خراسان

مهم‌ترین انتظارات محیط زیست خراسان رضوی از دولت دوازدهم

معاون نظارت و پایش محیط زیست خراسان رضوی، توجه به کمبود آب، فرونشست زمین‌ها، تصفیه فاضلاب و آلودگی هوا در قالب برنامه ششم توسعه همچنین افزایش نیروی انسانی و تجهیزات را از مهم‌ترین انتظارات محیط زیست خراسان رضوی از دولت دوازدهم عنوان کرد.
محمد عرفانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، با بیان اینکه دولت یازدهم تنها دولتی بود که مناسبات و شعارهایش با محوریت محیط زیست بود، اظهار کرد: این امر در برنامه ششم توسعه پیگیری شد و بیشترین محورهای آن برنامه نظیر محیط زیست، آب و فاضلاب در حوزه‌ی محیط زیست است و با اجرای برنامه ششم در دولت دوازدهم این موضوعات پیگیری می‌شود.
وی ادامه داد: معضلات اصلی استان بحث کمبود آب، برداشت‌های بی‌رویه، فرونشست زمین و فاضلاب‌هایی با دبی و حجم بالا در شهر مشهد است که بر اساس برنامه ششم توسعه باید به این موضوعات توجه شود.
عرفانی با اشاره به دیگر مشکلات محیط زیست خراسان رضوی، تصریح کرد: سازمان محیط زیست یک ارگان نظارتی و حاکمیتی است و ما هر چه نیروهای بیشتری داشته باشیم می‌توانیم نظارت و تاثیرگذاری بیشتری بر منابع آلاینده و زیستگاه‌ها و پناهگاه‌‌های حیاط وحش داشته باشیم و یکی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد کمبود نیروی انسانی است که در صورت جذب نیروهای بیشتر می‌توانیم به کارآمدی بیشتری برسیم.
معاون نظارت و پایش محیط زیست خراسان رضوی یکی دیگر از مشکلات موجود را کمبود امکانات و تجهیزات عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه این استان ۴۱ منطقه زیست محیطی دارد و در کنار آن ۲٫۵ میلیون هکتار از اراضی که چیزی حدود ۲۱ درصد استان است جزو مناطق چهارگانه و شکار ممنوع قرار می‌گیرد و این مناطق مستعدترین مناطق به لحاظ پوشش گیاهی برای آتش‌سوزی است، امکاناتی که برای مقابله آتش سوزی داریم کفایت نمی‌کند و یکی از چیزهایی که می‌تواند به ما کمک کند تجهیزات اطفاء حریق است تا بتوانیم در صورت آتش‌سوزی به سرعت ورود کرده و نسبت به اطفاء آن اقدام کنیم.
وی با اشاره به معضل آلودگی هوا در شهر مشهد، خاطرنشان کرد: منابع آلودگی هوا به دو دسته منابع آلوده‌کننده ثابت و منابع آلاینده متحرک تقسیم می‌شود، منابع آلاینده ثابت مانند کارخانجات و صنایع همیشه تحت پایش بوده و در صورت آلودگی اعمال قانون می‌شوند و ما به لحاظ صنایع مشکلاتمان بسیار کم است زیرا صنایع استان همکاری‌های خوبی دارند، به محض ورود محیط زیست به‌ سرعت نسبت به رفع آلودگی ورود کرده و برای رفع آن اقدام می‌کنند.
عرفانی عمده آلودگی هوا را از منابع آلوده‌کننده متحرک دانست و عنوان کرد: خودروها، موتورسیکلت‌ها و پرواز هواپیماها مجموعه‌ی منابع آلوده‌کننده متحرک هستند که چیزی حدود ۷۰ درصد آلودگی هوا توسط این منابع ایجاد می‌شود که خود دو قسم دارند یکی خود وسیله و دوم سوخت مصرفی است و ما هم باید نسبت به ارتقا استاندارد خودروها اقدامات لازم را انجام دهیم و هم وسایل نقلیه از سوخت استاندارد برخوردار باشند.
وی با بیان اینکه در حوزه تامین سوخت استاندارد قانون تکالیف و وظایفی را برای شرکت نفت مشخص کرده است، گفت: بر این اساس شرکت نفت موظف شده نسبت به توزیع سوخت یورو ۴ در کلانشهرها از جمله مشهد اقدام کند، اما با توجه به مشکلاتی که وجود دارد در حال حاضر حدود ۶۰ درصد سوخت مشهد یورو ۴ است که انتظار داریم با حل مشکلات به‌ زودی تمام سوخت مشهد به صورت یورو ۴ تامین شود.
معاون نظارت و پایش محیط زیست خراسان رضوی اضافه کرد: پیش از این ۱۰۰ درصد بنزین مشهد، بنزین پتروشیمی بود که گوگرد و بنزین بالایی داشت و فوق‌العاده خطرناک و سرطان‌زا بود و اقدام این دولت در خصوص حذف بنزین‌های پتروشیمی روند مثبت و مناسبی بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

دکمه بازگشت به بالا