مشهد

مشهد و لالجین شهرهای جهانی صنایع‌دستی می‌شوند

فصـــل خشکسالی در صنایع‌دستی ایران به پایان رسیده است. آنطور که معاون صنایع‌دستی کشور می‌گوید، سال آینده با رسیدن اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی از محل اموال تملکات در قانون بودجه و همچنین اعتبارات هزینه‌ای بودجه بخش صنایع‌دستی ۸۸ درصد افزایش یافته و سال سخت صنایع‌دستی ایران به پایان می‌رسد.

بهمن نامور مطلق، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كه از ماه‌ها پيش از تنظيم قانون بودجه و برنامه ششم توسعه گلايه‌هاي متعدد از بي‌توجهي به بخش صنايع‌دستي كشور داشت، حالا در نشست خبري صبح ديروز خود با خبرنگاران مي‌گويد كه سال سختي‌ها در بخش صنايع‌دستي به پايان رسيده چون در سال آينده بودجه و اعتبار به اين بخش مي‌رسد.

او نويد داده است كه سال95 صنايع‌دستي ايران سال شكوفايي را پيش رو خواهد داشت و قرار است شهرهاي مشهد به‌عنوان شهر سنگ‌هاي قيمتي به‌ويژه فيروزه و لالجين همدان به‌عنوان شهر سفال در رديف شهرهاي جهاني صنايع‌دستي در شوراي جهاني صنايع‌دستي ثبت شوند.

نامور مطلق در توضيح برنامه‌هاي معاونت صنايع‌دستي در نوروز95 نيز گفت: 550 بازارچه صنايع‌دستي در ايران داريم كه تعداد آنها بيش از 430شهرستان موجود در كشور است. او با اشاره به گردش مالي صنايع‌دستي در نوروز گفت: سال گذشته 25ميليارد تومان گردش مالي تنها در نوروز در حوزه صنايع‌دستي داشتيم و برخي شهرها همچون شيراز به ما اعلام كردند كه انبارهاي‌شان از صنايع‌دستي خالي شده است.

معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي همچنين از وجود بيش از 800كارگاه زنده صنايع‌دستي در سراسر كشور براي مشاهده مشاركتي گردشگران نوروزي و ساخت صنايع‌دستي توسط آنها خبر داد و افزود: طرح شهر ملي صنايع‌دستي را نيز به بخش آسيا و اقيانوسيه شوراي جهاني صنايع‌دستي ارسال كرديم و از اين پس يك شهر ملي و يك شهر جهاني در حوزه صنايع‌دستي خواهيم داشت. او از 3شهر سيرجان در كرمان براي بافت گليم، ميبد در يزد براي زيلوبافي و شهر مريوان در كردستان براي بافت گيوه به‌عنوان نامزد شهرهاي ملي كشور نام برد.

  • نشان ملي براي 1100اثر صنايع‌دستي

او گفت: سال94 براي بيش از 1100اثر صنايع‌دستي نشان ملي صادر شد كه خود يك نهضت در اصلاح مواداوليه و توليد انبوه صنايع‌دستي است.نامور مطلق همچنين از گسترش بي‌ينال‌هاي صنايع‌دستي در سال آينده خبر داد و افزود: امسال بي‌ينال چوب را برگزار كرديم و 9اثر كانديداي دريافت نشان جهاني شدند. سال گذشته نيز در حوزه سفال و رودوزي‌هاي سنتي 2 اثر جهاني داشتيم.

معاون صنايع‌دستي نامگذاري 2شهر جهاني صنايع‌دستي از ايران را براي نخستين‌بار در فهرست شهرهاي جهاني صنايع‌دستي از دستاوردهاي معاونت ميراث فرهنگي خواند و گفت: براي نخستين‌بار اصفهان را به‌عنوان شهر جهاني صنايع‌دستي بعد از جيپور هند داشتيم، تبريز نيز شهر بعدي بود كه در حوزه صنايع‌دستي ثبت جهاني شد و اين نويد خوبي است كه ايران بار ديگر به عرصه جهاني صنايع‌دستي بازگشته است.

نامورمطلق گفت: ايران براي مديريت صنايع‌دستي جهان در حركت است. او با بيان اينكه سال گذشته با عنوان سال نساجي نامگذاري شده بود، افزود: سال گذشته خوشبختانه موتور نساجي سنتي راه افتاد و استان يزد كه نساجي را از دست داده بود و ديگر ترمه سنتي نداشت، امسال كانديداي شهر نساجي شد. اين شهر سال95 يكي از شهرهاي ملي صنايع‌دستي ايران خواهد شد. به گفته بهمن نامور مطلق، سال95 نيز سال سنگ‌هاي قيمتي نامگذاري شده است. وي افزود: سنگ‌هاي قيمتي تجارت خوبي در دنيا دارد كه ما سهم كمي از آن داريم. در برخي موارد گردش مالي سنگ‌هاي قيمتي در جهان تا 500ميليون دلار نيز برآورد شده است.

نامورمطلق همچنين رشد صادرات صنايع‌دستي كشور را 18درصد اعلام كرد و گفت: اين رشد سال گذشته 36درصد بود ولي امسال كه ساير بخش‌ها از رشد منفي صادرات برخوردار بودند، بخش صنايع‌دستي توانست رشد 18درصدي صادرات داشته باشد. به گفته او، فروش صنايع‌دستي در داخل كشور امسال با 60درصد رشد همراه بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 7 =

دکمه بازگشت به بالا