ورزش

مشهد| ۱۶۰ اخطار بهبود وضعیت برای باشگاه‌های ورزشی خراسان‌رضوی صادر شد

سیدرضا گلدوزیان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، سیدرضا گلدوزیان؛ رئیس هیئت پزشکی ورزشی خراسان‌رضوی با حضور در تحریریه تسنیم خراسان‌رضوی در مورد اقدامات و مشکلات هیئت پزشکی و ورزشی خراسان رضوی، توضیحاتی را ارائه کرد که مشروح مصاحبه وی را می‌خوانید:

تسنیم: هیئت پزشکی ورزشی خراسان‌رضوی از ابتدای سال تاکنون در چه زمینه‌هایی فعالیت داشته است؟

گلدوزیان: هیئت پزشکی ورزشی خراسان‌رضوی در زمینه‌های مختلف و گسترده‌ای فعالیت داشته که از جمله آنها می‌توان به پشتیبانی پزشکی قهرمانان و خدمات‌رسانی به آنها به‌صورت رایگان اشاره کرد، دومین اقدام حائز اهمیت توسط هیئت، حمایت از ورزش آماتور و خدمات درمانی با هزینه بسیار اندک و برخی به‌ صورت رایگان است.

هیئت پزشکی ورزشی خراسان‌رضوی با اخذ مبلغ ناچیزی برابر با ۱۵۰ هزار ریال از سوی ورزشکاران خراسان‌رضوی، به مدت یک سال حمایت کننده مالی تا سقف ۶۰ میلیون ریال برای آسیب دیدگی ورزشکاران در مکان‌های ورزشی است، البته فاصله زمانی از ارائه مبلغ ۱۵۰ هزار ریال تا آسیب دیدگی فرد در مقدار مبلغ حمایت شده از سوی هیئت پزشکی ورزشی خراسان‌رضوی تاثیرگذار است.

نظارت بر اماکن ورزشی در راستای رعایت آیین‌نامه‌های بهداشتی مانند عدم استفاده از مکمل‌ها و نظایر این قوانین با هماهنگی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی از سایر اقدامات هیئت پزشکی ورزشی خراسان‌رضوی بوده است، این هیئت توسط گروه بازرسی ورزیده به اماکن ورزشی رفته و در صورت مشاهده تخلف، مراحل پیگرد قانونی را اجرایی می‌کند.

یکی از اقدامات حائز اهمیت هیئت پزشکی ورزشی خراسان‌رضوی حمایت از سازنده‌های ابداعات، اختراعات و طرح‌های نوین ورزشی توسط این هیئت است، به‌عنوان مثال کش‌های ورزشی طراحی و به تمامی نقاط کشور عرضه شده، همچنین در حال حاضر حقوق ثبتی یک اختراع در انتظار مسجل شدن بوده و اختراعی دیگر نیز در صف ثبت تاییدیه است.

هیئت پزشکی ورزشی خراسان‌رضوی از افراد علاقمند و مستعد ورزش و فاقد هزینه‌های لازمه جهت پیوستن به ورزش حمایت کرده و زمینه گسترش ورزش را برای این استان فراهم می‌سازد، در واقع هیئت این اشخاص را به مجموعه ورزش‌های مورد علاقه معرفی کرده و علاقمند به ادامه ورزش توسط آنها و کمک به ارتقاء درجه استان است.

تسنیم: آیا هیئت پزشکی ورزشی خراسان‌رضوی با سازمان‌های مختلف مکاتباتی در راستای توسعه همکاری دارد؟

گلدوزیان: هیئت پزشکی ورزشی خراسان‌رضوی همکاری‌های بسزایی با سازمان‌های مختلف اعم از دانشگاه فردوسی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه علوم‌پزشکی، آستان قدس و نظایر این نهاد‌ها داشته و درصدد ایجاد تعاملات بیشتری است، از جمله تعاملات هیئت با آستان قدس رضوی، عقد قرارداد در اختیار گذاشتن یک فضای سنجش ورزشی توسط این سازمان است.

این هیئت در حال عقد قرارداد برگزاری برنامه‌های سنجش، استعداد ورزشی، غربالگری ورزشکاران و نظایر آنها با دانشگاه پیام‌نور نیز بوده که این امر به سلامت ورزشکاران کمک می‌کند، همچنین یک تفاهم‌نامه ۳۰ میلیارد ریالی بین هیئت و دانشگاه آزاد در سال گذشته با عنوان ارائه امکانات پژوهشی و ورزشی این دانشگاه به هیئت منعقد شده و در حال حاضر این امر صورت گرفته است.

تسنیم: هیئت پزشکی ورزشی خراسان‌رضوی چه اقداماتی جهت ممانعت از تخلفات موجود در باشگاه‌ها انجام داده است؟

گلدوزیان: با توجه به ایجاد تخلفات آگاهانه و یا ندانسته در تمامی اصناف، هیئت پزشکی ورزشی خراسان‌رضوی در بخش ستاد نظارت بر سلامت اماکن ورزشی برای جلوگیری از رخنه کردن افراد سودجو در سازمان‌های ورزشی پیشرفت بسیاری در مقایسه با گذشته داشته و درصدد پیشرفت بیشتری برآمده است.

با توجه به اهمیت بسیار سلامت ورزشکاران و استفاده از تمامی امکانات توسط آنها، اعلام شد که برخلاف عملکرد برخی از باشگاه‌ها با عنوان محل درمان، این مکان تنها محل ورزش است و بنابراین هیچ باشگاهی حق فروش مکمل و دارو اعم از مجاز و غیرمُجاز را نداشته و هیچ باشگاهی حق دخالت در امور پزشکی، خرید وسایل پزشکی و تجویز دارو را ندارد.

امور پزشکی با حرکات اصلاحی و ماساژ ورزشی مغایرت داشته و این حرکات از نظر هیئت با ارائه مجوز این امور هیچ مشکلی نداشته و باشگاه‌ها توانایی فعالیت در این امر و فعالیت در حوزه ورزشی را دارند.

تسنیم: آیا عموم مردم می‌توانند در این امر، هیئت پزشکی ورزشی خراسان‌رضوی را یاری دهند؟

گلدوزیان: هیئت پزشکی ورزشی خراسان‌رضوی از مردم خواستار اطلاع‌رسانی وجود تخلف در باشگاه‌ها پس از مشاهده این امر بوده و عموم با انجام این کار توسط هیئت پزشکی ورزشی خراسان‌رضوی مورد تشویق ویژه قرار می‌گیرند.

تسنیم: از ابتدای سال تاکنون چند باشگاه در خراسان رضوی پلمپ شده است؟

گلدوزیان: هیئت پزشکی ورزشی خراسان‌رضوی از ابتدای سال تاکنون حدود هزار و ۳۰۰ مکان ورزشی را بازرسی کرده که از این تعداد ۳۰ باشگاه به دلایل مختلف بدون مجوز و متخلف معرفی شده و به ۱۶۰ مکان اخطار بهبود وضعیت داده شده است.

تسنیم: اغلب تخلفات این ۳۰ باشگاه در چه زمینه‌ای بوده است؟

گلدوزیان: ارائه مکمل‌ها و دوپینگ‌ها، تجویز دارو و همچنین عدم رعایت موارد مختلف مانند تهویه هوا، وجود جعبه ورزشی و دستگاه‌های استاندارد، ارائه مدرک مربی‌گری مربوط به رشته واجد در باشگاه و نظایر این موارد بوده است.

تسنیم: آیا اقداماتی در ارتباط با سلامت ورزشکار در صورت آسیب‌دیدگی آنها در باشگاه‌ها و مکان‌های ورزشی صورت گرفته است؟

گلدوزیان: بله؛ با پرداخت مبلغ ناچیزی برابر با ۱۵۰ هزار ریال از سوی ورزشکاران خراسان‌رضوی، تا یک سال در صورت آسیب دیدگی آنها در هر مکان ورزشی مبلغ ۶۰ میلیون ریال توسط هیئت پزشکی ورزشی این استان در راستای بهبود ورزشکار در مراکز درمانی حمایت می‌شود، البته موارد خاص مانند آسیب دیدگی ورزشکار در هنگام قطع برق و نظایر آن توسط قوه قضاییه پی‌گیری می‌شود.

تسنیم: آیا هیئت پزشکی ورزشی خراسان‌رضوی مکان اختصاصی در اختیار دارد؟

گلدوزیان: در حال حاضر سه مکان اختصاصی واقع در شهرک شهید رجایی، بلوار فردوسی و بلوار وکیل‌آباد در دست هیئت پزشکی ورزشی خراسان‌رضوی قرار داشته و به‌دلیل وجود ورزشکاران بسیار، یک مکان جدید با کمک آستان قدس در حال ساخت است.

تاکنون اقدامات مربوط به ساخت‌ و ساز کلینیک ورزشی واقع در  مشهد انجام شده و توافق‌های اولیه صورت گرفته است، همچنین هیئت پزشکی ورزشی خراسان‌رضوی در حال گذراندن مراحل مختلف اعم از انعقاد قرارداد و نظایر این امور بوده و این کلینیک حدوداً در بهمن‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + هفت =

دکمه بازگشت به بالا