خراسان

مرمت آرامگاه خیام نیشابوری، عطار و کمال‌الملک در دستور کار است

مقبره خیام نیشابوری

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نیشابور از برنامه ویژه این اداره برای مرمت آرامگاه خیام، عطار و کمال‌الملک خبر داد.

هادی شریفان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: حدود ۱۱۱ اثر تاریخی در شهر نیشابور در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که شامل بناهای تاریخی و محوطه‌های باستانی است و شاخص‌ترین بناهای ما از نظر بُعد گردشگری، آرامگاه عطار و خیام و کمال‌الملک و بازار سرپوش و کاروانسرای عباسی و محدوده و حریم شهر کهن نیشابور و تپه مدرسه و شادیاخ است.

رئیس اداره میراث فرهنگی نیشابور گفت: در خارج از محدوده نیشابور نیز قدمگاه را داریم که جذب گردشگر بالایی دارد و گردشگر خارجی نیز در این شهر بالا است؛ در بحث ییلاقات مناطقی مانند بوژان و دیزباد و بار و فوشنجان را داریم که مورد توجه گردشگران است.

شریفان تصریح کرد: اعتبارات ما با فضا و امکانات مرمتی همخوانی ندارد؛ اعتبارات ما به قدری نیست که بخواهیم همه آثار را مرمت کنیم اما در حال حاضر مرمت آرامگاه خیام را شروع کرده‌ایم و امیدواریم تا نوروز، ۶۰ درصد کار را تمام کنیم و در آرامگاه کمال‌الملک نیز در حال مرمت کاشی هستیم.

وی با اشاره به مرمت مسجدجامع شهر گفت: در درود نیز حمام درود و در کلیدر نیز چارطاقی که مربوط به دوره تیموری است را در حال مرمت هستیم و با شهرداری نیز رایزنی‌هایی صورت گرفته است؛ برنامه‌هایی نیز برای مرمت آرامگاه عطار داریم.

رئیس میراث فرهنگی نیشابور خاطرنشان کرد: آب انباری در بازار سرپوش است که مرمت فاز نخست آن به اتمام رسیده و امیدواریم به زودی بتوانیم بهره برداری از آن را صورت دهیم؛ در بحث حوزه گردشگری روی بوم‌گردی تمرکز کرده‌ایم زیرا مردم دنبال فضاهایی هستند که مقداری آرامش داشته باشند و در روستاهای هدف گردشگری در حال توسعه بوم‌گردی هستیم و این کار را به ویژه در بوژان در حال انجام هستیم.

شریفان ادامه داد: در حال حاضر در نیشابور تمامی روستاهای سمت شمال مقصد گردشگری هستند و این کار را به ویژه در دیزباد و بوژان در حال پیگیری هستیم.

وی همچنین در مورد مرمت حمام مرمر در انتهای بازار سرپوش نیشابور اظهار داشت: این حمام قدیمی در اختیار اوقاف است و در حال رایزنی با اوقاف هستیم تا ساماندهی لازم را در آن صورت دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا