مشهد

مشهد در وضعیت نارنجیِ پرخطر!

با اعلام وزارت بهداشت، وضعیت هشدار کرونایی مشهد از قرمز به نارنجی تغییر کرده، اما مسئولان بهداشتی استان خراسان رضوی می‌گویند این وضعیت «بسیار شکننده» است.
 شهرآرانیوز؛ روز گذشته، هم زمان با کاهش نسبی میزان بستری‌ها و موارد سرپایی کرونا در کشور، رنگ بندی رسمی شهر‌ها در نرم افزار ماسک وزارت بهداشت تغییر کرد و براساس آخرین تغییرات این برنامه، رنگ وضعیت هشدار شهر مشهد که از اواخر فروردین قرمز بود، به نارنجی تغییر کرد. اما آن طور که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کردند، سرعت روند نزولی کرونا در مشهد در مقایسه با دیگر شهر‌های کشور بسیار کند و وضعیت فعلی مشهد کاملا شکننده است. این یعنی ساده انگاری و رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی در تعطیلات پیش رو می‌تواند وضعیت مشهد را دوباره قرمز کند.

مشهد قرمز می‌شود اگر…

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اینکه خراسان رضوی از پیک بیماری عبور کرده است، گفت: روند کاهشی در استان آغاز و میزان مراجعه سرپایی به مراکز بهداشت هم کم شده است و امیدواریم که از هفته آینده، کاهش بیشتری هم داشته باشیم و همچنین آمار بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هم از ۲ هفته دیگر کاهشی خواهد شد.
مهدی قلیان ادامه داد: با این همه در برخی شهر‌ها مثل مشهد این سرعت روند نزولی کرونا بسیار کند است. نارنجی شدن وضعیت هشدار مشهد هنوز به استان ابلاغ نشده است، اما شاخص خطر مشهد همچنان بالاست و وضعیت شکننده است. در صورت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی توسط مردم، می‌توانیم دوره آسیب پذیری را طی کنیم؛ در غیر این صورت امکان تغییر وضعیت دوباره مشهد وجود دارد. اکنون مهم‌ترین خطری که مشهد را تهدید می‌کند، برگزاری دوباره تجمع ها، دورهمی‌ها و رفت و آمد‌های خانوادگی به مناسبت عیدفطر است که سبب انتقال بیماری خواهد شد و مشهد را به وضعیت بدی می‌کشاند. مردم خودشان باید از حضور در هرنقطه تجمعی مثل رستوران‌ها که تهویه مناسبی ندارد اجتناب کنند تا گرفتار کرونا نشوند.

فوتی‌ها هنوز دورقمی است

قلیان با اشاره به آخرین وضعیت تعداد بیماران بستری شده و مرگ ومیر ناشی از کرونا در مشهد و استان ادامه داد: تعداد بیمارانی که روز گذشته در استان بستری شده اند ۲۸۳ نفر بوده است که با احتساب این افراد، جمع کل بستری شده‌ها به ۱۲۶۹ مورد رسیده است و ۳۳۸ نفر هم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. تعداد فوتی‌های استان هم تنها ۲۱ نفر بوده است.

عبور قله موج چهارم

وی با بیان اینکه میانگین بیماران بستری شده روزانه از ۳۴۰ بیمار در ابتدای پیک چهارم به ۲۸۸ نفر رسیده است، افزود: استان خراسان رضوی در موج چهارم از نظر میزان بروز بیماری جزو ۳ استان با بروز پایین در کشور بود و قله موج چهارم را زودتر و با تعداد بیمار کمتری در مقایسه با موج سوم پشت سر گذاشت. در موج سوم تعداد بستری‌ها به ۲۱۰۰ نفر رسید و در موج چهارم ۱۴۹۲ نفر بستری شدند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: درصد رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی افزایش محسوسی داشته است و در استان ۶/۷۱ درصد از مردم محدودیت‌ها را رعایت می‌کنند و در شهر مشهد این عدد به ۶۶ درصد رسیده است. قلیان از مشاهده نشدن کرونای هندی در استان خبر داد و گفت: ۲ تست پی سی آر مثبت تبعه‌های هندی در مشهد برای بررسی به تهران فرستاده و مشخص شد که کرونای این ۲ نفر از نوع هندی نیست. همچنین از همه افرادی که در مشهد با ۳ مورد کرونای هندی مثبت شده قم مراوده داشتند، تست گرفتیم که تست همه منفی بود.
وی افزود: تنها جایی که احتمال ورود کرونای هندی به استان وجود دارد، مرز دوغارون است که با دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا، ورود مسافر از این مرز ممنوع شده است، اما از رانندگان کامیون تست سریع گرفته می‌شود و در صورت منفی شدن جواب اجازه ورود به آن‌ها داده می‌شود. ضمنا از همه مسافران پرواز‌های کابل و مزارشریف در فرودگاه هم تست پی سی آر گرفته می‌شود و البته پیشنهاد شده است که با توجه به حساسیت موجود روی گونه هندی کرونا، از مسافران هواپیما هم تست سریع گرفته شود که در دست بررسی است.

مراجعه ۳۲ درصد سالمندان برای واکسیناسیون

قلیان با اشاره به مراجعه ۳۲ درصد از سالمندان بالای ۸۰ سال برای تزریق واکسن کرونا به مراکز بهداشت گفت: در محدوده دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ۶۱ هزار و ۴۰۰ نفر سالمند بالای ۸۰ سال داریم که حدود ۲۵ درصد از آن‌ها تمایلی به تزریق واکسن نداشتند و از کسانی که برای دریافت واکسن ابراز تمایل کرده اند هم تنها ۳۲ درصد مراجعه کرده اند. ما به هر سالمند بالای ۸۰ سالی که نامش در فهرست ما نبوده و با کارت ملی به مراکز بهداشت مراجعه کرده است، واکسن کرونا تزریق کرده ایم و دست رد به سینه هیچ کس نزده ایم.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: مرکز تزریق خودرویی واکسن کرونا در شهرک دانش و سلامت و در کنار بیمارستان اکبر راه اندازی شده است تا سالمندانی که امکان مراجعه به مراکز بهداشت را ندارند یا نمی‌خواهند در مکان‌های پرخطر حضور داشته باشند، برای تزریق واکسن به این مرکز مراجعه کنند تا در شرایط ایمن تری تزریق برای آن‌ها انجام شود. در روز‌های آینده و با شروع واکسیناسیون جمعیت بالای ۷۵ ساله‌ها که بیشتر هم هستند، ۴ مرکز تجمعی دیگر در نقاط مختلف شهر مشهد مثل نمایشگاه بین المللی، سالن‌های ورزشی و… راه اندازی خواهد شد.

استاندار خراسان‌رضوی خبر داد:

واکسیناسیون خودرویی سالمندان در شهرک سلامت

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه واکسیناسیون گسترده برخی از گروه‌های سنی از هفته آینده در کشور آغاز خواهد شد، افزود: برای رعایت حال سالمندان عزیز واکسیناسیون خودرویی در شهرک دانش و سلامت مشهد انجام خواهد شد. محمدصادق معتمدیان در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونای استان با اشاره به مصوبات دیروز ستاد ملی کرونا درباره برگزاری امتحانات پایه نهم و دوازدهم گفت: این امتحانات قرار است با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و شروط تعیین شده از سوی وزارت بهداشت، به صورت حضوری برگزار شود که اطلاع رسانی از طریق ستاد و مدیران آموزش و پرورش انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: ممنوعیت سفر در ایام عید فطر و از روز سه شنبه تا شنبه در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب رسیده است و ما هم در استان تدابیری برای ورود و خروج مردم و مسافران خواهیم داشت که به صورت دقیق به اطلاع مردم خواهدرسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا