مشهد

نامه رییس دانشگاه فردوسی به وزیر علوم برای پیگیری مطالبات دانشجویان دکتری

رییس دانشگاه فردوسی مشهد در نامه‌ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواستار پیگیری مطالبات رفاهی و تحصیلی دانشجویان دکتری شد.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، در نامه دکتر محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد خطاب به دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آمده است:
جناب آقای دکتر فرهادی
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
با سلام و احترام 
ضمن آرزوی قبول طاعات و عبادات در ماه ضیافت الله، همانطور که مستحضرید دانشجویان دکتری خصوصا دانشجویان دکتری مشغول به تحصیل در دانشگاه های بزرگ و سطح یک کشور سرمایه های ارزشمندی از نظر حفظ شتاب علمی و تولید فناوری به شمار می آیند که هرگونه تلاش و هزینه برای بالندگی و شکوفایی علمی آنان، تاثیر مستقیم در استقلال و پیشرفت میهن اسلامی ایران در آینده نزدیک خواهد داشت. دانشگاه فردوسی مشهد نیز تمام تلاش خود را در جهت حمایت و ایجاد بستر مناسب برای این قشر تاثیرگذار از دانشجویان خود نموده است اما با اینحال برخی اقدامات نیازمند حمایت و مساعدت های دولت محترم تدبیر و امید و وزارت متبوع می باشد. پیرو اجتماعاتی که تعدادی از آنها در دانشگاه های کشور داشتند، اهم مطالبات آنان در دو دسته رفاهی و تحصیلی جهت مساعدت و دستور مقتضی در ذیل به استحضار می رساند:
الف- مطالبات رفاهی
 ۱٫  از آنجا که حضور دانشجوی دکتری در طی دوره تحصیل در دانشگاه به صورت تمام وقت بوده و در نتیجه امکان اشتغال و کسب درآمد برای وی در جامعه میسر نمی باشد، پرداخت حقوقی در حد رفع هزینه های روزمره یک دانشجوی دکتری مطلوب بوده و مورد تقاضا می باشد.
۲٫  تسهیل پرداخت وام دانشجویی و تغییر قوانین بازپرداخت آن به گونه ای که دانشجویان دکتری کمترین فشار مالی را متحمل گردند نیازمند بازبینی قوانین و مورد تقاضا می باشد.
۳٫ از آنجا که بخش قابل توجهی از جامعه دانشجویان دکتری متاهل می باشند تامین خوابگاه متاهلی مناسب برای این دانشجویان نیازمند به بودجه و تامین اعتبارات لازم است که از استطاعت مالی این دانشگاه خارج می باشد. لذا خواهشمند است نسبت به اختصاص اعتبار برای این مهم مساعد و دستور مقتضی صادر فرمائید. 
 ۴٫ به منظور بهره مندی از ظرفیت های علمی فارغ التحصیلان نخبه مقطع دکتری در دانشگاه ها تقاضا دارد نسبت به افزایش سهمیه جذب اعضاء هیات علمی جدید مساعدت و دستور مقتضی صادر فرمائید. 
ب- مطالبات تحصیلی
۱٫ با توجه به انتظاری که از دانشجویان دکتری نسبت به انتشار مقالات علمی در مجلات معتر جهان نمایه شده در پایگاه های استنادی علوم می رود و همچنین با عنایت به زمانبر بودن انتشار مقاله در این مجلات شایسته است نسبت به سنوات مجاز تحصیل دانشجویان دکتری تجدید نظر گردد. 
۲٫ با توجه به شرایط سنی و طول مدت تحصیل دانشجویان دکتری که امکان یافتن شغل را پس از فراغت از تحصیل تحت تاثیر قرار می دهد، پیشنهاد می گردد سنوات تحصیل دانشجویان دکتری به عنوان سابقه کار و سنوات خدمت محسوب گردد. 
۳٫ با توجه به محدودیت امکانات آموزشی و پژوهشی در بسیاری از دانشگاهها و موسسات پذیرنده دانشجوی دکتری از یک طرف و اشباع شدن بازار کار برای این دانش آموختگان از طرف دیگر، در میزان پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد و دیگر دانشگاههای تحت مدیریت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تجدید جدی صورت پذیرد.
امیدوارم با مساعدت ها و پیگیری های جنابعالی شاهد امیدواری بیشتر این دانشجویان در راه تولید علم و فناوری باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 20 =

دکمه بازگشت به بالا