توصیه و سفارشی را نمی‌پذیریم به طوریکه جابجایی مسئولان سیاسی نیز نتواند خللی بر فعالیت این مرکز ایجاد کند.

پروفسور سمیعی درباره خط قرمزهای خود نیز، خاطر نشان کرد: از مهمترین مسائلی که بنده به آن حساسیت ویژه‌ای دارم سفارش و توصیه برای بکارگیری افراد است. یعنی به هیچ عنوان نفوذ و تحمیل کسی را نخواهم پذیرفت چیزی که در برخی جاها بسیار رایج است و شاهد آن هستیم که فرد لایق زیرمجموعه یک فرد نالایق کار کند. بنابراین دو مولفه دانش و شخصیت عالم برای فعالیت در مراکز علوم اعصاب بسیار اهمیت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 6 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا