ایران

مسکن ۹.۷ درصد گران شد

توچال

بانک مرکزی در گزارشی از افزایش ۹.۷ درصدی قیمت واحدهای مسکونی خبر داد و اعلام کرد: شاخص کرایه مسکن اجاری مناطق شهری کشور در شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷.۶ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزای تسنیم، در شهریور امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد رسید که نسبت به شهریور ماه سال گذشته ۹٫۲ درصد افزایش یافته است.

متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامبه شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴۷٫۶ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹٫۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر این اساس در آخرین ماه تابستان ۹۶ بالغ بر ۱۵ هزار و ۵۴۵ واحد مسکونی در تهران معامله شد. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معاملاه شده به تفکیک عمر بنا در ماه مورد اشاره حاکی از آن است که واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۴۷٫۵ درصد بیشترین سهم از واحدهای معاملاه شده را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با شهریور ماه سال قبل ۳٫۹ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل سهم واحدهای با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال افزوده شده است.

تحولات قیمت مسکن

در ماه گذشته متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴۷٫۶ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۱٫۹ و ۹٫۷ درصد افزایش یافته است. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل مربوط به منطقه ۵  معادل ۱۲٫۵ درصد و کمترین میزان رشد متعلق به منطقه ۲۲ با ۴/. درصد بوده است.

همچنین در نیمه نخست امسال ۸۵ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در تهران معامله شده که در مقایسه با شش ماه اول پارسال ۲٫۸ درصد رشد را نشان می‌دهد. در این مدت قیمت یک مترمربه بنای واحد مسکونی ۴۵٫۸ میلیون ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶٫۲ درصد افزایش یافته است.

رشد ۸٫۶ درصدی اجاره‌بها

در شهریور ۹۶ شاخص کرایه مسکن اجاری در تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۸٫۶ و ۷٫۶ درصد رشد نشان می‌دهد. ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که غالبا یکساله تنظیم می‌شود و نیز اثرپذیری شاخص اجاره‌بهای مسکن از سیاست‌های کنترل و مهار تورم باعث تغییر متناسب اجاره‌بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است. سهم هزینه اجاره‌بهای مسکن در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی بر اساس سال پایه ۹۵ معادل ۳۳٫۱ درصد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا