خراسان

مدارس خراسان رضوی حق دریافت هزینه اجباری از والدین ندارند/ ساخت هنرستان در کنار مراکز صنعتی استان

سید جواد حسینی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: براساس قانون هیچ مدرسه‌ای حق گرفتن هزینه به صورت اجباری از خانواده‌ها را ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سبزوار سید جواد حسینی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز ثبت نام دانش آموزان از ابتدای تیرماه امسال اظهار داشت: براساس قانون هیچ مدرسه‌ای حق گرفتن هزینه به صورت اجباری از خانواده‌ها را ندارد.

وی  با بیان اینکه برخی مبالغ شامل بیمه، هزینه سرویس مدارس و کتاب براساس قانون و ضابطه از خانواده دانش آموزان گرفته می‌شود،گفت: براساس قانون انجمن اولیا و مربیان حق دارد به صورت داوطلبانه و اختیاری  مبالغی را از بین والدین و اعضاء انجمن جمع آوری کند.

حسینی بیان به اینکه در حال حاضر  7.8  از دانش آموزان کشور در سطح استان خراسان رضوی تحصیل می‌کنند، گفت:  13 درصد از دانش آموزان  استثنایی کشور و 14 درصد  از دانش آموزان در مدارس نمونه غیر دولتی استان در حال تحصیل هستند که نشان از گسترش عدالت آموزشی طی سه سال گذشته در سطح استان است.

وی با بیان اینکه اکنون 41.8 از دانش آموزان استان در رشته‌های فنی و 58 درصد در سایر رشته‌ها  در حال تحصیل هستند، افزود: با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته در طرح هدایت تحصیلی دانش آموزان سعی ما توزیع متوازن دانش آموزان در تمام رشته‌های تحصیلی و براساس نیاز جامعه است که در همین راستا دانش آموزان برای ورود به رشته تجربی باید دارای معیارهای خاص تحصیلی باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی با اشاره به وجود 40 رشته هنرستانی و 140 رشته کار و دانش در سطح  900 هنرستان در استان عنوان کرد: یکی از برنامه‌های ما ایجاد هنرستان‌ها در کنار شهرک‌ها و مراکز صنعتی در استان است که مقدمات اجرای این طرح نیز فراهم شده است.

حسینی با اشاره به مدارس دوشیفته  در سطح استان نیز افزود: در حال حاضر تعداد 724 مدرسه در سطح استان دوشیفته هستند که از این میزان 358 مدرسه پسرانه و 279 مدرسه دخترانه است.

وی با اشاره به اینکه براساس برنامه ریزی ما 45 درصد از دانش آموزان استان باید در رشته‌های فنی تحصیل کنند یادآور شد: در همین راستا طرح‌های مختلفی از جمله اعزام هادیان فنی، تجاری کردن محصولات دانش آموزان، ایجاد ارتباط بین هنرستان‌ها و مراکز صنعتی با ایجاد دبیرخانه‌های مختلف و ایجاد دفتر ارتباط با دانشگاه در استان اجرا شده است.

حسینی با اشاره به اینکه تعداد اندکی از مدارس ما در سطح استان دارای سیستم گرمایشی نفتی هستند، گفت: یکی از برنامه‌ها در این حوزه حذف سیستم گرمایشی نفتی و تغییر آن به سیستم‌های نوین در این مدارس است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه در سه سال گذشته اقدامات دولت یازدهم در حوزه آموزش و پرورش در سطح کشور بی نظیر بوده است افزود: در این مدت با وجود محدویت‌های مالی بیش از 105 طرح در زمینه‌های مختلف در سطح استان اجرا و بیش از 85 رتبه برتر توسط  این اداره در سطح استان  در زمینه‌های مختلف کسب شده است.

حسینی با اشاره به اجرای طرح توزیع متوازن دانش آموزان در سطح رشته‌های تحصیلی در مدارس استان ادامه داد: گرایش خانواده‌ها در دوره دوم متوسطه به سمت رشته‌های تجربی افزایش یافته و این در حالی است که این گرایش در سطح رشته‌های علوم انسانی، ریاضی و فنی و حرفه ای کاهش داشته است.

وی افزود: سیاست ما در آموزش و پرورش خراسان رضوی توزیع متوازن دانش آموزان در رشته‌های علوم تجربی به لحاظ کمی، رشته علوم انسانی به لحاظ کیفی و رشته‌های ریاضی و فنی و حرفه‌ای به لحاظ کیفی و کمی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 1 =

دکمه بازگشت به بالا