مشهد

«ملوک» آزاد شد

 
 

۸۷۳eb6f1-38ac-4383-b97b-d0544c4e9b90

 

 با حمایت دستگاه قضایی و همت مردم و با پرداخت رقم دیه ۲۱۰ میلیونی  توسط خیران، «ملوک» پس از گذراندن دوره شش ساله محکومیت خود، ظهر پنج شنبه گذشته از زندان آزاد شد و به آغوش خانواده بازگشت. ۱۳ شهریور امسال بود که گزارش «دفاع از ناموس و یک دیه تا آزادی» در روزنامه خراسان رضوی چاپ و به دنبال آن پویش مردمی برای پرداخت دیه و آزادی این زندانی با مجوز رسمی از دستگاه قضایی، توسط روزنامه خراسان آغاز شد؛ پویشی که با ایجاد یک گروه تلگرامی، در کوتاه ترین زمان ممکن، مردم بسیاری از نقاط مختلف کشور به آن پیوستند و با کمک های خرد و کلان خود در مدت زمان ۲۱ روز رقم ۲۱۰ میلیونی دیه برای آزاد شدن این زندانی را تأمین کردند. با همکاری انجمن حمایت از زندانیان مشهد و مجوز دستگاه قضایی (شعبه یک اجرای احکام مشهد)، فرصتی کم نظیر فراهم شد تا خیران و نوع دوستان در تامین دیه ۲۱۰ میلیونی آزادی مادری که در یک درگیری شبانه باعث کشته شدن  یک جوان و طبق قانون به شش سال حبس و پرداخت دیه محکوم شده بود مشارکت کنند.  برای شروع این راه بلند، ضمن امیدواری به همت همه خیران و نیک اندیشان، در اولین قدم پس از چاپ گزارش روزنامه خراسان رضوی و پس از هماهنگی با  انجمن حمایت از زندانیان مشهد و دستگاه قضایی (شعبه یک اجرای احکام مشهد) و صدور رسمی مجوز تبلیغات در فضای مجازی، گروهی تلگرامی تشکیل شد و از کلیه مردم ایران برای حمایت مادی به منظور تهیه مبلغ دیه «ملوک» دعوت به عمل آمد که با حضور پرمهر بسیاری از هموطنان، خیلی زودتر از زمانی که پیش بینی شده بود، مساعدت ها کارساز و مبلغ دیه آزادی این مادر جمع آوری شد. طی سپری شدن سه هفته از چاپ این گزارش در روزنامه خراسان رضوی و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و تشکیل گروه تلگرامی همراه با ارائه مستندات و مجوزهای قانونی، همراهان بسیاری از سراسر کشور برای حمایت از آزادی این زندانی مبلغ کامل دیه  را به حساب انجمن حمایت از زندانیان مشهد واریز کردند.
همراهی هنرمندان و مسئولان با مردم؛ از اعضای شورای شهر تا محسن چاوشی
از اولین دقایق انتشار این گزارش، تماس های متعدد مردمی با روزنامه خراسان برای اطلاع از وضعیت وی و مساعدت برای آزادی وی آغاز شد و در ادامه کانال «اخبار خراسان» (@akhbaarekhorasan) نیز برای پیگیری و انتشار اخبار و اطلاعات حضور مردمی، حمایت چهره های فرهنگی و هنری برای جلب کمک های عمومی به منظور آزادی این زندانی اقدام کرد. از سوی دیگر این پویش مردمی با حمایت برخی چهره ها و مسئولان همچون «امیر شهلا» و «شهناز رمارم» دو عضو شورای شهر مشهد همراه بود که با قدردانی از حضور گسترده مردمی به منظور حمایت از آزادی این بانو، خواستار گسترده تر شدن این پویش شدند و برای استفاده از تمام ظرفیت های همدلی در این راه وعده دادند. از دیگر چهره های مطرح حامی این پویش برخی هنرمندان و چهره های فرهنگی بودند که از میان آن ها می توان به «محسن چاوشی»، «فریدون آسرایی»، «لیلا بلوکات»، «نعیمه نظام دوست» و «ساناز سماواتی» و حجت الاسلام «محمدرضا زائری» چهره مطرح فرهنگی کشور اشاره کرد.
از کمک های کوچک اما ارزشمند ۵ هزار تومانی تا فیش های ۳ میلیونی
با شکل گیری این پویش، چهار هزار نفر از مردم برای تامین مبلغ دیه ۲۱۰ میلیونی پای کار آمدند، از حمایت های کوچک اما ارزشمند پنج هزار تومانی گرفته تا حمایت های چشمگیر سه میلیون تومانی. ارسال تصاویر این فیش ها، که به حساب انجمن حمایت از زندانیان واریز شده بود، برای گروه تلگرامی ایجاد شده و همچنین ادمین کانال اخبار خراسان (khorasanerazavi@)، راه مشارکت در این امر نوع دوستانه بود. هرچند جمع آوری و شمارش مبالغ تک تک این چهار هزار فیش کاری بسیار دشوار بود، اما خبرنگاران خراسان را از تلاش باز نداشت تا به وظیفه خود در برابر حمایت  گسترده مردم عمل کنند. همکاری انجمن حمایت از زندانیان مشهد هم در این مسیر راهگشا شد و با تایید مبالغ اهدایی توسط مردم، شرایط برای آزادی ملوک مهیا شد. پس از طی شدن مراحل قانونی، ظهر پنج شنبه ششم مهر ماه، یعنی فقط ظرف ۲۵ روز از چاپ گزارش در روزنامه خراسان رضوی، ملوک آزاد شد و پس از استقبال اعضای خانواده به شهر خود قوچان بازگشت.
تشکر ملوک از دستگاه قضایی و مردم
لحظاتی پس از آزادی، با ملوک به گفت و گو نشستیم تا برای مان از حس و حال خود درباره مردم و همراهی بی نظیر آن ها بگوید، مردمی که در ۲۱ روز، ۲۱۰ میلیون تومان برای رهایی او جمع آوری کردند. ملوک در حالی که اشک شوق را با گوشه چادر  از چشمانش پاک می کرد،  گفت: این آزادی را در وهله اول مدیون لطف الهی می دانم و باید سجده شکر به درگاه خداوند به جا آورم. از دستگاه قضایی که برای این حمایت تمام مجوزهای رسمی را صادر کردند کمال تشکر را دارم و از روزنامه خراسان و خبرنگاران این روزنامه که آغاز کننده این راه بودند و پیگیری این موضوع را انجام دادند تشکر می کنم. فکر می کنم اگر مردم در این حمایت مشارکت نمی کردند تمام تلاش ها در این راه بیهوده بود، به همین خاطر از مردمی که این قدر صادقانه و مهربانانه کمک و برای آزادی من تلاش بسیاری کردند تشکر می کنم. دست تک تک خیران را می بوسم و دعای خیر من همواره بدرقه راه آن ها خواهد بود.از آقا امام رضا (ع) می خواهم که اسباب آزادی همه زندانیان غیرعمد و نیازمند   حمایت را فراهم کنند تا آن‌ها هم مثل من  طعم آزادی را بچشند.
سال های سخت دوری
همسر ملوک نیز در گفت و گوی کوتاهی با خبرنگار ما گفت: سال های نبود همسرم در خانه برای من و فرزندانم بسیار سخت بود؛ هم باید امور اقتصادی زندگی را اداره می کردم و هم از سر و سامان دادن فرزندانم غافل نمی شدم. نبود مادر در یک خانه جبران پذیر نیست. وی اظهار کرد: باور این لحظه و بازگشت همسرم به جمع ما برای من و چهار پسرم دشوار است، واقعا هنوز هم شوکه هستیم که مردم این طور به ما کمک کردند.  این که هنوز معرفت و نوع دوستی وجود دارد و کسانی هستند که حاضر می شوند برای حمایت از هموطن این طور تلاش کنند، کمتر قابل باور است. از این بابت  خدا را شکر می کنم. وی با تمجید از حمایت مثال زدنی دستگاه قضایی، ابراز کرد: از این حمایت کمال تشکر را دارم، از این که مجوز جمع آوری کمک های مردمی در فضای مجازی را صادر کردند و از این که خیران پای کار آمدند تا همسرم پس از شش سال دوری از خانه و شهرمان، دوباره طعم آزادی را بچشد واقعا سپاس گزارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + دو =

دکمه بازگشت به بالا