خراسان

معدن زکریا موقتا تعطیل شد

 
 

 

 معدن سنگ کوه های زکریا در ارتفاعات جنوبی، با شکایت آستان قدس و سمن های مردم نهاد به دستور دستگاه قضایی تعطیل شد. «محمد بخشی محبی» معاون دادستان در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز استان خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگار ما درباره جزئیات این خبر گفت: با اعلام وصول شکایت های ذکر شده مبنی بر این که در بخش هایی از اراضی زکریا، تخریب های گسترده ای در گذشته و حال، در یکی از معادن اتفاق افتاده است، کمیته شناسایی شورای حفظ حقوق بیت المال بررسی های میدانی در این زمینه را آغاز کرد.
وی افزود: با توجه به ارائه اسناد مالکیت توسط آستان قدس در مورد ارتفاعات یاد شده و شکایت از تخریب این ارتفاعات با مواد منفجره و از آنجا که ارتفاعات یاد شده در نزدیکی مسیر کمربند سبز جنوبی و محل درختکاری در این مسیر قرار دارد، موضوع این معادن در دستور کار دادستانی قرار گرفت.
وی ادامه داد: با استناد به تبصره یک ماده ۶۹۰ قانون مجازات های اسلامی و با توجه به شکایت اداره کل محیط زیست از تخریب محیط زیست در این معدن و اهمیت یافتن بیشتر موضوع، دستور توقف و جلوگیری از ادامه عملیات تخریب در این معدن لاشه سنگ صادر شد. معاون دادستان مرکز استان عنوان کرد: مالکان این معدن که به تازگی کار تخریب ارتفاعات یاد شده را آغاز کرده اند، مدعی دریافت مجوز بهره برداری از سازمان صنعت، معدن و تجارت تا سال ۱۴۱۲ هستند.
شکایت محیط زیست از تخریب های صورت گرفته
 بخشی محبی با اشاره به ارائه سند مالکیت توسط آستان قدس و رضایت نداشتن این دستگاه از تخریب ارتفاعات یاد شده و نیز شکایت محیط زیست از تخریب های صورت گرفته، تصریح کرد: این معدن با دستور قضایی و تا پایان بررسی و تعیین تکلیف مجوز معدن و نیز رسیدگی به شکایات محیط زیست و آستان قدس تعطیل است. وی گفت: طبق بند ۲ آیین نامه زیست محیطی منابع طبیعی، بهره برداران از یک معدن پس از پایان بهره برداری باید نسبت به بازگرداندن معدن به وضع سابق اقدام کنند اما در بازدیدی که از معدن یاد شده صورت گرفت با موارد متعددی از تخریب بدون بازگشت به وضعیت سابق مواجه شدیم. معاون دادستان در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز استان افزود: طی نامه نگاری با منابع طبیعی و محیط زیست، استعلام لازم برای بررسی های بیشتری در این باره مطالبه شد، ضمن این که بحث مالکیت و تصرف نسبت به ارتفاعات دارای مدعی مالکیت نیز نیاز به کارشناسی بیشتری دارد.
وی ادامه داد: چنانکه مشخص شود صدور پروانه بر خلاف ضوابط بوده و تخریب های یاد شده نیز از نظر محیط زیست و منابع طبیعی بر خلاف قانون اعلام شود، با افرادی که در صدور مجوز و نظارت بر تخریب نشدن این ارتفاعات کوتاهی کرده اند برخوردهای قانونی خواهد شد. وی عنوان کرد: معادن بدون مجوز در ارتفاعات و اطراف شهر، طبق ماده ۱۹ قانون معادن باید توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت با همکاری نیروی انتظامی تعطیل شود، ضمن این که معادن دارای مجوز نیز باید آیین نامه زیست محیطی لازم را رعایت کنند، در غیر این صورت حکم تعطیلی این دسته از معادن نیز صادر خواهد شد. وی افزود: با توجه به حجم بالای تخریب های صورت گرفته و سابقه این افراد در برداشت نامتوازن از طبیعت و برهم زدن اکوسیستم منطقه و نیز ترمیم نکردن خرابی ها به منظور حفظ طبیعت ومحیط زیست و پیشگیری از تخریب بیشتر، تا زمان بررسی میزان تخریب های انجام شده و ارائه مجوزهای احتمالی، این معدن تعطیل و ادوات کار به مکان مناسب منتقل شد.

منبع:خراسان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا