گردشگری

معرفی شیشلیک غذای مشهدی

شیشلیک واژه‌ای ترکی (کاشغری) به معنای «کباب سیخی» و «به سیخ کشیدنی» است که از گوشت بره تهیه و روی منقل پخته می‌شود.

گوشت شیشلیک معمولاً به مدت یک شب در موادی مانند سرکه،  و یا میوه‌های ترش مزه به اضافه سبزیجات و ادویه‌جات خوابانده می‌شود. این در حالی است که دیدن شیشلیک در منوی رستوران‌ها امری غیرعادی نیست، معمولاً در غرب آسیا سیخ‌های شیشلیک توسط فروشندگان خیابانی روی چوب یا زغال کباب می‌شوند و به فروش می‌رسند. شیشلیک معمولاً بر روی منقل، پخته می‌شود. 

شیشلیک اکنون غذایی بین‌المللی شده است که در کشورهای مختلفی مثل کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق، ایتالیا، لهستان، مغولستان و ترکیه به روش‌های مختلف طبخ می‌شود. اما نوع ایرانی آن که به بزرگی و لذیذ بودن معروف است، در مشهد و ییلاقات شاندیز و طرقبه تهیه و عرضه می‌شود که البته در سالیان اخیر به سایر نقاط کشور هم صادر شده است و امروزه شاهد حضور رستوران‌های بسیاری با نام شاندیز در شهرهای مختلف کشور و حتی خارج از کشور مانند شهرهای مونیخ، فرانکفورت، لندن و … هستیم که شیشلیک را به عنوان مهم‌ترین گزینه منوی خود قرار داده‌اند.

مسافرانِ بسیاری ترجیح می‌دهند برای خوردن شیشلیک به طرقبه و شاندیز بروند تا ضمن خوردن یک غذای خوب از فضا نیز بهره‌مند شوند.

شیشلیک به روایت تاریخ

  • روایت اول

شیشلیک نخستین بار در مشهد توسط فردی به نام «کریم شیشلیکی» و حدود ۴۰-۵۰ سال پیش متولد شد؛ کریم، صاحب یک کافه در ییلاق کوکاکولا بود؛ جایی پرت و دنج، او نوعی کباب مخصوص برای مشتریانش ابداع کرده بود که بعدها مایه افتخار غذاهای مشهدی و وارد حوزه زبان‌شناسی و فرهنگ ایرانیان شد. کافه کریم شیشلیکی بعدها به وسیله فرزندانش به رستوران «پسران کریم» در دل مشهد تبدیل شد که پسرانش بیش از ۳۰ سال است نام او را زنده نگه داشته‌اند.

  • روایت دوم

اما در بخشی دیگری از تاریخ نامی از حاج علی صفدری هم در میان است، می‌گویند: روزی حاج علی صفدری یکی از ساکنین قدیمی این منطقه به هنگام بازگشت از شهر مشهد به شاندیز، هرچه منتظر می‌ماند نمی‌تواند وسیله نقلیه پیدا کند. این اتفاق باعث می‌شود این نانوای ساده که نسل اندر نسل در شاندیز به مردم خدمت می‌کرده‌اند به این فکر بیفتد تا کاری کند تا مردم مشهد و شهرهای اطراف تمایل بیشتری برای سفر به شاندیز را داشته باشند. او در اولین فرصت اقدام به تاسیس کبابی و چای‌خانه در شاندیز می‌کند و با تلاش خود و همسر دلسوزش برای اولین بار شیشلیک شاندیز را به عنوان یک غذای لذیذ معرفی می‌کند.

شاید همپوشانی این دو واقعه تاریخی قضاوت درباره اینکه چه کسی برای اولین بار شیشلیک را طبخ کرده است دشوار نماید، اما نکته مهم در رابطه با این غذای خوشمزه و لذیذ این است که این غذا، برای اولین بار در مشهد درست شده و از این شهر به کل دنیا رفته است؛ در طول سال که جهانگردان زیادی به ایران سفر می‌کنند برای بازدید از منطقه ییلاقی طرقبه و شاندیز و خوردن شیشلیک اصل حتما سری به مشهد می‌زنند و می‌توان گفت شیشلیک یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهد است.

 
منبع : دانشنامه مشهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − نه =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا