مشهد

موزه‌ای مانند “لوور” در مشهد با محوریت جهان اسلام برپا شود

وحید جلیلی

معاون فرهنگی شهردار مشهد مقدس گفت: اقتصاد مشهد باید براساس فرهنگ شکل بگیرد و می‌توانیم در مشهد موزه‌ای مانند لوور پاریس با موضوع جهان اسلام داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، وحید جلیلی ظهر امروز در نشست خبری نمایشگاه مشهد دوست داشتنی اظهار داشت: نمایشگاهی که در دهه فجر برگزار شد ادامه کار سال گذشته در نمایشگاه بین‌المللی مشهد بود و امسال با نام مشهد فجر آفرین بزرگتر و پربارتر آغاز به کار کردیم و کم و کیف استقبالی که انجام شد را در این حد پیش بینی نمی‌کردیم.

معاون فرهنگی شهردار مشهد مقدس تصریح کرد: در دهه فجر، ۱۱۸ هزار و ۷۷۳ نفر از نمایشگاه بازدید کردند و طبق نظرسنجی که انجام شد در روز ۲۱ بهمن با ۲۲ هزار بازدیدکننده بیشترین آمار را داشتیم که میانگین حضور هر فرد در نمایشگاه حدود دو ساعت بوده و بیش از ۹۰ درصد افراد بعد از بازدید حس مثبتی نسبت به مشهد و مشهدی بودن داشتند همچنین نیمی از افراد معتقد بودند فضای نمایشگاه مناسب خانواده‌ها است.

وی با اشاره به اینکه نیمی از بازدیدکنندگان‌ نمایشگاه را فراتر از حد تصور می‌دانستند عنوان کرد: ۷۰ درصد از بازدیدکنندگان نسبت به ورودی نظر مثبت داشتند و متوسط قیمت پیشنهادی ۳۶۰۰ تومان بود و میزان رضایتمندی عمومی نیز نزدیک به ۸۰ درصد بود.

جلیلی با بیان اینکه استقبال عظیم مردم از نمایشگاه مشهد دوست داشتنی سبب افتتاح فاز جدید آن شده گفت: عنوان فاز جدید مشهد دوست داشتنی، شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی است که بخش‌هایی به آن اضافه می‌شود که فضای تاریخی خراسان و مشهد را در حوزه‌های مختلف فرهنگ، هنر، علم، حماسه و شهادت زنده کرده است.

معاون فرهنگی شهردار مشهد مقدس تصریح کرد: مدت زمان نمایشگاه در دوره قبل بسیار کم بود و نوع قالب و ارائه محتوا آنقدر جذاب است که خسته کننده نباشد و فاز جدید حدود چهار برابر نمایشگاه مشهد دوست داشتنی یک است، همچنین در حال ایجاد فضایی هستیم که با دید تازه‌تر برنامه‌های جدید اجرا شود و سازه‌هایی که در نمایشگاه ایجاد شده این امکان را فراهم می‌کند.

وی در رابطه با بودجه نمایشگاه گفت: مجموع هزینه‌ها در مشهد دوست داشتنی کمتر از پنج درصد بودجه است که معادل المان‌ها است با این تفاوت که نمایشگاه امکان ارزیابی دارد، همچنین طبق مصوبه شورای شهر هزینه بلیط نمایشگاه فاز جدید ۲۰۰۰ تومان است و به این دلیل است که نباید فعالیت‌های فرهنگی مفت و بی‌ارزش جلوه کند.

جلیلی ادامه داد: هدف از نمایشگاه مشهد دوست داشتنی جدی کردن مسئله اقتصاد فرهنگ است زیرا اقتصاد مشهد باید براساس فرهنگ شکل بگیرد و می‌توانیم در مشهد موزه‌ای مانند لوور پاریس با موضوع جهان اسلام داشته باشیم همچنین نباید کار فرهنگی را خرد ببینیم و این نمایشگاه نقطه آغازی برای مدل توسعه اقتصادی و فرهنگی است.

معاون فرهنگی شهردار مشهد مقدس تصریح کرد: برای افتتاح فاز یک و دو حدود سه میلیارد تومان هزینه شده و افتتاحیه رسمی آن روز ولادت حضرت زهرا در مجتمع کوثر با حضور تمام مادران شهدای مشهد است همچنین قرار است با توجه به حضور زائران نمایشگاه از ۹ صبح تا ۲۲ به صورت دائمی فعال باشد و تا ۲۰ فروردین نیز قرار است ادامه داشته باشد.

وی در رابطه با نحوه اطلاع رسانی گفت: تمهیداتی برای اطلاع رسانی انجام شده و برای جلوگیری از ترافیک در بافت پیرامونی نیز باید از ظرفیت دیگر ارگان‌ها استفاده شود، همچنین برای استقبال از بهار ۲۴۰۰ المان پیشنهاد شده است که از امشب نصب آنها آغاز می‌شود و چون نوروز امسال با روز مادر شروع می‌شود موضوع چند المان در حوزه خانواده و ارتباط بین نسل ها است.

جلیلی بیان کرد: بزرگترین مجسمه فیگوراتیو کشور که برگرفته از اسطوره‌های شاهنامه است در ایام نوروز نصب می‌شود؛ همچنین جاذبه فرهنگی دیگر مشهد در پارک بهار فرصت درنگ در باغ کاریکاتور است که در نیمه دوم فروردین ماه رونمایی می‌شود و ساخت نخستین فیلم سینمایی انیمیشن درباره تاریخ مشهد نیز بعد از عید نوروز قرار است رونمایی شود.

معاون فرهنگی شهردار مشهد مقدس با اشاره به اینکه نسبت به تاریخ غفلت و کم کاری شده افزود: شهروندان نباید صرفاً در جغرافیای مشهد زندگی کنند و باید در تاریخ هم زندگی کنیم و نمایشگاه مشهد دوست داشتنی به گونه‌ای است که دید جامعی نسبت به تاریخ ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه حرم امام رضا(ع) نماد معنوی و تاریخی مشهد است گفت: نسبت به گنجینه‌های عظیم فرهنگی و تاریخی کم کاری شده و شهرک تاریخی مشهد دوست داشتنی یک فناوری بدیع است و امیدواریم به زودی در بقیه کشور گسترش یابد زیرا اگر به تاریخ اشراف نداشته باشیم در آینده گم می‌شویم.

جلیلی در رابطه با هدف نمایشگاه مشهد دوست داشتنی عنوان کرد: هدفمان این است که مردم در پیچ‌های تاریخ گم نشوند و چون خراسان بسیار غنی است نیاز به یک حرکت فردوسی وار در خراسان رضوی برای معرفی قهرمانان داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 2 =

دکمه بازگشت به بالا