مشهد

مهمترین علل فوت شهروندان مشهدی چیست؟

مشهد|مهمترین علل فوت شهروندان مشهدی چیست؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، مهدی کیخا ژاله عصر دیروز در نشستی خبری که در اتاق جلسات ساختمان شهرداری منطقه ۸ مشهد برگزار شد درباره آمار متوفیان سال ۹۶ اظهار داشت: ۱۹ هزار و ۸۳۶ نفر متوفی در سال ۹۶ در مجموعه آرامستان بهشت رضا و رضوان در سال ۹۶ به خاک سپرده شدند یا پس از دریافت خدمات به خارج از مشهد انتقال یافتند که ۱۱ هزار نفر آن در بهشت رضا تدفین شده و از این تعداد ۴۱۱۷ نفر زن و ۵۸۹۰ نفر مرد هستند همچنین در آرامستان رضوان که مهرماه سال گذشته افتتاح شده است تاکنون ۲۲۱ نفر به خاک سپرده شدند که ۷۳ نفر آنان زن و ۱۴۸ نفر مرد هستند.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد تخفیف خدمات برای آرامستان رضوان در نظر گرفته شده افزود: در حرم مطهر از ابتدای امسال تاکنون ۴۶۷ نفر به خاک سپرده شده که ۱۸۷ نفر زن ۲۸۰ نفر مرد بودند همچنین ۶۲۳۰ نفر از فوتی‌هایی که در سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد ارائه خدمات به آنها را انجام داده است در خارج از شهر مشهد به خاک سپرده شدند. 

معاون اجرایی سازمان فردوس‌‌های شهرداری مشهد تصریح کرد: بیشترین علل فوت به ترتیب شامل بیماری‌های سیستم گردش خون ۳۰ درصد، اختلالات خاص و مادرزادی بعد از تولد ۱۵ درصد، سرطان‌ها ۱۳ درصد، بیماری‌ها و مشکلات تنفسی، انگلی و عفونی ۷ درصد و  تصادفات و حوادث جاده‌ای ۳ درصد بوده است. 

کیخا ادامه داد: سنین بین ۸۰ تا ۸۴ سال بیشترین گروه سنی از نظر تعداد متوفی بوده و میانگین طول عمر برای بانوان ۷ تا ۸ سال بیشتر از مردان است. 

وی با بیان اینکه ایجاد پایگاه اورژانس در مجموعه بهشت رضا(ع) در حال پیگیری است، گفت: البته اکنون نیز اگر فردی احتیاج به کمک‌های اولیه داشته باشد پزشکی که جهت صدور گواهی فوت در مجموعه حضور دارد تا رسیدن اکیپ پزشکی امدادهای اولیه را انجام می‌دهد.

معاون اجرایی سازمان فردوس‌‌های شهرداری مشهد درباره برنامه‌های نوروزی این سازمان گفت: قبل از تحویل سال برنامه نوروز با شهدا در ۲ ساعت در آرامستان بهشت رضا برگزار می‌شود همچنین اهدای سبزه شب عید به شهروندان و بهسازی محیط آرامستان را در برنامه داریم ضمن اینکه برای روز ۱۳ فروردین و روز طبیعت برای توزیع امکانات رفاهی اولیه نظیر آب، نایلون زباله و غیره توسط سازمان میادین شعرداری، آمادگی ارائه خدمت وجود دارد. 

کیخا خاطرنشان کرد: ۱۰ آرامستان متروکه در محدوده شهر مشهد داریم که کاملا حصار کشیده شده و سازمان فردوس‌ها حفاظت فیزیکی آن را برعهده دارد همچنین نگهداری از حیث فضای سبز انجام شده و پس از سپری شدن مدت زمان شرعی، به مناطق تحویل داده می‌شود تا براساس مصوبات قانونی برای ایجاد پارک و فضای سبز اقدام شود. در این راستا در سال گذشته یک آرامستان متروکه در بلوار باهنر به منطقه ۸ شهرداری تحویل و تبدیل به پارکی شد که به بهره‌برداری رسید. 

وی درباره میانگین روزانه تعداد متوفی در شهر مشهد گفت: میانگین روزانه در ماه‌های پایانی سال به دلیل آلودگی هوا و سرما معمولاً بیشتر است اما به‌طور متوسط روزانه در طی ۱۲ ماه سال ۵۰ تا ۵۱ نفر در مجموعه پوشش داده می‌شود. 

معاون اجرایی سازمان فردوس‌‌های شهرداری مشهد با بیان اینکه در ایام خاص و پیک بطور میانگین  ۳۰ هزار دستگاه خودرو ورودی به مجموعه بهشت رضا داریم، ادامه داد: در بحث زیباسازی مناظر ۴۰ هکتار بهشت رضا فضای سبز است و سطح وسیعی برای گلکاری با گل‌های فصلی و درختکاری در روزهای اخیر در نظر گرفته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + یک =

دکمه بازگشت به بالا