خراسان

نخستین موزه صنعت نفت ایران در انتظار ثبت ملی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سبزوار، شهرستان سبزوار در حوزه نفت از تاثیرگذاران در ملی شدن صنعت نفت بوده است؛ این درحالی است که  شهرستان سبزوار به عنوان نخستین شهر دارای موزه صنعت نفت در کشور مطرح است. زمین این موزه در سال ۱۳۱۸ تحت عنوان جایگاه پخش بنزین و فرآورده‌های نفتی در شهر سبزوار خریداری و راه‌اندازی شد و از این نظر از بسیاری از شهرهایی که نفت و موزه با آنها عجین شده، پیشقدم‌تر بوده است.

در ابتدا تحت عنوان ساختمان شرکت ملی نفت انگلیس و ایران شناخته می‌شد که پس از ملی شدن صنعت نفت در سال ۱۳۲۹ به ساختمان شرکت ملی نفت ایران تغییر نام داد. این موزه در سبزوار مورد بازدید قابل توجه شهرواندان و مسافران قرار گرفته است و یکی از خواسته‌های مردم و مسئولان ثبت ملی این اثر است.

 ثبت ۲۱۰ شیء در موزه نفت سبزوار

مسئول موزه نفت سبزوار گفت: موزه نفت سبزوار نخستین موزه صنعت نفت در ایران است که در سال‌های میانی دهه ۱۳۸۰ در این شهرستان راه‌اندازی شد.

رمضانعلی قارزی افزود: مرکزیت سبزوار در حوزه ذخیره‌سازی و پخش فرآورده‌های نفتی در بخش‌های وسیعی از شمال شرق کشور و شاهراه بودن این شهرستان در منطقه از جمله دلایل شکل‌گیری این موزه بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از قدیمی‌ترین جایگاه‌های پمپ بنزین در سال ۱۳۱۸ در سبزوار ایجاد شده که قدمت آن به دوره اول پهلوی باز می‌گردد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها سه مورد از این پمپ بنزین‌ها در سطح کشور موجود است که یکی از آنها در شهرستان سبزوار است.

قارزی ادامه داد: این موزه در جهت حفظ آثار و به تصویر کشیدن بخشی از زحمات کارکنان صنعت نفت انجام شد و اکنون شامل ۲ بخش بیرونی و داخلی است.

قارزی با بیان اینکه در حال حاضر ۸ موزه نفت در سطح کشور وجود دارد، اظهار داشت: بیش از ۲۱۰ قلم شیء در موزه نفت سبزوار شناسایی، ثبت و کدگذاری شده که از جمله آنها می‌توان به لوازم ابزار دقیق، لوازم آزمایشگاهی، آتش‌نشانی، پالایشگاهی، پمپ‌های روغن و بنزین، ولو، موتورهای دیزلی و انواع پیمانه اشاره کرد.

مسئول شرکت نفت سبزوار اضافه کرد: با هماهنگی مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت کشور، قسمتی دیگر به فضا اضافه شده که در حال تجهیز است تا موزه کامل‌تر شود.

قارزی با بیان اینکه سالانه حدود ۵ هزار نفر از نخستین موزه نفت کشور در سبزوار بازدید می‌کنند، ادامه داد: با توجه به همکاری خوب شرکت نفت منطقه با ارگان‌ها و ادارات سطح شهرستان به ویژه ارگان‌های آموزشی و پژوهشی، این مجموعه در ایام سال و به صورت رایگان میزبان دانشجویان، دانش آموزان و علاقمندان است.

قارزی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای ثبت ملی این مجموعه نیز گفت: کارشناسان میراث فرهنگی تهران از این موزه بازدید کرده‌اند و نقشه‌برداری‌ها انجام شده و پیگیری‌ها برای ثبت ملی انجام شده و این مهم در دست اقدام و به گفته کارشناسان در نوبت ثبت ملی است.

اقدامات میراث فرهنگی جهت معرفی موزه نفت سبزوار

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار با اشاره به موزه نفت سبزوار نیز گفت: این موزه در سال ۱۳۱۸ به عنوان جایگاه عرضه فرآورده‌های نفتی تاسیس شد و تا سال ۱۳۷۴ از آن بهره‌برداری می‌شد.

سیدرضا حسینی افزود: با پیگیری‌های انجام شده توسط شرکت نفت، این جایگاه به مساحت ۵۰۰ متر مربع به عنوان نخستین موزه صنعت نفت ایران تاسیس شد.

وی با بیان اینکه مدیریت این موزه با شرکت نفت سبزوار است، اظهار داشت: این موزه دارای یک بخش بیرونی شامل از قطعات قدیمی مکانیکی و بخش درونی موزه شامل گالری عکس از آغاز پیدایش نفت تاکنون و یک نمایشگاه کاریکاتور نفت است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اخیرا موزه یاد شده مورد تعمیر و مرمت قرار گرفته است، ادامه داد: مجوز موزه این اثر از سازمان میراث فرهنگی اخذ شده و این سازمان در راستای کمک‌هایی در بحث تهیه ماکت‌ها، بروشورها و کاتالوگ‌ها برای معرفی اقداماتی را انجام می‌دهد.موزه نفت سبزوار آمار بازدید خوب و قابل قبولی دارد.

رئیس میراث فرهنگی سبزوار با اشاره به ثبت ملی این موزه نیز گفت: میراث فرهنگی با ملی شدن این موزه موافق است زیرا نمای بیرونی قدیمی است و ارزش ثبت دارد. پیگیری می‌کنیم که این اتفاق رخ دهد که نمای بیرونی ساختمان تغییری در آن حاصل نشود. مراحل کارشناسی این‌ امر باید انجام شود و در نهایت اگر اثر قابل ثبت باشد به ثبت ملی خواهد رسید.

ضرورت ثبت ملی نخستین موزه نفت کشور

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان سبزوار نیز گفت: موزه نفت سبزوار به عنوان نخستین موزه نفت کشور ظرفیتی است که جوانان و نسل امروز باید با بازدید از آن پیشرفت ایران در حوزه صنعت نفت را ببینند و درک کنند.

احمد برادران افزود: جوانان باید ببینند که ما در صنعت نفت از کجا به کجا رسیده‌ایم و چگونه امروز به یکی از قدرت‌های بزرگ در حوزه نفت تبدیل شده‌ایم. جوانان ما باید روند توسعه و پیشرفت‌های زیادی را که به همت جهادی سرمایه‌ها و نخبه‌های کشور انجام شده را مشاهده کنند.

وی با بیان اینکه موزه صنعت نفت مردم را با تاریخچه و تحولات این صنعت آشنا می‌کند و به حفظ اسناد، اشیاء و دستاوردهای این صنعت کمک می‌کند اظهار داشت: حفظ میراث گذشته این صنعت، آگاه کردن نسل امروز از آن و انتقال تجربه‌های امروز به نسل‌های آینده از مهم‌ترین دلایل اهمیت دادن به موزه‌های نفت است.

برادران با اشاره به ثبت ملی این موزه گفت: پیگیری‌ها برای ثبت ملی موزه نفت سبزوار به همت کارکنان و مسئولان شرکت پخش فراورده‌های نفتی شهرستان در دست اقدام است.

وی تصریح کرد: در شرایطی که روز به روز بر تعداد بازدید کنندگان موزه‌ها در جهان افزوده می‌شود، ثبت ملی موزه‌ای با موضوع نفت در کشوری که سابقه‌ای بیش از صد سال در این زمینه دارد، باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

فرماندار سبزوار تاکید کرد: شایسته است در جهت حفظ و احیای آثار و اسناد مربوط به تاریخ صنعت نفت که به عنوان بخشی از تاریخ اجتماعی فرهنگی اقتصادی این صنعت محسوب می‌شود موزه صنعت نفت سبزوار به ثبت ملی برسد.

برادران با بیان اینکه مسئولان باید ضمن همراهی و حمایت از این مجموعه، تمرکز و توجه بیشتری را به این مسئله معطوف دارند و تجربیات خود را در شکل‌گیری صنعت نفت در اختیار جوانان قرار دهند، گفت: زیرا این تجربه‌ها می‌تواند برای نسل جوان و برای توسعه و اداره این صنعت چراغ راه باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + هشت =

دکمه بازگشت به بالا