مشهد

نخستین ایستگاه شارژ برقی خودرو کشور در مشهد آغاز به‌کار کرد

اولین ایستگاه شارژ خودرو‌های برقی در شرق کشور با شارژ برق خودرو برقی سازی شده به دست متخصصان داخلی در این ایستگاه با موفقیت انجام شد.
 شهرآرانیوز؛ شهردار مشهد در این مراسم که با حضور مدیرعامل گروه مپنا، تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر و برخی دیگر از مدیران شهری و استانی برگزار شد، با بیان اینکه اتفاقات امروز سرآغازی برای انجام مجموعه اقدامات در حوزه برقی سازی است، اظهار کرد: داشتن نقشه راه در هر فعالیتی مهم است، اما در فعالیت‌هایی که درباره جنبه‌های فناورانه اش ابهاماتی وجود دارد، ضرورت و اهمیت داشتن نقشه راه بیشتر است.
محمدرضا کلائی با ابراز خرسندی از حضور شرکت مپنا در مشهد، ادامه داد: مجموعه مپنا مشهد را پایلوت برقی سازی قرار داده است و ما نیز در زمینه‌های مختلف به ویژه در حوزه حمل ونقل این آمادگی را داریم که اتفاقات جدیدی در مشهد پایه گذاری شود.

مشهد رتبه اول برقی سازی کشور باشد

وی افزود: از همکارانم در شهرداری و گروه مپنا می‌خواهم در این اقدامات سرعت عمل بیشتری داشته باشند. زیرا ما در مشهد هم از حیث احساسی می‌خواهیم اول باشیم و هم از حیث اجتماعی به این مسائل نیاز است.
کلائی تأکید کرد: نباید اجرای مسائل مهمی مانند برقی سازی را به آینده موکول کرد. زیرا هم اکنون نیز عقب هستیم و می‌خواهیم مسائل مربوط به برقی سازی در همه ابعاد برای اولین بار در کشور، در مشهد رخ دهد.

اولین چراغ حمل ونقل برقی در مشهد روشن می‌شود

در ادامه این مراسم، مدیرعامل گروه مپنا نیز گفت: همان گونه که اولین چراغ روشنایی ایران ۱۲۰ سال قبل در بارگاه منور رضوی روشن شد، حالا هم اولین چراغ خودرو برقی در مشهد روشن شد. باید برای این کار عهد ببندیم و این مهم را در قلب ایران به سرانجام برسانیم.
عباس علی آبادی افزود: در حوزه تولید باید به سمت کاهش حداکثری آلودگی پیش برویم. در این راستا گروه مپنا در زمینه تولید تجهیزات در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر پیشتاز است و حتی برنامه‌های ویژه‌ای را برای استفاده از پنل خورشیدی در مشهد و استفاده از تونل باد شهر خواف در دست اقدام دارد. مدیرعامل گروه مپنا با بیان اینکه ایجاد سیستم‌های برقی نقشه راه ما در شهر‌های بزرگ است، ادامه داد: به شهرداری مشهد تبریک می‌گویم که در برخی اوقات ما را به سمت انجام اقدامات در این بخش ترغیب می‌کند و امیدواریم شرکت مپنا که نزدیک به ۴۶ میلیون ایرانی سهام دار آن هستند و بنگاه بزرگ ملی است، در بخش برقی سازی شهر مشهد ارائه خدمت کند. ضمن اینکه از شهرداری و شورای شهر مشهد نیز به دلیل حمایت‌ها و اعتمادشان به گروه مپنا قدردانی می‌کنم.

اولین اتوبوس برقی کشور

مدیرعامل گروه مپنا در حاشیه این مراسم و در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به روز‌های پایانی ساخت اتوبوس برقی در شرکت مطبوعش، گفت: عملیات ساخت اولین اتوبوس برقی کشور برای شهرداری مشهد روز‌های پایانی اش را سپری می‌کند و این اتوبوس تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید و پس از انجام فرایند آزمایشی آن، به احتمال زیاد در اواخر اردیبهشت ماه برای پیمایش رسمی به شهرداری مشهد تحویل داده خواهد شد.
علی آبادی درباره آغاز فرایند مطالعات جامع برقی سازی حمل ونقل شهر مشهد توسط گروه مپنا نیز گفت: مطالعاتی با این سطح و به صورت کلان در هیچ کجای کشور رخ نداده است و شهر مشهد اولین شهری است که در این سطح از کار ورود پیدا کرده
است.

نقش ناچیز شهرداری در آلودگی هوا

رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز با بیان اینکه خوش حالیم که در سال پایانی دوره پنجم مدیریت شهری در ۳ حوزه حمل ونقلی پاک، هوشمند و انسان محور اقدامات متعددی انجام شده است، اظهار کرد: در این روز‌هایی که دچار پدیده وارونگی هوا هستیم، بیشتر از هر زمان دیگری ضرورت استفاده از حمل ونقل پاک احساس می‌شود و باید گفت که سهم شهرداری به عنوان متهم آلودگی هوا نسبت به دیگر بخش‌ها بسیار کم رنگ‌تر است.
سیدمسعود ریاضی افزود: بر اساس اطلاعات ارائه شده، مسبب ۳۳ درصد از آلودگی شهر مشهد خودرو‌های شخصی، ۱۹ درصد نیروگاه ها، ۱۳ درصد کامیون ها، ۹ درصد وانت ها، ۵ درصد موتورسیکلت‌ها و فقط ۱.۳ درصد اتوبوس‌های درون شهری است.
وی با اشاره به آلودگی پنج برابری موتورسیکلت‌های شهر مشهد نسبت به اتوبوس‌های این شهر، گفت: شورای شهر مصوبه‌ای برای جایگزین کردن موتور‌های برقی به جای موتور‌های فرسوده داشته است که امیدواریم شهرداری اجرای این مصوبه را به صورت ضربتی و با تلاشی مضاعف انجام دهد.
ریاضی اضافه کرد: افتتاح امروز، افتتاح نگاه جدید در حوزه حمل ونقل در شهر مشهد است و خوش حالیم که این اتفاق در گرامی‌ترین شهر ایران رخ داده است.

مشهد جلوتر از وزارت کشور

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهردار مشهد هم در ادامه این مراسم با بیان اینکه شهرداری مشهد در حوزه استفاده از حمل ونقل پاک به طور ویژه وارد شده است، افزود: در همین راستا از سال گذشته و طبق قراردادی، مطالعات برقی سازی خط یک بی آرتی در دستورکار شرکت مپنا قرار گرفت و این مطالعات آماده است. ضمن اینکه در همان قرارداد، ساخت یک ایستگاه شارژ خودرو‌های برقی و ساخت یک اتوبوس برقی نیز گنجانده شده بود که ایستگاه شارژ آماده بهره برداری شده است.
خلیل ا… کاظمی افزود: در این ایستگاه ۲ دستگاه شارژ کند ۷.۵ کیلوواتی و یک دستگاه شارژ تند ۵۰ کیلوواتی در نظر گرفته شده است. وی در ادامه به برقی سازی موتورسیکلت‌های مشهد اشاره کرد و گفت: در مشهد ۴۰۰ هزار موتورسیکلت فعال وجود دارد. سهم آلایندگی این وسلیه نقلیه ۵.۲ درصد است و باوجود اینکه بر اساس قانون بودجه کشور، وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی هنوز به موضوع جایگزینی موتور‌های فرسوده نپرداخته است، اما شهرداری مشهد با مصوبه شورای شهر قرار است ۲۰ هزار موتورسیکلت فرسوده را در مرحله اول از رده خارج و به جای آن موتوربرقی وارد شهر کند.
معاون شهردار مشهد گفت: بر اساس مصوبه شورای شهر، قرار است در مرحله اول موتورسیکلت‌هایی که به صورت پیکی خدمات ارائه می‌دهند، از رده خارج شوند و برای جایگزینی این موتور‌ها با موتور برقی، شهرداری مشهد از طریق بانک صادرات ۸۰ درصد مبلغ کل موتورسیکلت را به صورت تسهیلات ۴ درصدی و با اقساط ۳۶ ماهه به متقاضیان پرداخت خواهد کرد.
وی ادامه داد: خوشبختانه توافقات با بانک صادرات انجام شده است و اولین گروه از متقاضیان نیز شناسایی شده اند و هفته آینده به بانک معرفی می‌شوند. امیدواریم بتوانیم تا پایان سال بخش‌های اول و دوم این فعالیت را با ظرفیت ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ موتورسیکلت برقی اجرایی کنیم.

رونمایی از اولین موتور‌های برقی مشهد

کاظمی افزود: ۳۰ دستگاه موتورسیکلت برقی نیز خریداری شده است تا علاوه بر آزمایش، در اختیار نیرو‌های گشتی حوزه اتوبوس رانی، تاکسی رانی و الیت قرار بگیرد. این موتورسیکلت‌ها امروز رونمایی خواهد شد.
در این مراسم عباس علی آبادی، مدیرعامل گروه مپنا، طرح مطالعات در حوزه برقی سازی خط یک بی آرتی مشهد را به محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، تحویل داد و قرارداد مطالعات جامع برقی سازی حمل ونقل مشهد نیز به امضای دوطرف رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 11 =

دکمه بازگشت به بالا