خراسان

مقابله با آسیب‌های اجتماعی در دستور کار کاروان‌های پیاده مشهدالرضا(ع) باشد

مقابله با آسیب‌های اجتماعی در دستور کار کاروان‌های پیاده مشهدالرضا(ع) باشد

بخشدار کوهسرخ خواستار توجه به مقوله آسیب‌های اجتماعی در برنامه‌ کاروان‌های پیاده دهه آخر ماه صفر شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا رمضانی طرقی در گفتگو با کاشمربصیر اظهار داشت: در دهه آخر ماه صفر کاروان‌های متعددی از شهرستان کاشمر و بخش کوهسرخ از مسیر کوهسرخ به سمت نیشابور و سپس مشهدمقدس حرکت می‌کنند و می‌توان گفت که شاهد یک کنگره معنوی و فرهنگی در این مسیر هستیم.

 

وی ادامه داد: آنچه اهمیت دارد استفاده بهینه از ظرفیت این کاروان‌ها برای استفاده معنوی و فرهنگی است چرا که اگر حرکت این کاروان‌ها تبدیل به یک عادت شود از اهداف خود دور شده و سود چندانی نخواهند داشت.

بخشدار کوهسرخ اظهار داشت: حدود ۱۳ تا ۱۴ کاروان از روستاهای بخش کوهسرخ عازم مشهد مقدس می‌شوند که این کاروان‌ها پس از طی کردن ۱۵ کیلومتر درحوزه کاشمر وارد حوزه استحفاظی نیشابور می‌شوند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی مناسبی در طی این مسیر اجرا می‌شود خاطرنشان کرد: این کاروان‌ها در هنگام اذان در هر جا که هستند نمازجماعت را اقامه می‌کنند ضمن اینکه برنامه‌های عزاداری و دعا و مناجات شبانه نیز در دستور کار آن‌ها قرار دارد لذا شاهد یک فضای خاص معنوی در این مسیر هستیم.

رمضانی طرقی گفت: یکی از مسائلی که می‌تواند در این کاروان‌ها مد نظر قرار گیرد و شایسته است مسئولان و برنامه‌ریزان این کاروان‌ها در دستور کار قرار دهند توجه به آسیب‌های اجتماعی و راهکارهای مقابله با آن‌هاست.

وی ادامه داد: کاروان‌های زائران پیاده در دهه آخر صفر می‌توانند همانند سفیرانی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی عمل کنند و با ارائه راهکارها و استفاده از کارشناسان و تکیه بر معارف دینی برای کاهش مشکلات موجود در حوزه آسیب‌های اجتماعی اقدام کنند.

بخشدار کوهسرخ همچنین با اشاره به مراسم پیاده‌روی اهالی این بخش در روز رحلت نبی مکرم اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) گفت: بر اساس سنتی دیرینه در روز ۲۸ صفر حدود ۲ هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از اهالی روستاهای مختلف همچون مکی، تنورجه، ایور و شهر ریوش از بخش کوهسرخ مسیری در حدود ۴۰ کیلومتر را به سمت زیارتگاه امامزاده سیدمرتضی(ع) با پای پیاده طی می‌کنند.

وی ادامه داد: بیشتر جمعیتی که در این پیاده‌روی شرکت می‌کنند را بانوان تشکیل می‌دهند چرا که مرد‌ها یا در پیاده‌روی اربعین حسینی هستند و یا عازم مشهد مقدس شده‌اند.

رمضانی طرقی تصریح کرد: در این مسیر شاهد صحنه‌های زیبایی از عشق و ارادت اهالی کوهسرخ به اهل بیت عصمت و طهارت هستیم به گونه‌ای که افراد مسن و سالخورده عصازنان مسیر کوهستانی به سمت کاشمر را طی می‌کنند تا خود را به زیارتگاه امامزاده سیدمرتضی(ع) برسانند.

بخشدار کوهسرخ اظهار داشت: هر ساله روستاها و جمعیت بیشتری به این حرکت می‌پیوندند و لذا از اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر انتظار داریم تدارک لازم را برای استقبال و فراهم کردن امکانات در این مسیر انجام دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =

دکمه بازگشت به بالا