مشهد

مشهد در نوروز ۱۴۰۱ با تراکم سفرها روبه‌رو می‌شود

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان‌رضوی گفت: مشهدالرضا (ع) در نوروز۱۴۰۱ با تراکم سفر‌ها و انفجار جمعیت زائران روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان‌رضوی گفت: مشهدالرضا (ع) در نوروز۱۴۰۱ با تراکم سفر‌ها و انفجار جمعیت زائران روبه‌رو خواهد شد.

به‌گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد در نشست بررسی شبکه مسائل زیارت از مبدأ تا مبدأ با حضور تشکل‌های مردمی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر افزود: مردم کشورمان دو سال از برگزاری مراسم تحویل سال در حرم امام‌رضا (ع) محروم بوده‌اند؛ از سوی دیگر مناسبت‌های مذهبی ماه رجب، آرامش نسبی درپی کنترل همه‌گیری کرونا، گرانی سفر به اماکن مقدس خارج از کشور و همچنین آغاز ماه مبارک رمضان در نیمه فروردین، سبب افزایش و تراکم سفر‌های زیارتی به مشهد خواهد شد.

وی گفت: البته نهاد‌های خدمت‌رسان اقدامات لازم را انجام خواهند داد، اما باید پیش‌بینی درستی از میزان حضور زائران نوروزی در مشهد انجام شود.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان‌رضوی یادآور شد: در دهه آخر صفر هماهنگی لازم میان برخی نهاد‌ها وجود نداشت و صدای واحدی از آن‌ها شنیده نشد؛ درحالی‌که برای میزبانی از یک‌میلیون مسافر در مشهد پیش‌بینی بود، شاهد ورود ۴ میلیون مسافر در دهه پایانی ماه صفر به مشهد بودیم.

وی گفت: برخی قبلا زیارت را فقط به حرم‌مطهر و نهایت اطراف حرم‌رضوی مربوط می‌دانستند، اما اکنون زیارت همه مسائل و در همه ابعاد از مبدأ سفر تا بازگشت زائر را دربرمی‌گیرد.

معاون استاندار خراسان‌رضوی گفت: ۳۸۴پایگاه شامل ایستگاه‌های راه‌آهن، توقفگاه‌های جاده‌ای برای اقامه نماز یا استراحت و تفریح مسافران و دیگر مکان‌های بین‌راهی، همه باید در ارائه آموزش‌های امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به زائران استفاده شوند تا در نهایت وقتی زائر وارد مشهد شد، در این حوزه با آن‌ها وارد چالش نشویم.

جاده‌ها محور فعالیت‌های تبلیغی قرار بگیرد

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان‌رضوی نیز با اشاره به «فرایند زیارت از مبدأ تا مبدأ» گفت: مسیر‌های ریلی، هوایی و جاده‌ای در مرکز توجه قرار دارند؛ باتوجه‌به حجم بیشتر سفر‌ها از طریق جاده، به تولید محتوای مرتبط با زیارت و فعالیت‌های تبلیغی در این مسیر بیشتر توجه شده است.

مهدی رضایی افزود: لازم است در بازگشت از مشهد به همه زائران سوغاتی کوچک و ارزان تقدیم شود؛ ما و تشکل‌های مردمی امربه‌معروف آمادگی داریم در این زمینه اقدام کنیم.

وی مهم‌ترین ابزار کار برای بهبود وجهه مشهد را ارائه میزبانی شایسته به زائران بیان کرد و گفت: زیرساخت‌های مختلفی در مشهد برای ارائه به زائران وجود دارد؛ بنابراین مدیریت خدمت‌رسانی مهم‌ترین مسئله در میزبانی از زائران در مشهد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 14 =

دکمه بازگشت به بالا