خراسان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی معارفه شد

مشهد|مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی معارفه شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، سید جواد حسینی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی اظهار داشت:  در استان خراسان رضوی سالانه ۴ هزار عنوان کتاب نوشته می‌شود و تعداد عنوان کتاب‌ها نیز رو به افزایش است که نشان می‌دهد عرصه‌های تولید معنا در استان رو به افزایش است و دوم اینکه خواندن در حال اتفاق افتادن است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: تیراژ کتاب در کشور ما به صورت میانگین ۱۵۰۰ جلد است ولی این رقم در ترکیه ۵۰ هزار جلد است و این نشان می‌دهد که ما وضعیت مناسبی در این حوزه نداریم.

وی افزود: وجود ۴۰۰ کتابفروشی در استان فرصت مناسبی جهت اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان است و زنجیره‌ای از حلقه کتاب و کتابخوانی در استان است.

حسینی در ادامه با بیان اینکه ۲۵۰ کتابخانه در سطح استان داریم اظهار داشت: فرهنگ حاکم بر کتابخانه‌ها و وجود کتابداران مسلط به کار خود بر رونق کتابخانه‌ها می‌افزاید.

وی افزود: سرانه مطالعه در کشورهایی نظیر روسیه و ژاپن ۴۰ دقیقه است و در کشور ما این زمان از ۲ دقیقه به ۸ دقیقه افزایش یافته است.باید تلاش شود مردم با کتاب آشتی کنند و مقاومت جوانان در برابر کتاب باید به رفاقت تبدیل شود.

معاون استاندار خراسان رضوی میزان کتاب موجود در کتابخانه‌های استان را ۷۴ هزار عنوان ذکر کرد و گفت: این میزان نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد را نشان می‌دهد و تعداد کتابخانه‌ها نیز از رشد ۵ درصدی و نسخ کتاب‌ها از رشد ۱۲ درصدی برخوردار بوده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی افزود: استفاده از کتابخانه‌های مجاور دانشگاه‌ها و مدارس و پیوند بین دانش‌آموزان و دانشجویان با این کتابخانه‌ها می‌تواند به رشد فرهنگ کتابخوانی کمک شایانی کند.

وی با بیان اینکه در کشورهای دیگر وضعیت کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها بسیار بهتر از ماست، گفت: ما باید تلاش کنیم تا اجزای مختلف حلقه و زنجیره کتابخوانی ما رشد کند تا فرهنگ کتابخوانی در کشور و استان ما به اعتلا برسد.باید افزایش کتابخانه‌ها، افزایش سرانه مطالعه کتاب، توجه به ناشران، کتابداران، کتاب فروشان، و به ویژه با رویکرد مشتری مداری کتابخوانان را در مرکز توجه قرار داد.در سال جاری ۱۱۷ درصد رشد اعتبارات در عرصه کتابخانه‌ها را شاهد بودیم و امید است با راه‌اندازی ۲۸ کتابخانه سیار گامی در جهت ترویج کتابخوانی برداریم.

در پایان این مراسم، حجت‌الاسلام علی اکبر سبزیان به عنوان مدیرکل جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی معرفی شد.

 

اطلاعات مشاغل مشهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 6 =

دکمه بازگشت به بالا