دانش و فناوری

معرفی هواوی میت ۱۰؛ پرچم‌داری با هوش مصنوعی

huawei-mate-9
 
هواوی به تازگی فبلت Mate 10 را به علاقه مندان این دسته از گوشی های هوشمند معرفی کرد، قطعا مهم ترین ویژگی به کار گرفته شده در Mate 10 که باعث جذابیت حداکثری این فبلت گردیده، بهره گیری این گجت از فناوری هوش مصنوعی است، در ادامه به معرفی و بررسی همه جانبه این فبلت دوست داشتنی می پردازیم.
 
 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 
نقاط قوت
  • صفحه نمایش از درخشندگی و وضوح تصویر بالایی برخوردار است.
  •  ظرفیت زیاد باتری.
نقاط ضعف
  • عدم پشتیبانی از شارژ بی سیم.
  • گجت ضد آب نیست.
تحول بعدی صنعت گوشی های هوشمند در گرو بهره گیری از فناوری هوش مصنوعی است؛ شرکت های فعال در عرصه تولید گوشی های هوشمند سعی دارند تا با تجهیز محصولات شان به فناوری هوش مصنوعی از نحوه استفاده کاربران از گجت ها آگاهی دقیق تری پیدا کرده و بتوانند متناسب با نحوه کاربری هر نفر ویژگی های منحصر به فردی را در اختیار او بگذارند.
فناوری هوش مصنوعی مهم ترین ویژگی جدید موجود در فبلت Mate 10 است و در حالی که زبان طراحی و ویژگی های این فبلت کمی قابل پیش بینی و خسته کننده بود اما بهره گیری آن از هوش مصنوعی می تواند فروش نسبتا موفق آن در بازار را تضمین کند.
قیمت
با توجه به قیمت ۸۹۹ دلاری اعلام شده برای بازار استرالیا انتظار داریم تا پس از ورود Mate 10 به بازار ایران و متعادل شدن قیمتش، کاربران با صرف هزینه حدودا ۳ میلیون تومانی بتوانند نسبت به خرید این فبلت اقدام کنند.
 
 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

طراحی و صفحه نمایش
اگر از کاربران محصولات اخیر شرکت هواوی همچون Mate9 و یا Mate 8 بوده باشید سبک طراحی ظاهر Mate 10 برایتان آشنا و بعضا خسته کننده است، در واقع ظاهر گوشی شباهت زیادی به گوشی P10 دارد و اصلی ترین تفاوت این دو گجت در اندازه بزرگ تر Mate 10 و نیز قاب پشتی شیشه ای به کار رفته در تولید بدنه آن خلاصه می شود.
 
 jKyFpDrmbDFjJpSQg9x29R-650-80
با وجود جثه بزرگ این فبلت ۵٫۹ اینچی کاربر به هنگام در دست گرفتن آن احساس راحتی می کند، البته اگر دستان کوچکی دارید قطعا نمی توانید رضایت زیادی از صفحه بزرگ آن داشته باشید، اما اگر از کاربران فبلت ها بوده باشید به نظر نمی رسد مشکلی با Mate 10 پیدا کنید.
در لبه پایینی گجت شاهد به کارگیری درگاه  USB-C هستیم و با نگاه به لبه فوقانی می توانیم جک ۳٫۵ میلی متری صدا را ببینیم. رنگ های در نظر گرفته شده برای Mate 10 عبارت اند از طلای، صورتی، مشکی و قهوه ای که خاص ترین و زیبا ترین رنگ آن قهوه ای به نظر می رسد. صفحه نمایش تعبیه شده در Mate 10 اندازه ای ۵٫۹ اینچی دارد، نسبت تصویر آن ۱۶:۹ است و می تواند دقت تصویری معادل ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل را به نمایش بگذارد.
 
با مقایسه صفحه نمایش این فبلت جدید با نمونه قبلی و یا Mate 9 تغییرات و بهبود های گسترده اعمال شده در صفحه نمایش Mate 10 نظر ما را به خود جلب کرد، درخشندگی صفحه نمایش Mate 10 معادل ۷۳۰ نیت است که در مقایسه با درخشندگی صفحه نمایش Mate 9 پیشرفتی ۳۰ درصدی را نشان می دهد، از طرف دیگر و وقتی به بحث کیفیت تصویر می رسیم، کیفیت تصویر موجود در صفحه نمایش Mate 10 به هیچ وجه با کیفیت صفحه فول اچ دی Mate 9 قابل قیاس نیست.
البته طراحی Mate 10 خیلی جذاب نیست و در مقابل حاشیه صفحه نمایش جزئی موجود در Mate 10 Pro حرفی برای گفتن ندارد، طراحی  Mate 10 کمی قدیمی به نظر می رسد، در واقع اگر از قاب پشتی شیشه ای آن صرف نظر کنیم Mate 10 در بحث ظاهری تفاوت زیادی را با Mate 9 نشان نمی دهد و در دوره ای که دیگر رقبا با عرضه محصولاتی مانند Samsung Galaxy Note 8 و Apple iPhone X حداکثر تلاش خود را برای تحول در طراحی ظاهری به نمایش گذاشته اند گجتی با ظاهر Mate 10 از شانس زیادی برای جلب نظر کاربران برخوردار نخواهد بود.
سخت افزار و نرم افزار
Mate 10 اولین گوشی هواوی است که به طور پیش فرض از آخرین نسخه سیستم عامل اندروید و یا Android Oreo استفاده می کند، البته سیستم عامل موجود در این گجت قدری با نمونه نصب شده بر روی Google Pixel 2 متفاوت است، رابط کاربری جدید شرکت هواوی Emotion UI 8 نام دارد و به لطف آن ظاهر سیستم عامل Mate 10 در مقایسه با سیستم عامل اندروید نصب شده در سایر گجت ها متفاوت است و ویژگی های بیشتری را نیز به کاربر ارائه خواهد داد.
اگر به محصولات شرکت هواوی علاقه داشته باشید و اخبار این شرکت چینی را دنبال کنید می دانید که نسخه پیشین رابط کاربری این شرکت Emotion UI 5.1 نام داشت و تنها دلیل وجود عدد ۸ در نامگذاری رابط کاربری جدید شرکت هواوی تمایل کارشناسان این شرکت در ایجاد هماهنگی با نام و عدد آخرین نسخه سیستم عامل اندروید بوده است.
 
 XkpwvHmUvxEWg7NEF5RQ8R-650-80
از جدید ترین ویژگی های اضافه شده به رابط کاربری Emotion UI 8 می توان به قابلیت تقسیم سریع صفحه نمایش به دو قسمت ( به منظور سهولت در Multi Tasking) و نمایش نکات آموزنده برای تجربه بهتر کاربر در استفاده از گجت اشاره کرد. قدرت سخت افزاری در بالاترین سطح قرار دارد و می تواند به عنوان یک پوئن مثبت در افزایش فروش گجت تاثیر زیادی بگذارد؛ پردازنده Kirin 970 به روز ترین و قدرتمند ترین پردازنده تولید شده توسط شرکت هواوی است.
Mate 10 از آخرین سطح فناوری هوش مصنوعی بهره می برد، بدین ترتیب گجت همیشه نحوه استفاده کاربر و رفتار های وی را تحت نظر دارد و رفته رفته سعی می کند تا نحوه عملکرد خود را طبق رفتار های کاربر بهینه سازی کند. هنوز تصویر مشخصی از نحوه عملکرد و ویژگی های فناوری هوش مصنوعی به کار گرفته شده در Mate 10 وجود ندارد و به نظر می رسد باید برای آگاهی از قابلیت های هوش مصنوعی این فبلت تا زمان رسیدن آن به بازار ایران صبر کنیم.
از دیگر فاکتور های سخت افزاری به کار گرفته شده در تولید Mate 10 می توان به حافظه رم ۴ گیگابایتی و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی با امکان استفاده از کارت حافظه Micro SD با ظرفیت حداکثر ۲۵۶ گیگابایت اشاره کرد. در اولین تست های انجام شده سخت افزار Mate 10 عملکرد سریع و قدرتمندی را به نمایش گذاشت، نرم افزار ها به سرعت اجرا می شدند و به هنگام اجرای همزمان نرم افزار های متعدد هیچ گونه کاهش سرعتی مشاهده نشد.
باتری و دوربین
ظرفیت باتری Mate 10 در مقایسه با Mate 9 تغییری نداشته و امیدواریم باتری ۴۰۰۰ میلی آمپری در نظر گرفته شده برای این فبلت بتواند به خوبی از پس تامین انرژی آن بر آید. علاوه بر این فناوری شارژ سریع به کار گرفته شده در این فبلت جدید تفاوتی با نمونه استفاده شده در تولید Mate 9 ندارد، البته طبق ادعای شرکت سازنده انتظار داریم تا سرعت شارژ شدن باتری Mate 10 در مقایسه با iPhone 8 Plus 50 درصد بیشتر باشد، گفته می شود باتری این فبلت جدید هواوی می تواند در عرض یک ساعت از حالت صفر به ۵۸ درصد شارژ برسد.
 
 kGUjVkU5d3DmeNykG34L9R-650-80
اصلی ترین ضعف Mate 10 در این بحث عدم پشتیبانی آن از شارژ بی سیم است و برای شارژ کردن این گجت هنوز به کابل شارژ نیاز داریم. دوربین های Mate 10 در مقایسه با دوربین های P10 تغییر و پیشرفت خاصی را نشان نمی دهند و همانند گذشته شاهد به کار گیری ماژول دوربین دوگانه ۲۰ مگاپیکسلی برای دوربین اصلی و استفاده از یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی برای دوربین سلفی هستیم.
گجت به هنگام عکس برداری با دوربین اصلی از هر دو لنز به صورت همزمان استفاده می کند و جزئیات ثبت شده توسط لنز Monochrome با اطلاعات رنگی ثبت شده توسط لنز RGB را برای رسیدن به عکس نهایی تلفیق می کند. دوربین های Mate 10 از همه ویژگی های پیشین موجود در دوربین های Mate 9 و P10 پشتیبانی می کند و علاوه بر این پیشرفت های جزئی را نیز نشان می دهند.
هر لنز ماژول دوربین اصلی از یک دیافراگم f/1.6 استفاده می کند که می تواند به عکس برداری در شرایط نوری نا مناسب و محیط های تاریک کمک شایانی داشته باشد. شرکت سازنده برای قابلیت عکس برداری سریع و لحظه ای در Mate 10 از فناوری فوکوس اتوماتیک هیبریدی ۴ گانه استفاده کرده است و باید بدانید که فناوری هوش مصنوعی اضافه شده به این فبلت نیز می تواند تاثیر به سزایی در پیشرفت عکاسی آن داشته باشد.
 gL67gUSWnsjLUS8mKECMBR-650-80
 
هنوز تصویر واضحی از نحوه تاثیر و عملکرد فناوری هوش مصنوعی در عملیات عکاسی گجت وجود ندارد اما با اطلاعتی که در دست داریم می دانیم که هوش مصنوعی به شناخت سوژه عکاسی کمک می کند و بسته به سوژه ای که قصد ثبت عکس آن را دارید تنظیمات دوربین را تغییر می دهد. هوش مصنوعی می تواند ۱۴ حالت مختلف را برای عکاسی شما در نظر بگیرد که از جمله آنها می توان به حالت تصویر برداری از گربه، سگ، منظره، حالت سلفی و… اشاره کرد و انتظار می رود تا شرکت هواوی در آینده ای نزدیک تعداد حالت های مذکور را افزایش دهد.
 
 jrZsf4KkrebiTfPvCENWGR-650-80
نتیجه گیری
تنها عاملی که می تواند نحوه عملکرد و ویژگی های ارائه شده توسط فناوری هوش مصنوعی موجود در Mate 10 را روشن تر کند گذشت زمان است. در این لحظه نمی دانیم که هوش مصنوعی Mate 10 چه تاثیری در استفاده روزمره ما از این فبلت خواهد داشت اما اگر عملکرد نهایی آن با ادعای شرکت سازنده و شایعات موجود در بازار تطابق داشته باشد شاید نحوه استفاده ما از یک گوشی هوشمند به کلی تغییر کند.
 
 JGvzWVYRsCzUFSvEPzCEAR-650-80
اگر از فناوری هوش مصنوعی اضافه شده به Mate 10 صرف نظر کنیم این فبلت در مقایسه با نسل پیشین و یا Mate 9 تغییر زیادی نداشته و به همین دلیل انتظار داریم تا کاربرد های حاصل از فناوری هوش مصنوعی متعدد و چشمگیر باشند؛ در غیر این صورت انتظار نمی رود Mate 10 آمار فروش موفقی را برای شرکت هواوی به ثبت برساند.
منبع : برترین ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − پنج =

دکمه بازگشت به بالا