مشهد

مستندات ۱۵ “برند” عرضه کننده لباس در مشهد ثبت شد

جشنواره مد و لباس ایرانی - ایلام

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: مستندات ۱۵ “برند” عرضه کننده لباس در مشهد ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، موضوع نظارت و بازرسی از این جهت در خراسان رضوی دارای اهمیت است که این استان میزبان خیلی عظیمی از زائران و عاشقان امام هشتم (ع) بوده و گاهاً به علت افزایش تقاضا برخی از نابه‌سامانی‌ها در بازار داخلی به وجود می‌آید.

در این بین در برخی از موارد ویژه، طرح‌های بازرسی گذاشته می‌شود تا بازار از تخلفات موجود در مورد یک محصول ویژه پاکسازی شود. در راستای اطلاع یابی از اقدامات انجام شده در حوزه نظارت و بازرسی بنگاه‌های اقتصادی خبرنگار خبرگزاری تسنیم در مشهد مقدس گفت‌وگویی با علی باخرد معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی داشته که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

تسنیم: لطفا خلاصه‌ای از گزارش عملکرد خود در نیمه ابتدایی امسال را ارائه دهید.

باخرد: در تابستان امسال با اتمام ماه مبارک رمضان و بعد از هفتم تیرماه اقدامات مرتبط با طرح اصلی نظارتی ویژه ایام تابستان آغاز شده و تعداد بازرسی‌ها در تمام خراسان رضوی به نزدیک به ۹۲ هزار عدد از بنگاه‌های اقتصادی اعم خرده فروش، عمده فروش و سایر موارد دیگر انجام شده که این تعداد بازرسی منجر به تشکیل ۷۰۰۰ پرونده تخلف با عناوین مختلف از جمله گرانفروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور و تقلب بوده و ارزش ریالی آن ۸۸ میلیارد ریال تومان برآورد می‌شود.

باید گفت تعداد پرونده‌های تنظیم شده در حوزه بازرسی و نظارت در طرح تابستانی امسال مشابه سال قبل بوده اما ارزش ریالی پرونده‌ها ۱۰ درصد رشد داشته؛ به عبارت دیگر در کشف تخلفات پرونده‌های کامل‌تر و کیفی‌تری تنظیم شده است.

از مجموع ۹۲ هزار بازرسی انجام شده در سطح استان ۷۰ هزار عدد از آنها مختص به مشهد مقدس بوده که از این تعداد ۶۰۰۰ عدد منجر به تشکیل پرونده شده که خود این موضوع نشان دهنده این است که سیستم بازرسی در مرکز استان با دقت بیشتری وارد عمل شده است. ارزش پرونده‌های مشهد ۸۴ میلیارد ریال بوده که یکی از مهم‌ترین موارد مورد نظر برای بازرسی حوزه آرد و نان بوده که  ۳۲۰۰ بازرسی از نانوایی‌ها و حوزه آرد و نان انجام شد و این تعداد منجر به تشکیل ۳۰۰ پرونده تخلف شده که با آنها برخوردهای قانونی به عمل آمده است.همچنین در بحث مواد لبنی ۲۰۰۰ بازرسی در شهر  مشهد انجام شده و ۲۶۲ پرونده نیز عمدتا مربوط به تخلفات ذکر شده در این حوزه  تشکیل شده است.

علاوه بر این در صنف آبمیوه و بستنی نیز ۱۵۰۰ بازرسی انجام و ۹۲ پرونده تخلف تنظیم شد که عمده بازرسی‌ها و تخلفات در مناطقی بودند که زائران بیشتر در آنها رفت و آمد دارند که مناطق اطراف حرم و اماکن تفریحی  ژحومه شهر مشهد مقدس از جمله آنها است. 

با توجه به افزایش استفاده از رستوران‌ها و فست و فودها در فصل تابستان ۱۴۰۰ بازرسی تخصصی در این حوزه در طرح تابستانی انجام شده که منجر به  تنظیم ۱۷۷ پرونده تخلف شده، همچنین در بخش حمل و نقل درون شهری ۳۴۷ بازرسی انجام شده که ۵۴ عدد از افراد مورد بازرسی قرار گرفته متخلف شناخته شده‌اند.

با توجه به ورود بالای زائران به شهر مشهد مقدس تعداد ۷۱۷ بازرسی از هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، اماکن مذهبی و سایر مواردی از این دست در طول طرح تابستانی در خراسان رضوی انجام شده که از این تعداد ۳۶ عدد منجر به تنظیم پرونده شده و همچنین ۳۱۸ بازرسی از پارکینگ نیز به تنظیم ۵۰ پرونده تخلف منجر شده است.

در طرح تابستانی بازرسی پایانه‌های مسافری یعنی فرودگاه، ترمینال و راه آهن در دستور کار قرار گرفته و غرف موجود در آنها مورد بازدید قرار گرفته و با اینکه متوسط میزان کشف تخلفات در حوزه صنفی بین ۷ تا ۸ درصد تخلف این میزان در حوزه پایانه‌های مسافری ۲ برابر  تخلفات بازار معمولی است به طوریکه از ۱۴۵۰ بازرسی که از غرف موجود در این پایانه‌ها انجام شد ۲۵۰ واحد متخلف شناسایی شده‌اند.

برخی از غرف در پایانه‌ها برای توجیه علت گرانفروشی خود ابراز می‌کنند که هزینه‌های غرف داخل پایانه‌های مسافربری بالا بوده و به همین علت آنها مجبور به دریافت این هزینه سربار از خریدار هستند که البته ما این موضوع را قبول نمی‌کنیم چراکه در قراردادهایی که افراد با مدیریت مجموعه‌های دولتی مانند راه آهن و یا فرودگاه منعقد می‌کنند به صراحت ذکر شده که باید از قوانین نظام صنفی تبعیت کامل داشته باشند که یکی از این قوانین، درصدهای سود مشخص شده برای هر گروه کالایی است و نباید از آن تخطی داشته باشند.

تسنیم: فصل فروش لوازم‌التحریر را پشت سر گذاشتیم اقداماتی که برای این گروه کالایی انجام دادید چه بوده است؟

باخرد: از ابتدای شهریور طرح نظارتی ویژه لوازم‌التحریر به اجرا درآمد چراکه ۹۰ درصد لوازم‌التحریر مورد نیاز دانش آموزان برای طول سال در شهریور ماه یا تا هفته ابتدایی مهرماه تهیه می‌شود؛ در این طرح نیروهای نظارتی ما به غیر از اینکه در بازارهای زنجیره‌ای و فروشگاه‌های بزرگ و عمده فروشی‌ها گشت انجام می‌دادند در یک ماه گذشته روز در میان ۵ گشت مختلف با همکاری سایر نهادهای نظارتی مانند اتاق اصناف و سازمان تعزیرات نیز داشته‌ایم و تخلفات متعددی نیز کشف و برخورد قانونی با آنها نیز انجام شده است.

در این طرح ویژه از ۳۵۰ واحد لوازم‌التحریر چه در سطح عمده و چه در سطح خرده‌فروش بازرسی شد که ۶۷ عدد از این تعداد، متخلف شناسایی شدند و ارزش پرونده‌های تشکیل شده برای ایشان ۱۰ میلیون تومان بوده و علت اصلی پایین بودن این قیمت نیز ریز بودن اقلام آن است.
همچنین در نمایشگاه فروش مستقیم پاییزه که در نمایشگاه بین‌المللی مشهد مقدس برپا شد لوازم‌التحریر یکی از کالاهای قرار گرفته برای توزیع بوده و با توجه به تأکیداتی که در مورد عرضه نشدن کالای خارجی در این نمایشگاه وجود داشت مقدار محدودی لوازم‌التحریر خارجی و قاچاقی که در این مکان توزیع می‌شد جمع آوری شد.

تسنیم: در نمایشگاه پاییزه کشفیات قاچاق هم داشتید؟

باخرد: بازرسی از تمام گروه‌های کالایی صورت گرفت اما تنها در بخش لوازم‌التحریر مقداری کالای قاچاق کشف و ضبط شد.

تسنیم: در حوزه نظارت بر پخت نذری و توزیع کالا بین هیئت‌های مذهبی چه اقداماتی را در دستور کار داشته‌اید؟

باخرد: امسال خوشبختانه با آغاز مهرماه وارد ماه محرم و صفر هم شدیم و در این حوزه هر سال برنامه‌ای مجزا در مشهد مقدس داریم زیرا مسئولیت کارگروه نظارت و تنظیم بازار در ستاد خدمات سفر نیز بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت گذاشته شده؛ ما در واقع ۲ نگاه به محرم و صفر داریم یکی تأمین کالا برای هیئت‌های مذهبی با مشارکت همکاران در حوزه جهاد کشاورزی، غله و اتحادیه‌های مختلف نسبت به تأمین مایحتاج هیئت‌های مذهبی اقداماتی داشته‌ایم و علاوه بر این به نحوه مصرف سهمیه‌های در نظر گرفته شده نظارت می‌شود تا در مسیر در نظر گرفته شده مصرف شوند و در بازار آزاد به فروش نرسند.

همچنین اصناف نیز در این حوزه خود نیز برخی از اقدامات را انجام داده‌اند و تخفیفاتی را برای ایام محرم و صفر در نظر گرفته‌اند که واحدهایی که این تخفیفات را اعمال می‌کنند به وسیله بنر و یا سایر مواردی مانند نشان داده می‌شوند.

اگر افرادی چه از هیئت‌های مذهبی و چه به صورت شخصی برای تأمین مایحتاج پخت نذری خود با چالش مواجه شده و یا با کالاهای گران روبه‌رو شدند و یا اینکه در سلامت کالاهای توزیع شده آنها برخی از تردیدات وجود داشت باید از سامانه‌های در اختیار مانند ۱۲۴ گزارش دهند چرا که تخلفات موجود تنها با استفاده از نیرو و امکانات فرآیند بازرسی قابل کشف نیستند و نیاز است که مردم نیز در این حوزه یاری رسان دستگاه‌های نظارتی باشند.

تسنیم: در مورد ساماندهی برندها و جمع آوری تاناکورا چه اقداماتی را در دست انجام دارید؟

باخرد: در گذشته نیز خراسان رضوی ورود مناسبی در این بخش داشته در واقع ما بیش از یک سال و نیم است که به موضوع برند پوشاک ورود داشته‌ایم و در حدود ۵۰ عدد از فروشگاه‌های دارای تابلو را در مراحل ابتدایی شناسایی کرده و به سراغ آنها رفتیم؛ در ابتدا از این تعداد تنها ۷ واحد مجوز داشتند و  با بازرسی‌های انجام شده هم اکنون ۱۵ برند داریم که مستندات خود را ثبت کرده‌اند و تقریباً ساماندهی مشهد نسبت به کشور بسیار جلوتر است، با بازرسی‌های کنونی می‌توان گفت درصد زیادی از برندهایی که تابلو دارند واقعی است و مابقی نیز در دست پیگیری هستند. 

همچنین برندهایی که واردات کالا به ایران دارند باید بخشی از کالاهای خود را با ساز و کار تحت لیسانس در داخل کشور تولید کنند. جلسات متعددی با این افراد داشته‌ایم و تاکنون ۴ عدد از این برندها قرار گذاشته‌اند که تا یک سال ۲۰ درصد از کالاهای خود را با کیفیت همان برند در داخل ایران تولید کنند و به تدریج هر سال ۵ درصد به این عدد افزوده می‌شود تا به جایی برسیم که اگر هم مردم علاقه‌مند به خرید برند هستند بتوانیم آنها را در داخل کشور تولید کنیم و مزایای آن برند نیز شامل حال مردم شود.

در مورد لباس مستعمل باید گفت در اواخر سال ۹۴ و ابتدای سال ۹۵ تعداد واحدهای عرضه کننده البسه مستعمل بیش از ۱۰۰ واحد در مشهد مقدس بوده و امروز این تعداد بسیار محدود شده، همچنین در کوچه عباسقلی خان که تعداد این دسته از واحدهای صنفی بالای ۹۰ عدد بودند هم اکنون به کمتر از ۳۰ عدد رسیده که فضای توزیع بسیار ناامن علت  اصلی کاهش این واحدها است و البته  برای ریشه کن کردن آن نیز برنامه‌هایی در دستور کار قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + یازده =

دکمه بازگشت به بالا