مشهد

«ناظران» نماد همت خیران

به قاسم‌آباد، شریعتی ۴۷ که مراجعه کنید، اولین چیزی که نظرتان را جذب می‌کند، ساختمان یک بیمارستان بزرگ با نمایی منحصر به‌ فرد و متفاوت با دیگر بیمارستان‌هاست.

وارد بیمارستان که می‌شوی، معماری متفاوت آن متعجب‌ات می‌کند. راهروهای تمیز با سرامیک‌های براق، المان متفاوت و زیبای وسط طبقه همکف که شبیه درختی است که ریشه دوانده، صندلی‌های مدل مبلمان‌های راحتی، سکوت و آرامش حاکم در محیط، برخورد محترمانه و صبورانه پرسنل با مراجعین و… به هیچ عنوان شبیه تصاویر کلیشه‌ای و حتی تجربیات سابق ما از مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مخصوصا در ایام کرونایی نیست. در وسط طبقه همکف که می‌ایستی می‌بینی تمام طبقات به صورت نیم‌دایره طراحی شده‌ و نیمی از سقف، شیشه‌ای است. از همه طبقات با نگاه به سقف می‌توانی آسمان را بالای سر خودت ببینی.

نزدیک المان بلند وسط طبقه همکف می‌شوم؛ اسامی افراد مختلفی روی این المان نوشته شده است.

مهندس حمید مستشاری، رئیس هیات مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد، در خصوص این المان می‌گوید: برای ماندگاری نام خیرانی که در ساخت این بیمارستان کمک کرده‌اند، اسامی آن‌ها را روی این نماد درج کرده‌ایم. خیرین همین مردم معمولی بودند؛ هر کس با توجه به بودجه خود ما را یاری نمود.

وی با بیان اینکه این بیمارستان تماما با کمک خیرین و مشارکت‌های مردمی ساخته شده و هیچ ارگان و سازمان دولتی برای ساخت این مرکز مبلغی پرداخت نکرده‌ است، ادامه می‌دهد: به‌ طور مثال هنگام ساخت این بیمارستان مردی که همسرش را بر اثر سرطان از دست داده بود، بخش زیادی از مخارج این بیمارستان را تقبل کرد. این تنها یک نمونه از کمک‌های مردم برای ساخت بیمارستان بود و نمونه‌های مشابه زیادی همچنان وجود دارد؛ به‌ عبارتی انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد با حمایت خیرین توانسته بیمارستان تخصصی در درمان و پیشگیری سرطان در زمینی به مساحت ۱۸ هزار و ۵۰۰ متر مربع  با ۲۰۰ تخت بستری و زیربنای ۲۹ هزار متر مربع با امکانات مدرن در پنج طبقه ایجاد کند.

مستشاری در خصوص فعالیت‌های بیمارستان عنوان می‌کند: این بیمارستان در بخش‌های هماتولوژی، انکولوژی، جراحی، شیمی‌درمانی سرپایی، درمانگاه‌های تخصصی و سایر بخش‌های پاراکلینیکی شامل MRI، انواع سی‌تی‌اسکن، سونوگرافی، رادیولوژی، آزمایشگاه و… ارائه خدمت می‌کند.

در طبقه همکف به‌ سمت یکی از بخش‌ها حرکت می‌کنم؛ اینجا آدمی را یاد گلستان می‌اندازد. هر بخش با نام یک گل نام‌گذاری شده و داخل هر کدام تصاویر آن گل نیز نصب شده است. در ابتدا وارد بخش گل رز می‌شوم. رنگ دیوارهای این بخش آبی آسمانی است. در ورودی بخش تابلوی کوچکی وجود دارد که در آن گل رز زرد رنگی که بسیار شاداب و تازه است، توسط گل‌های رز قرمز رنگ دیگری احاطه شده است. به تفاوت رنگ آن یک گل با مابقی گل‌های داخل عکس فکر می‌کنم و اینکه باوجود متفاوت بودن رنگش با بقیه اما ماهیت آن تغییر نکرده و همچنان زیباست. به این فکر می‌کنم که انتخاب این تابلو و این نام برای بخش شیمی درمانی قطعا اتفاقی نبوده است.

داخل بخش گل رز فقط چند بیمار حضور دارند. داوود زمردیان، سرپرستار بخش شیمی درمانی این بیمارستان، می‌گوید: در این بخش ۱۲ تخت به بیماران سرطانی اختصاص داده شده است. البته ظرفیت ما بیشتر از این نیز می‌تواند باشد. هر تعداد بیماری که به اینجا مراجعه کنند ما پاسخگو خواهیم بود و اطمینان می‌دهیم که هیچ مریضی به علت کمبود ظرفیت باز نمی‌گردد.

«ناظران» نماد همت خیران

در بخش دیگر طبقه همکف درمانگاه مستقر است. در بنری که در قسمت پیشخوان درمانگاه است، نوشته شده آنجا یکسری خدمات پزشکی و روانشناسی به صورت رایگان همه‌ روزه از ساعت هشت الی ۱۳ ارائه می‌شود. خدماتی از جمله ارائه رایگان مشاوره‌های تخصصی روانشناسی و ارجاع افراد جهت مشاوره، ارائه ویدیوهای انگیزشی با عنوان احیای امید به حیات، ویزیت و مشاوره رایگان بیماران تحت شیمی درمانی و پرتو درمانی، مشاوره رایگان بیماران دیابتی و فشار خون و ارائه مشاوره تخصصی توسط کادر پزشکی از طریق ویدئوهای آموزشی پزشکان فوق تخصص و متخصص.

لادن فیض، سرپرستار درمانگاه بیمارستان ناظران، در خصوص فعالیت این بخش اظهار می‌کند: متخصصین ما از ساعت هشت تا ساعت ۱۹ بیماران را ویزیت می‌کنند. کلینیک‌هایی که در حال حاضر فعال است شامل کلینیک هماتولوژی، انکولوژی، زنان، دیابت و داخلی جراحی می‌شود.

وی می‌افزاید: با توجه به‌ اینکه ۱۰ اتاق ویزیت در این بخش داریم، پزشکان می‌توانند همزمان بیماران را ویزیت کنند. با توجه به فضا و امکاناتی که برای بیماران در نظر گرفته‌ایم، در طول یک شبانه‌روز قابلیت این را داریم که حدود ۳۰۰ بیمار را ویزیت کنیم. از اقدامات تخصصی کلینیک که باعث شده با بیمارستان‌های دیگر متفاوت باشد، فعال بودن کلینیک دیابت آن است.

با توجه به تابلوهای نصب شده و افرادی که برای مراجعه آمده‌اند، متوجه می‌شویم که واکسیناسیون نیز در این مکان انجام می‌شود.

به‌ سراغ مسئول این بخش می‌رویم.

زهرا عسکری حسینی، سوپروایزر کنترل عفونت این بیمارستان، توضیح می‌دهد: تا کنون نزدیک ۱۰ هزار واکسن برای بیماران خاص در این مکان تخصیص داده شده است. تزریق واکسن بیماری‌های قلبی، روماتیسمی، مغز و اعصاب، ریوی، پوست، غدد، هماتولوژی، انکولوژی و گوارش در این بخش از بیمارستان ناظران انجام می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: متاسفانه واکسن تک دوز در اختیار ما قرار نداده‌اند. واکسنی که در اختیار داریم، غالبا پنج دوزی است. به این دلیل که مراجعین ما افراد دارای بیماری خاص هستند و شرایط نرمالی ندارند، قطعا توان صبر کردن برای اینکه پنج نفر جمع شوند و بعد واکسیناسیون انجام شود را نیز نخواهند داشت؛ به همین منظور بهتر است واکسن به صورت تک‌دوز در اختیار ما قرار بگیرد. واکسن آنفلوآنزا نیز از ۱۵ آبان ماه در بیمارستان ناظران به صورت رایگان فقط برای بیماران مبتلا به سرطان تزریق می‌شود.

یکی از موضوعات قابل توجه در بیمارستان این است که در قسمت سمت چپ بالای هر اتاق در کنار شماره اتاق، نام فرد خیری که بانی ساخت آن اتاق بوده و همینطور فرد خیری که هزینه‌های تجهیزات و لوازم اتاق را تقبل کرده نیز درج شده است.

«ناظران» نماد همت خیران

محبوبه خوشدل، مدیر روابط عمومی بیمارستان ناظران، در این خصوص توضیح می‌دهد: ما بر اساس سنت خود نام کسی که هزینه‌ها را تقبل می‌کند، روی در اتاق‌ها ذکر می‌کنیم زیرا تمام بیمارستان با مشارکت مردم ساخته شده است. هزینه‌ یک اتاق در حال حاضر حدود ۲۰۰ میلیون تومان است. همچنین رزرو اتاق‌هایی مانند آندوسکوپی حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

وی ادامه می‌دهد: سیاست این بیمارستان به‌ گونه‌ای است که بیماران بی‌بضاعت را نیز پذیرش می‌کنیم. هیچ‌ کدام از مدیران انجمن نیز حقوقی دریافت نمی‌کنند؛ در حالی که همیشه اینجا حضور دارند و در حال فعالیت هستند.

خوشدل با بیان اینکه امکانات این بیمارستان به‌ گونه‌ای است که در زمینه‌های مختلف توانایی خدمت‌رسانی دارد، می‌گوید: ناظران یک بیمارستان عمومی است و قابلیت ارائه تمام خدمات را دارد اما در گرایش سرطان معروف شده چون بیشتر خدمات آن مخصوص بیماران سرطانی است. رویکرد اینجا انکولوژی است. باید توجه داشت بیماران انکولوژی برای هیچ بیمارستانی درآمدزا نیستند و معمولا این بیماران چند شب در بیمارستان بستری می‌شوند، دارو مصرف می‌کنند و… . مثل عمل‌های زیبایی نیست که پس از جراحی فرد سریع مرخص شود. اینجا هزینه زیادی بر دوش بیمارستان و خیرین می‌گذارد.

به طبقه دیگر می‌رویم؛ بعد از خروج از آسانسور اولین چیزی که نظرم را جلب می‌کند، کافه بوفه یاس است که در طراحی آن از رنگ زرد استفاده شده است. مکانی بسیار دنج، مجهز و زیبا. در این طبقه تقریبا در موازات و روبه‌روی نیم‌دایره شیشه‌ای سقف قرار گرفته‌ایم و نور بیرون به صورت کامل تمام بخش را پر کرده است.

طبقه اول بیمارستان ناظران شامل اتاق‌های عمل مجهز، بخش مراقبت‌های ویژه، ریکاوری، بستری داخلی، جراحی و نیز استریلیزاسیون مرکزی ویژه اتاق‌های عمل است.

خانم پروین جلیلی، سرپرستار بخش لاله بیمارستان ناظران اظهار می‌کند: اینجا شامل دو قسمت است. قسمت داخلی شامل ۱۵ تخت است و قسمت دیگر که به بیماران جراحی اختصاص دارد، ۱۸ تخت دارد. در این بیمارستان طراحی فضا و معماری مانند استفاده از نورگیرها، تابلوهای نصب شده در اتاق ها، اختصاص سرویس بهداشتی و حمام مجزا برای هر اتاق، استفاده از رنگ‌های مختلف و… به صورتی بوده که محیط از حالت بیمارستانی خارج شود و حضور در این محیط برای بیماران کسالت بار و آزاردهنده نباشد.

وی ادامه می‌دهد: باتوجه به وضعیت کرونا و لزوم محدود شدن رفت‌وآمدها به هر بیمار اجازه داده می‌شود که یک همراه داشته باشد درحالی که در برخی بیمارستان‌ها با همین امکانات ۳ همراه با فرد داخل می‌آید.

«نام نیکو گر بماند ز آدمی  به کزو ماند سرای زرنگار»، این شعر نوشته شده بر روی دیوار، اولین چیزی است که به محض ورود به طبقه سوم به چشمت می‌خورد. طبقه سوم دنیای رنگ‌ها است. تصایر نقش برجسته چوبی، نقاشی‌های کودکانه زیبا و رنگ‌آمیزی‌های متنوع ناخواسته تو را به داخل می‌کشاند. قدم که می‌زنی دیوار به دیوار بخش را مانند یک اثر هنری می‌بینی. روی هر کدام از دیوارها یک طرح خاص نقاشی شده است. اینجا بخش اطفال بیمارستان ناظران است که هنوز کامل نشده و در حال تکمیل است. در انتهای سالن زن جوانی نشسته بر ویلچر در حال طراحی است. ساعت‌های دیواری را برای رنگ‌آمیزی آماده کرده‌اند و قرار است یکی از همکاران‌شان که با پا طراحی می‌کند تا ساعتی دیگر برسد و وظیفه طراحی ساعت‌ها را انجام دهد.

نقاشی دیواری بخش اطفال بیمارستان ناظران توسط هنرمندان دارای معلولیت انجام می‌شود. این بخش به همت و حمایت خیرین گروه راه سلامتی تجهیز شده است.

«ناظران» نماد همت خیران

فاطمه فرزانه، عضو هیات مدیره مرکز آموزشی نیکوکاری توانیابان و سرپرست گروه هنرمندان توان‌یاب نقاش در این خصوص اظهار می‌کند: هدف اینکه افراد توان‌یاب را برای رنگ‌آمیزی انتخاب کردیم این است که این افراد علی‌رغم محدودیت‌هایی که دارند، توانمندی‌های زیادی نیز دارند و می‌خواستیم توانمندی‌های آنان را نشان دهیم که خداراشکر خیلی هم موفق بودند. این افراد با وجود شرایط سختی که دارند از اول مهر تاکنون از ساعت هشت ونیم صبح تا ساعت۱۴ هرروز اینجا حضور دارند و مشغول هستند. امیدوارم که افراد دارای معلولیت دیده شوند و به آنها توجه شود و بخاطر محدودیت‌هایی که دارند از جامعه طرد نشوند.

وی با بیان اینکه  ۲۲ سال به صورت افتخاری برای افراد دارای معلولیت تدریس کرده‌ام، گفت: هدف موسسه ما توانمندسازی افراد دارای معلولیت است. در موسسه ما کلاس‌ها به صورت رایگان برای بچه‌های دارای معلولیت برگزار می‌شود و بچه‌ها بابت دوره‌هایی که می‌گذرانند مدرک دبیرستان و فنی حرفه‌ای نیز می‌گیرند. در کنار این، رسیدگی‌های دیگر به بچه‌ها اعم از دارو، پوشاک و مواد غذایی نیز داریم.

فرزانه با بیان اینکه آقای مستشاری چلچراغ تمامی خیریه‌ها هستند، می‌گوید: ایشان عضو هیات مدیره فیاض بخش، هیات مدیره بیمارستان ناظران، هیات امنای توان‌یابان، عضو مجمع خیرین مدرسه‌ساز و… هستند و درکل تکیه‌گاهی برای همه خیریه‌ها هستند.

در بخش کودکان اتاق بازی نیز تعبیه شده است که قرار است با اسباب‌بازی‌های مختلف تجهیز شود. محیطی که در این طبقه درنظر گرفته شده برای این است که کودکان کمتر گذران وقت را در فضای بیمارستانی احساس کنند و روحیه آنها خوب باشد. بخش کودکان حدود ۱۸ اتاق و حدودا ۵۶ تخت دارد.

در ادامه مهندس حمید مستشاری، رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد و عضو هیات مدیره بیمارستان ناظران با بیان اینکه عملیات اجرایی ساخت بیمارستان ناظران وابسته به انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد در  خردادماه ۹۴ آغاز شده و در بهمن ماه سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است، می‌گوید: شعار ما این است که هیچ بیماری به واسطه عدم تمکن مالی  نباید از درمان باز بماند. تمام حوزه درمانی اینجا با تعرفه دولتی است ولی اگر بیمار بی‌بضاعت باشد از طریق مددکاری تحقیقات صورت می‌گیرد و درصورت صحت ادعای افراد هیچ مبلغی از آنها گرفته نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: تا امروز به این شعار عمل کردیم و در این مسیر جلو رفتیم اما از این به بعد نمی‌توانیم. تا امروز با استفاده از پتانسیل بقیه خیریه‌ها توانسته‌ایم به بیماران سرطانی تاحدودی آسایش دهیم ولی اکنون به بن‌بست رسیده‌ایم. تا قبل از این ارز دولتی به ما می‌دادند اما اسفندماه  ۳۵ درصد تعرفه خیریه و خصوصی را افزایش دادند و جدیدا نیز ۳۵ درصد دیگر بالا بردند و الان هم اعلام کردند ارز دولتی نمی‌دهند و باید ارز آزاد بخریم و ما یکدفعه به گل نشستیم. اینجا براساس تعرفه خیریه کار می‌کنیم منتها کسی که ندارد اصلا پولی نخواهد داد. درحال حاضر اگر یک دستگاه از کار بیفتد دیگر امکان جایگزینی نخواهیم داشت.

«ناظران» نماد همت خیران

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد با بیان اینکه درحال حاضر با ۲۰ درصد ظرفیت بیمار و مراجع در حال خدمت هستیم، می‌گوید: در ماه چیزی حدود دو میلیارد تومان ضرر می‌کنیم و کم می‌آوریم زیرا بیمارستان را از بهمن‌ماه راه‌اندازی کردیم و ۳۰۰ کارمند داریم و هزینه‌های بسیار دیگری نیز هستند ولیکن بیمارستان از ۲۰ درصد ظرفیت خود استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه سی‌تی اسکن ناظران رتبه دوم پذیرش بیماران کرونایی در خراسان رضوی را کسب کرده است، ادامه می‌دهد: سی‌تی‌اسکن بیمارستان ناظران به‌عنوان یک مرکز مجهز به جدیدترین تجهیزات تصویربرداری که به‌صورت شبانه‌روزی در موج پنجم شیوع کرونا خدمت‌رسانی می‌کرد، توانست بخش اعظمی از سی‌تی‌اسکن بیماران مبتلا به کویید را پوشش دهد.

مستشاری با بیان اینکه من تلخی و رنجی در این کار نمی‌بینم، عنوان می‌کند: من ۴۰ سال است که در آسایشگاه معلولین فیاض بخش ‌کار می‌کنم. برخی می‌گویند ما اصلا دل دیدن افرادی که اینجا هستند را نداریم درحالی که من اینگونه فکر نمی‌کنم.  من زمانی که یک مریض را می‌بینم با خود می‌گویم که این فرد چه شانسی آورده که به اینجا مراجعه کرده است. خوشحالم که راهی وجود دارد و می‌توان برای او کاری انجام داد. اینکه از طریق ما به او کمک شود احساس آرامش و لذت می‌کنیم.

وی در خصوص انتخاب نام بیمارستان به‌نام عباس ناظران خاطرنشان می‌کند: منابع مالی ما اعتماد مردم است.  ۹۹ درصد صاحبان صنایع استان خراسان در ساخت این بیمارستان پیش‌قدم بوده‌اند. شرکتی به نام آسفالت طوس با مدیریت علی ناظران پیشنهاد ساخت بیمارستان را دادند و عمده مخارج را تقبل کردند. ما بدون خواست ایشان اسم اینجا را ناظران گذاشتیم و این پروژه به لحاظ ملی و دولتی سریع‌ترین پروژه‌ای بود که انجام شد.

«ناظران» نماد همت خیران

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا