ایران

میلیاردرها در فهرست بیمه کارگران ساختمانی!

 
 

 

٢٠٠‌هزار پولدار ایرانی به اسم کارگر ساختمانی بیمه شده‌اند، تا حق بیمه کمتری بپردازند و بازنشسته شوند! به تازگی سامانه پالایش بیمه کارگران ساختمانی راه‌اندازی شده است و بیمه‌شدگان این سامانه که حدود یک‌میلیون و١٠٠ نفر هستند، احراز هویت شده‌اند و از این میان، اسامی میلیاردرهایی بیرون کشیده شده است که یا واردکننده خودروهای لوکس هستند، یا وام‌ها و تسهیلات چند میلیارد تومانی از بانک‌ها و مؤسسات مالی گرفته‌اند. این موضوعی است که اکبر شوکت، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی به «شهروند» اعلام می‌کند و می‌گوید: دراین فهرست اسامی تعدادی از پزشکان، دندانپزشکان، وکلا، مهندسان ساختمانی و حتی بازاری‌های ثروتمند نیز، وجود داشته است. این ثروتمندان با استفاده از یارانه‌های دولتی کارگران ساختمانی، به جای پرداخت ٣٠٠‌هزارتومان تعرفه ماهانه بیمه، فقط ٧٠ تا ٨٠‌ هزارتومان پرداخت کرده‌اند. نکته اینجاست که شوکت به محدودیت‌های سهمیه بیمه کارگران ساختمانی اشاره می‌کند و به «شهروند» می‌گوید: آنها حق ده‌ها کارگر ساختمانی را ضایع کرده اند. 

صاحبان املاک نجومی،  در فهرست کارگران ساختمانی
اکبر شوکت، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور دراین‌باره می‌گوید: وزارت کار، بانک اطلاعاتی‌ شامل اطلاعات سازمان ثبت‌احوال، سازمان توسعه تجارت، سازمان ثبت املاک و اسناد کشور، بانک‌ها و موسسات مالی، اصناف، نظام مهندسی و… تشکیل داده است. براساس داده‌های این بانک اطلاعاتی، افرادی به نام کارگران ساختمانی بیمه شده اند که شغل‌هایی با درآمد بالا داشتند.
 او ادامه می‌دهد: درجریان بررسی این بانک اطلاعاتی، فردی با مالکیت بیش از ١٣٠ خودروی لوکس شناسایی و بعد مشخص شد که درحوزه واردات خودرو فعال بوده، اما به نام کارگر ساختمانی بیمه می‌شده است. افرادی که وام‌های میلیاردی و چند صد میلیونی دریافت کردند، افرادی با املاک نجومی، تعدادی از اصناف، تعدادی از پزشکان و دندانپزشکان و … نیز، از خدمات بیمه کارگران ساختمانی سوءاستفاده می‌کردند.
 تنها دلیلشان هم استفاده از خدمات‌درمانی و دریافت حقوق بازنشستگی بوده است. شوکت می‌افزاید: درمجموع سه مرحله بازرسی که آخرین مرحله، اخیراً انجام شد، حدود ٢٠٠‌هزار نفر از فهرست بیمه کارگران ساختمانی حذف شدند. بنابراین، از یک‌میلیون و١١٠‌هزار سهمیه دولت برای بیمه کارگران ساختمانی، بیش از ٢٠٠‌ هزار نفر به یک‌باره حذف شده اند. به عبارتی، فقط٩٠٠‌ هزار کارگر ساختمانی بیمه‌پرداز وجود دارند.
٣ میلیون کارگر ساختمانی بیمه ندارند
تاکنون فقط یک‌میلیون و ١٠٠‌هزار کارگر ساختمانی بیمه شده‌اند که با احتساب ٢٠٠‌هزار متخلف شناسایی شده، در واقع ٩٠٠ ‌هزار کارگر ساختمانی بیمه شده اند. این درحالی است که بیش از ۴‌میلیون کارگر ساختمانی درکشور مشغول به کارند و این آمار، شامل کارگران مهاجر نمی‌شود. بیش از ٣‌میلیون نفر از کارگران ساختمانی، فاقد پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی هستند و به ازای هرفردی که به صورت غیرقانونی از سهمیه بیمه این گروه از کارگران استفاده کند، یک کارگر ساختمانی و خانواده‌اش از خدمات‌درمانی و بازنشستگی بیمه تأمین‌ اجتماعی محروم می‌شوند. اهمیت این موضوع زمانی به خوبی مشخص می‌شود که بدانیم، کارگران ساختمانی برای بیمه‌شدن محدودیت‌های زیادی دارند. ماجرای سهمیه محدود بیمه کارگران ساختمانی، به لابی انبوه سازان درمجلس نهم برمی‌گردد، زمانی که هزینه پرداختی کارفرمایان برای بیمه کارگران ساختمانی محدود شد و دولت تعهدات بیشتری را قبول کرد؛ اما این تعهدات، عمدتاً پرداخت نشده و دولت، همچنان به تأمین اجتماعی بدهکار است. به همین دلیل سازمان تأمین ‌اجتماعی از ترس این بدحسابی، حاضر به بیمه فراگیر کارگران ساختمانی نیست. با این حساب، ٢٠٠‌هزار میلیاردر، به راحتی حق ٢٠٠‌ هزار خانواده کارگر را ضایع کرده‌اند.
هدر رفت ٢٠٠ هزار سال حق بیمه
شوکت، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور، در رابطه با دلایل سوءاستفاده از سهمیه بیمه کارگران ساختمانی به «شهروند» می‌گوید: یکی از دلایل سوءاستفاده از بیمه کارگران ساختمانی، به فرهنگ نادرستی برمی‌گردد که بین مردم جا افتاده است. بسیاری از کارفرمایان خُرد به این درک نرسیده‌اند که کارگران را بیمه کنند، بلکه خود و خانواده‌شان را با استفاده از بیمه کارگران ساختمانی بیمه می‌کنند. او ادامه می‌دهد: اگر کارفرمایی خودش را به جای کارگر بیمه کند، باز قابل درک است! اما چگونه می‌توان کسی را که میلیاردها تومان درآمد دارد، اما از سهمیه کارگران ساختمانی استفاده می‌کند، درک کرد؟ او فقیر نیست که به این بیمه نیاز داشته باشد و درعین ‌حال می‌داند درصورتی که او از این بیمه استفاده کند، یک کارگر پشت صف متقاضیان بیمه می‌ماند. شوکت می‌افزاید: اگر دولت از ابتدا، تمهیداتی جدی برای جلوگیری از این سوء‌استفاده‌ها می‌اندیشید، می‌توانست جلوی هدر رفت میلیون‌ها تومان هزینه را بگیرد. اگر این ٢٠٠‌ هزار نفر فقط برای یک‌سال بیمه شده باشند که البته، برای مدت زمان بیشتری بیمه شده اند، دولت حدود ٢٠٠‌ هزار‌ سال حق بیمه اضافی پرداخت کرده است.
بیمه‌شدگان پالایش می‌شوند
او در ادامه، با اشاره به راه‌اندازی سامانه پالایش بیمه کارگران ساختمانی، بیان می‌کند: این سامانه براساس قانون رفع موانع بیمه کارگران ساختمانی و مصوبه کارگروهی متشکل از وزارت مسکن، کشور و کار، ۴ نماینده مجلس، شامل ٢ عضو کمیسیون بهداشت، یک عضو کمیسیون عمران و یک عضو کمیسیون اجتماعی و نمایندگان کارگری و کارفرمایی راه‌اندازی شده است. هم‌اکنون نیز، همه کارگران ساختمانی اعم از آنهایی که بیمه شدند یا نشدند، باید در سامانه ثبت‌نام کنند. رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور می‌افزاید: مشخصات ثبت‌نام‌کنندگان در وهله اول دربانک اطلاعاتی بررسی می‌شود و اگر مورد خاصی پیدا نشد، به انجمن‌های صنفی معرفی می‌شوند. انجمن‌های صنفی به این حد بسنده نمی‌کنند و بازرسی جدیدی را انجام می‌دهند و با مراجعه به محل کار، از کارگر بودن متقاضیان مطمئن می‌شوند. سربازرسان که در انجمن‌های صنفی استانی تعیین می‌شوند، بر انجمن‌های صنفی کوچک تر نظارت می‌کنند و کانون انجمن صنفی کشوری برعملکرد سربازرسان نظارت دارد. کوچک ترین تخلفی از انجمن‌های صنفی به حذف آنان منجر می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 18 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا