ورزش

مسابقات لیگ شطرنج خراسان‌رضوی برای نخستین بار برگزار می‌شود

پاشانجاتی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، رضا پاشانجاتی دبیر هیئت شطرنج خراسان‌رضوی در بازدید از دفتر نمایندگی خبرگزاری تسنیم در خراسان‌رضوی در ارتباط با اقدامات و فعالیت‌های انجام شده  توسط هیئت شطرنج خراسان‌رضوی پاسخگوی سئوالات خبرنگار تسنیم بود که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: هیئت شطرنج خراسان‌رضوی چه اقداماتی را از ابتدای سال تاکنون به نتیجه رسانده است؟

پاشانجاتی: اقدامات بسیاری توسط هیئت شطرنج خراسان‌رضوی انجام شده که تعدادی از آنها مانند برگزاری نخستین مسابقات بین‌المللی شطرنج توسط هیئت شطرنج در خراسان‌رضوی در سال ۸۸ جزو مهم‌ترین برنامه‌ها بوده و پس از آن در سال ۸۹ هیئت شطرنج خراسان‌رضوی به‌عنوان بهترین هیئت در کشور شناخته و معرفی شد.

خراسان‌رضوی به‌دلیل پیشرفت مطلوب و نمونه بودن این استان هر سال میزبانی مسابقات بین‌المللی را در برنامه‌های خود جای داده و با موفقیت این میزبانی را گذرانده است، امسال نیز از ۱۱ تا ۱۸ اسفندماه، هشتمین مسابقات جام فردوسی و به‌طور کلی هفدهمین مسابقه بین‌المللی واقع در خراسان برگزار می‌شود.

هیئت شطرنج خراسان‌رضوی اقدامات زیادی مانند برگزاری ۱۰ مسابقه “ریتد” از تیرماه تاکنون، برپایی ۱۰ مسابقه و تشکیل ۶ مسابقه از آن به‌صورت تیمی، برگزاری ۱۰ مسابقه مختلف در جام رمضان برای نخستین بار، برپایی مسابقات چلنج، تشکیل مسابقات برای والدین و نظایر این موارد انجام داده است.

کارگاه‌های آموزشی مختلف اعم از “آنچه والدین باید بدانند”، “روانشناسی”، ” اصول تغذیه در شطرنج”و غیره، کلاس‌های آموزشی رایگان و بسیاری فعالیت در هیئت شطرنج خراسان‌رضوی به اتمام رسید.

از سایر اقدامات هیئت شطرنج خراسان‌رضوی می‌توان به برگزاری مسابقات لیگ برتر شطرنج مشهد با حضور ۳۶ تیم و ۲۵۰ نفر از شهرستان‌های مختلف بوده که در حال حاضر شطرنج‌بازان در حال رقابت هستند.

تسنیم: هیئت شطرنج خراسان‌رضوی تا پایان سال چه برنامه‌هایی دارد؟

پاشانجاتی: هم‌اکنون ورزشکاران شطرنج خراسان‌رضوی در حال تلاش جهت مشارکت در مسابقات جام فردوسی واقع در هتل هما و کسب مدال در این مسابقات هستند؛ باید در نظر داشت که این مسابقات در سال گذشته ۱۸ شرکت‌کننده داشته و امسال ۴۰ کشور اعلام آمادگی کردند.

البته هیئت شطرنج خراسان‌رضوی تا آخرین روز از سال ۹۶ برنامه‌های معمول و یا ویژه بسیاری داشته اما مهم‌ترین فعالیت هیئت، مورد ذکر شده است.

تسنیم: هیئت شطرنج خراسان‌رضوی محل اختصاصی در اختیار دارد؟

پاشانجاتی: این هیئت در حال حاضر ۱۳ باشگاه فعال در مشهد در اختیار داشته و ورزشکاران در این باشگاه‌ها به‌صورت جدی و با نتیجه‌های بسیار مطلوبی در راستای مدال‌آوری در سطوح مختلف کشوری و بین‌المللی، این ورزش را ادامه می‌دهند.

تسنیم: هیئت شطرنج خراسان‌رضوی چه فعالیت‌هایی در بخش شهرستان‌ها دارد؟

پاشانجاتی: هیئت  شطرنج خراسان‌رضوی در ارتباط با فعالیت‌ها در شهرستان‌های مختلف تلاش‌های بسیاری انجام داده و بالغ بر ۲۰ شهرستان در بخش شطرنج فعالیت قابل توجهی دارند، در بهمن‌ماه مسابقات لیگ شطرنج خراسان‌رضوی برای نخستین بار در دو قسمت آزاد و نوجوانان برگزار می‌شود.

تسنیم: ورزشکاران سازمان‌یافته شطرنج در خراسان‌رضوی چند نفر هستند؟

پاشانجاتی: پیش از انجام اقدامات هیئت، ۱۶ نفر شطرنج‌باز در خراسان‌رضوی وجود داشت اما در حال حاضر این تعداد به ۲۵۰ نفر رسیده است؛ همچنین با وجود انتظار اندک هیئت شطرنج خراسان‌رضوی از شرکت عموم در کلاس‌های آموزشی شطرنج، این کلاس‌ها به‌علت حضور بسیاری از مردم مختلف و شطرنج‌بازان، در سه سطح تقسیم شد.

تعداد شرکت‌کنندگان در مسابقات و کلاس‌های آموزشی شطرنج در مشهد از۱۰ سال گذشته تاکنون ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر بوده است. البته در طی مدت کوتاه عدم فعالیت در این رشته، تعداد شطرنج‌بازان کاهش یافته و برخی از مردم شناختی بر سه رشته شطرنج ندارند.

تسنیم: هیئت شطرنج خراسان‌رضوی در امسال حوزه استعدادیابی را به چه میزان پی‌گیری کرده است؟

پاشانجاتی: این هیئت در ارتباط با استعدادیابی، تعاملاتی با اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی و همچنین با آموزش و پرورش در جهت کشف استعداد در بین عموم مردم صورت گرفته است، در حال حاضر هیئت شطرنج خراسان‌رضوی در تلاش برای برگزاری این حوزه بوده و آموزش و پرورش کاملاً با این امر نه تنها موافقت داشته بلکه تمایل بیشتری از هیئت دارد.

تسنیم: آیا حمایتی از سوی ارگان‌های مربوطه از هیئت شطرنج خراسان‌رضوی صورت می‌گیرد؟

پاشانجاتی: بزرگترین حامی مالی هیئت شطرنج خراسان‌رضوی به‌ویژه در راستای مشارکت در مسابقات جام فردوسی، اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی است، البته چندین اسپانسر جزئی و حمایت‌کننده‌هایی نظیر شهرداری وجود دارند اما مهم‌ترین آن ها، اداره‌کل ورزش و جوانان استان است.

تسنیم: مهمترین مشکلی که هیئت شطرنج خراسان‌رضوی در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کند چیست؟

پاشانجاتی:در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل در هیئت شطرنج خراسان‌رضوی، کمبود بودجه بوده که به‌دلیل تاکید این هیئت بر خودکفایی، این هیئت انتظار حمایت بیشتری نداشته و در تلاش محقق شدن پیشرفت منابع مالی با فعالیت‌های خود است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا