مشهد

مرکز تحقیقات علوم اعصاب شناختی در مشهد تشکیل می‌شود

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تشکیل مرکز تحقیقات علوم اعصاب شناختی در آینده ای نزدیک در مشهد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدرضا دارابی صبح امروز در آیین افتتاحیه همایش بین‌المللی «التهابات سیستم عصبی»که در تالار چمران بیمارستان قائم مشهد برگزار شد، عنوان کرد: یکی از برنامه‌های استراتژیک و راهبردی دولت در حوزه سلامت، اجرای طرح تحول نظام بود.

وی ادامه داد: مرحله چهارم طرح تحول نظام سلامت با هدف نوآوری و تحول در نظام آموزشی به همراه تمرکززدایی، ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها و مشارکت همه اندیشمندان علاقه‌مند در داخل و خارج از کشور در راستای ارتقا مسائل آموزشی از دو سال گذشته آغاز شد.

دارابی با اشاره به واگذاری مأموریت ویژه توسعه و تحول در علوم اعصاب شناختی به خراسان بزرگ اظهار داشت: در این راستا، دانشگاه علوم پزشکی مشهد تلاش می‌کند تا با کمک همه دانشگاه‌ها، مؤسسات و صاحب نظران حوزه علوم اعصاب، توسعه آن را در دستورکار خود قرار دهد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد بیان کرد: بر این اساس، تلاش شد ابتدا در این دانشگاه، کارگروه و مرکز علوم اعصاب شناختی ایجاد شود، در مرحله بعد نیز به حوزه کشوری ورود پیدا می‌کنیم.

دارابی با اشاره به آغاز به کارکارگروه و دپارتمان علوم اعصاب شناختی در مشهد متذکر شد: علوم مذکور، بین رشته‌ای است و در آینده گسترش بیشتری پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه برگزاری این کنگره نخستین گام در گسترش این رشته به شمار می‌رود، متذکر شد: مرکز تحقیقات علوم شناختی اعصاب نیز در آینده‌ای نزدیک در مشهد شکل می‌گیرد و امیدوارم بتواند به صورت فراملی فعالیت کند.

در ادامه این مراسم، دبیرعلمی کنگره علوم اعصاب نیز با اشاره به اینکه بیماری‌های التهابی سیستم عصبی پرشمار هستند، بیان کرد: از جمله این بیماری‌ها «ام. اس» بوده که مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده است.

محسن فروغی‌پور اضافه کرد: برخلاف تصور ما، تحقیقات نشان می‌دهد، بسیاری از بیماری‌ها ممکن است التهابی باشند یا یک دوره التهابی سبب بروز آن شود.

وی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این کنگره تنها پرداختن به «لتهابات سیستم عصبی» نبود، یادآور شد: همکاری با مراکز علمی  پیش‌رو در خارج از کشور از اهداف برپایی این کنگره بود.

وی با بیان اینکه تعداد چنین مراکزی در دانشگاه‌های کشور کم است افزود: تاریخچه علوم اعصاب شناختی، نشان می‌دهد آلمان و فرانسه از کشورهای پیش‌رو در این حوزه بوده‌اند، بنابراین، ما می‌توانیم از این تجربیات در راستای بهبود بیماران و جامعه بشری بهره گیریم، بی‌تردید، این کنگره تمرینی برای انجام کار مشترک علمی، تعالی رفتارها و دیدگاه‌های ما است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا