خراسان

نخستین آموزشگاه “ایمن آفرینان” در خراسان‌رضوی افتتاح می‌شود/آموزش ۹ میلیون نفر ساعت در استان

افشین رحیمی

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: ۹ میلیون نفر ساعت در خراسان رضوی تحت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، افشین رحیمی گل‌خندان ظهر امروز در نشستی خبری که به‌منظور گزارش عملکرد سازمان فنی و حرفه‌ای استان برگزار شد، اظهار داشت: به‌مناسبت روز ملی کار آفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای که از 31 تیرماه آغاز می‌شود و تا 6 مرداد ادامه خواهد داشت به بررسی عملکرد سازمان در یک سال گذشته می‌پردازیم.

مدیرکل آموزش فنی وحرفه‌ای خراسان رضوی از برنامه‌های این سازمان در طول این یک هفته خبر داد و گفت: 31 تیرماه، 4 نشست تخصصی با آموزشگاه‌های خصوصی و با حضور مسئولان کشوری برگزار می‌شود که با برپایی نمایشگاه دستاوردهای آموزشگاه‌ها و برگزاری مسابقه همراه خواهد بود.

رحیمی عنوان کرد: روز دوم مرداد، برای نخستین بار در سطح کشور، آموزشگاه ایمن آفرینان(کار در ارتفاع) افتتاح می‌شود، علاوه بر این مسابقات آزاد مهارتی (لیفتراک) در این روز برگزار خواهد شد. مسابقات آزاد مهارتی (لوله کشی) روز سوم مرداد ماه، برگزار می‌شود. روز بعد نشست تخصصی با کانون اصناف و انجمن صنایع و نیروهای مسلح به منظور توسعه مهارت آموزی، برپا می‌شود و در این روز اولین دوره آموزشگاه الکترونیک در بردسکن نیز افتتاح می‌شود.

وی بیان کرد: روز چهارم مرداد، نشستی تخصصی با مسئولان آموزشگاه‌ها برگزار می‌شود، سمینار آموزشی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در همین روز، برای آموزش در آموزشگاه‌های مراقبت زیبایی تشکیل می‌شود، روز 7 مردادماه گردهمایی بزرگ آموزشگاه‌های آزاد استان، با حضور امام جمعه و نمایندگان صنفی استان برپا می‌شود و به تجلیل از آموزشگاه‌های برتر و کارآموزان نمونه پرداخته خواهد شد.

رحیمی افزود: در سال 94 بیش از 9 میلیون نفر ساعت در بخش‌های سیار شهری، صنایع و صنوف، زندان، سکونتگاه، کمپ، پادگان، جوار دانشگاه و مناطق روستایی (حدود 22 درصد) و در مراکز ثابت (حدود 50 درصد) آموزش دیده‌اند.

وی عنوان کرد: در مجموع آموزش به تفکیک خوشه، در بخش خدمات 21 درصد، صنایع  54 درصد، فرهنگ و هنر 13 درصد و کشاورزی 12 درصد انجام شده است. به تفکیک جنسیت نیز، در بخش بانوان 35 درصد و در بخش آقایان 59 درصد و 5.5 درصد به صورت مختلط صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: در 968 آموزشگاه آزاد، حدود 7 میلیون و 80 هزار و 485 ساعت، معادل 55 هزار و 886 نفر، در سال 94 در سطح استان آموزش دیده‌اند که در مجموع 20 میلیون نفر ساعت، معادل 116 هزار نفر در مراکز دولتی و غیردولتی را شامل می‌شود.

رحیمی از حضور 138 هزار و 36 نفر شرکت کننده در آزمون‌های مهارتی سال 94 خبر داد که شامل مردودین سال قبل و افراد مدعی مهارت در زمینه‌ای خاص می‌شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان خراسان رضوی در ارتباط با برنامه‌های سال 95 ابراز کرد: در سال پیش رو بیش از 100 برنامه عملیاتی در 5 بخش در نظر گرفته شده که شامل افزایش کیفیت و اثربخشی آموزش‌ها، ارتقاء نیروی انسانی، استفاده از ظرفیت خیرین، واقفین و ذی نفعان  و در نهایت تلاش برای تحقق عدالت اجتماعی می‌شود. 

وی در راستای تحقق عدالت اجتماعی، برنامه‌های سازمان را برشمرد و افزود: توانمندسازی روستاییان و عشایر در حوزه مهارت‌های فنی، کشاورزی و مشاغل خانگی (براساس نیاز) در اولویت اول قرار دارد. پس از آن به توانمندسازی حوزه سکونتگاه‌های غیررسمی پرداخته خواهد شد؛ در این راستا از بهره برداری از 2 پایگاه تا پایان سال 95 خبر داد.

رحیمی بیان کرد: توانمندسازی بانوان در زمینه آموزش نیروهای متخصص در برنامه بعدی قرار می‌گیرد، در این راستا آموزش طبقات آسیب دیده جامعه از جمله زنان بی‌سرپرست در دستور کار قرار دارد. از اولویت‌های بعدی این برنامه آموزش‌های ویژه گردشگری است که با توجه به موقعیت ویژه شهر مشهد در این حوزه باید با رسیدگی بیشتری همراه شود، استفاده از ظرفیت خیرین و شناسایی و ساماندهی به این امر آخرین بخش از برنامه این سازمان را شامل می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت نیاز سنجی در امر آموزش افزود: در بخش دولتی به توجه با اینکه با کمبود اعتبار روبرو هستیم، هدف اصلی ما جلوگیری از آموزش‌های غیر مؤثر و پیش رفتن  به سمت هدفمندسازی این آموزش‌هاست،  به گونه‌ای که منجر به اشتغال فراگیران پس از اتمام این دوره‌ها شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: در این راستا طرح استاد – شاگردی که در سال91 -92 به اجرا در آمد، با دیدگاهی نوین پی گیری خواهد شد که امر با هدف استفاده از حداکثر ظرفیت‌های محیط کار، در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تأثیرات مطلوبی به دنبال خواهد داشت.

وی از ایجاد سامانه رهگیری شغلی جهت بررسی میزان اثر بخشی آموزش‌ها خبر داد و بیان کرد: در مجموع 6788 نفر در مراکز آموزشی استان رهگیری شغلی شده‌اند. در راستای توسعه الکترونیک نیز اقدام به برگزاری آزمون‌های الکترونیک و ارائه گواهینامه الکترونیک جهت ارتقاء سلامت آزمون‌ها کرده‌ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا