مشهد

مشکل حاشیه‌نشینی مشهد، قم، شیراز و چابهار به‌صورت ویژه بررسی می‌شود

سخنرانی محمدسعید ایزدی مدیر عامل جدید شرکت عمران و بهسازی شهری

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شهرهای مشهد، قم، شیراز و چابهار را در حوزه حاشیه شهر به‌شکل پایلوت و ویژه مورد توجه قرار داده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، به‌نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، سعید ایزدی در تشریح 5 مدل تامین مالی در بخش بازآفرینی و احیاء بافت‎های فرسوده اظهار داشت: این شهرها، شهرهایی هستند که هم در شورای اجتماعی کشور مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده‎اند و هم در اولویت‎های برنامه ما قرار دارند.

وی در رابطه با برنامه‎های دولت در رابطه با رفع مشکلات ناشی از حاشیه‌نشینی ژگفت: از بین محدوه و محلاتی که شرکت عمران و بهسازی شهری ایران متولی برنامه‎ریزی برای آنهاست، یکی از اولویت‎دارترین‎ها سکونتگاه‎های غیر رسمی و حاشیه نشینی در اطراف شهرهاست که 48 هزار هکتار را شامل می‌شوند و نزدیک به یک هزار محله در این مناطق قرار دارند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه این محله‎ها عمدتا در 91 شهری که توسط دولت شناسایی شده است در کلانشهرها قرار دارند، ادامه داد: برای مواجهه با معضل حاشیه نشینی در اطراف شهرها نیز در دولت برای تمامی 91 شهر برنامه تهیه شده و اولویت‎بندی انجام شده است.

وی بیان کرد: به شکل عام در تک تک محلات تلاش برای همکاری با سایر دستگاه‎های متولی است؛ به عنوان مثال در همکاری با وزارت کار به‌ویژه سازمان فنی و حرفه‌ای در زمینه آموزش مهارت‎های پایه، بیش از 25 هزار مورد آموزش در این محلات داشتیم چراکه این آموزش‎ها سبب فراهم‌شدن شرایط برای اشتغال مردم ساکن این محلات را فراهم کرده و آن‌ها را توانمند می‌سازد.

ایزدی افزود: با وزارت بهداشت در مورد ساخت مراکز بهداشت و خانه‌های سلامت کارهای مشارکتی انجام شده و تعداد قابل توجهی از این مراکز و خانه‌ها ساخته شده است.

وی بیان کرد: با وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان نیز برای تامین مراکز آموزشی و ورزشی در این مناطق مذاکراتی انجام شده و بیش از 279 پروژه در 3 سال گذشته در این محدوده‌ها و محلات دنبال کردیم که بیش از 130‌ مورد تاکنون به بهره‌برداری رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: تا پیش از این، دولت بر حسب شرایط خاص وارد عرصه نوسازی و بهسازی شهری شده و اقدامات مربوط به آن را در یک محله خاص پیاده می‌کرد اما در دولت یازدهم موفق شدیم تا تمامی محدوده محله‌های بافت فرسوده در کشور که نیاز به نوسازی و بهسازی دارند را شناسایی کنیم که این محدوده شامل 544 شهر در سه عرصه اصلی می‌شوند.

وی افزود: این سه عرصه شامل 25 هزار هکتار بافت‎های تاریخی در 168 شهر، بیش از 60 هزار هکتار بافت میانی در 495 شهر و 48 هزار هکتار سکونتگاه‎های غیررسمی در 91 شهر می‎شود که البته جمع تعداد این شهرها بیشتر از 544 شهر می‌شود و این بدان معناست که برخی از شهرها دو یا هر سه نوع بافت را در خود دارند.

ایزدی بیان کرد: همچنین شرکت عمران و بهسازی شهری با تدوین برنامه برای بیش از 2700 محله در این شهرها این را مشخص کرده است که به عنوان مثال و به طور متوسط و در دو بازه زمانی برنامه توسعه ششم و هفتم برای بهسازی 270 محله چه اقداماتی اعم از بحث‌های مربوط به ارتقای زیرساخت، توسعه خدمات، توانمند سازی ساکنین و… باید انجام شود.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های برنامه بهسازی محلات بافت فرسوده آن است که این برنامه از پایین به بالا تدوین شده است. به این صورت که شرکت عمران و بهسازی شهری به عنوان متولی امر نوسازی و بازآفرینی شهری به ستادهای بازآفرینی در استان‌ها اعلام می‌کند تا آن‌ها اولویت شهرها و محله‎هایی که در استان خود نیاز به نوسازی و بهسازی دارند را به دولت معرفی کنند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با تاکید بر نقش ستادهای استانی در تعیین اولویت‎های محلات تشریح کرد: در واقع این ستادهای بازآفرینی استانی هستند که مشخص می‌کنند که در شهر و استان کدامیک از محله‎ها باید در اولویت نوسازی قرار بگیرد.

وی همچنین درباره ابزارهای مالی در بخش بازآفرینی و احیای بافت‎های فرسوده گفت: در حال حاضر ما در شرکت عمران و بهسازی شهری ایران پنج مدل تامین مالی را دنبال می‌کنیم که استفاده از منابع دولتی اولین مدل از مدل‎های تامین مالی در بافت‎های فرسوده است.

ایزدی یادآورشد: تا پیش از این می‎توانستیم تنها تا سقف 37 میلیارد تومان از منابع مالی دولتی برای نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده استفاده کنیم اما در دولت موفق شدیم تا سقف 1400 میلیارد تومان ردیف‎های اعتباری را در برنامه سال 95 بگنجانیم که از این مبلغ 90 میلیارد تومان آن به مشهد، 36 میلیاردتومان برای قم و شیراز، 180 میلیاردتومان برای سکونتگاه‎های غیر رسمی و حاشیه نشینی، 450 میلیارد تومان هم به بدهی دولت به شهرداری‎ها وغیره مربوط می‌شود.

وی افزود: محور دوم از مدل‎های تامین مالی در این بخش استفاده از منابع تحت مالکیت دولت و به خصوص وزارت راه و شهرسازی است. تلاش وزیر راه و شهرسازی نیز در سه سال گذشته استفاده از منابع تحت مالکیت خود بوده است و امسال نیز این منابع سهمی 25 درصدی از منابع مالی دولت را به خود اختصاص داده‎اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سومین منبع از منابع مالی استفاده از بخش خصوصی است که اهمیت بسیار زیادی دارند؛ تلاش ما در دولت یازدهم به‌گونه‎ای بوده تا با تعریف نهادی به نام توسعه‎گر، آن‌ها را برای حضور و سرمایه‎گذاری در برنامه‎های احیا و بازآفزینی شرکت عمران و بهسازی جذب کنیم.

وی ادامه داد: در واقع تفاوت توسعه‎گر (DEVELOPER) با مجری در آن است که توسعه‎گر در انجام پروژه‎ها، هم مجری است و هم سرمایه‌گذار و در این بخش می‌توان سهم 40 درصدی برای حضور توسعه‎گران در برنامه بازآفرینی بافت‎های فرسوده در نظر گرفت.

ایزدی استفاده از بانک‌ها را چهارمین ابزار مالی دانست و گفت: در تلاش بودیم تا از طریق توسعه‌ای‌کردن بانک مسکن ابزارهایی را تعریف کنیم که به ما در انجام برنامه‌های نوسازی و بهسازی کمک کند. یکی از این نمونه‎ها صندوق مسکن یکم در بافت‌های فرسوده است که با سود 8 درصدی که برای آن در نظر گرفته شده جایگاه خوبی پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: پنجمین ابزار از مجموعه ابزارهای مالی پیگیری استفاده از صندوق‎های خیریه و نیکوکاری برای کمک به تامین مالی هزینه‎های مربوط به بهسازی و احیای بافت‎های فرسوده و سکونتگاه‎های غیر رسمی است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: به دنبال آن هستیم تا صندوقی به نام بازآفرینی شهری را راه‌اندازی کنیم و امیدوارم این صندوق بتواند سهم قابل توجهی از هزینه های مربوط به این بخش را تامین کند.

وی تاکید کرد که مراحل ثبت این صندوق و تشکیل هیئت‌مدیره آن انجام شده و حتی مذاکراتی نیز با بورس برای تشکیل صندوق نیکوکاری براساس تبصره دو ماده 7 قانون اساسی پیش بینی شده است.

ایزدی با بیان اینکه یکی از مهمترین نهادها، نهاد تسهیل‎گر است، عنوان کرد: تسهیل‌گران نهادهایی هستند که می‌توانند به واسطه حمایت های انجام شده نقش خوبی در محلات، در بین مردم و بین مردم و شهرداری ایفا کنند زیرا مردم به این نهادها بیشتر از دولت و شهرداری اطمینان دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا