مشهد

معترضان به جمع‌آوری نقره‌های قاچاق بازار رضای مشهد “افراد غیرمجاز” بودند نه “کسبه بازار”؛ معترضان “جواز کسب” هم نداشتند

 

بازار وکیل شیراز

رئیس اداره نظارت و بازرسی صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه معترضان به جمع‌آوری نقره‌های قاچاق بازار رضای مشهد “افراد غیرمجاز” بودند نه “کسبه بازار”، تاکید کرد: کسانی که این جنجال را به‌وجود آوردند حتی مجوز صنفی هم نداشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد‌مقدس، علی باخرد ظهر امروز در نشست‌خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات اتاق اصناف مشهد برگزار شد، اظهار داشت: تمام عزم دستگاه‌های اجرایی برای مبارزه با قاچاق در سال ۹۵ جذب شده ‌و به همین علت اقدامات مناسبی در این حوزه شکل گرفت که برنامه بر این است در سال ۹۶ نیز همین روند ادامه داشته باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه خراسان‌رضوی جزء استان‌های مصرف‌کننده قاچاق در حوزه‌های مختلف است، اولویت مبارزه به ویژه در سطح توزیع با کالاهایی است که مزیت تولید آن‌ها در استان وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به منسوجات، پوشاک و کفش اشاره کرد.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: مهم‌ترین سیاستی که در خراسان رضوی برای مبارزه با قاچاق وجود دارد این است که فضا برای توزیع ناامن شود.

باخرد با اشاره به جنجال پیش آمده در بازار رضا که پس از مراجعه مأموران برای جمع‌آوری نقره‌های قاچاق به‌وجود آمده بود، خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که باید در ابتدای این بحث گفت این است که حساب کسانی که این جنجال را به‌وجود آوردند از کسبه این بازار جدا است چراکه آن‌ها افرادی غیرمجاز بوده‌اند که حتی مجوز صنفی هم نداشته‌اند و کسبه بازار رضا از بهترین افرادی هستند که در موضوعات اقتصادی به راهبردهای نظام توجه ویژه دارند.

وی بیان کرد: همچنین باید گفت که برخی از افراد و اصناف ناآگاه هستند نسبت به اینکه اگر از جمع‌آوری کالای قاچاق ممانعت به عمل آورند، ممکن است چه عواقبی برای آن‌ها داشته باشد چراکه مجازات قانونی سنگینی در این حوزه در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به بازخوردهایی که رسانه‌ای شدن جنجال بازار رضا در پی داشته است، تصریح کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم در این داستان این است که مردم به‌هیچ عنوان رفتار جنجال‌گران را در پیام‌های خود تأیید نکرده و حتی برای سعه‌صدر و برخورد قاطعانه در حوزه مبارزه با قاچاق تشکر هم داشته‌اند و این به این معنی است که مردم به این نتیبجه رسیده‌اند که توزیع کالای قاچاق اقتصاد را به ورطه سقوط می‌کشاند.

باخرد تأکید کرد: شاهد مثال این موضوع نیز این است که تعداد زیادی از کارگاه‌های نقره‌سازی در همین خراسان‌رضوی به تعطیلی کشانده شده و به همین علت هم برای جمع‌آوری نقره‌های قاچاق اقدام شد.

وی با بیان اینکه افراد بازداشت شده به‌عنوان عامل جنجال در بازار امام رضا (ع) در مشهد مراحل بازپرسی را می‌گذارنند، تصریح کرد: چه این افراد از قانون اطلاع داشته باشند و چه نداشته باشند جهل نسبت به قانون رافع مسئولیت آن‌ها نبوده و قطعا با آ‌ن‌ها برخورد قهری انجام می‌شود.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه ۲۶ هزار مورد بازرسی در حوره قاچاق از اصناف به عمل آمده است، خاطرنشان کرد: از تمام این تعداد بازرسی تنها یک یا ۲ مورد به شکل یک جنجال درآمده و باید با آن نیز مقابله شود؛ در اثر اقدامات انجام شده در حوزه طلا و نقره، میزان کالاهای قاچاق در بازار توزیع از ۵ درصد به ۲ درصد رسیده که کاهش بسیار مناسبی است.

وی در ارتباط با اقدامات انجام شده برای جمع‌آوری لوازم خانگی قاچاق از سطح توزیع، بیان کرد: اتفاق خوبی که در این زمینه رخ داد این بود که با استفاده از اطلاع‌رسانی اتحادیه‌ها تا حدود ۵۰ درصد از محصولات قاچاق از انبارها جمع‌آوری شد و پس از آن نیز در مرحله بعدی کالاهایی که از انبارها جمع شد، در حدود ۲ میلیارد تومان ارزش ریالی داشت که مهم‌ترین ویژگی آن‌ها نداشتن ضمانت‌نامه و خدمات پس از فروش بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا