ایران

نرخ سود بانکی کاهش یافت

اخبار,اخبار اقتصادی وبازرگانی,نرخ سودبانکی

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت:«از تاریخ ١١ شهریور ماه سود سپرده یک ساله ١۵ درصد خواهد بود. نرخ سپرده کوتاه مدت نیز ١٠ درصد است.»

به گزارش برآنلاین، پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی با اعلام این که نرخ سود بانکی کاهش یافته، در نشست خبری افزود: با توجه به اینکه انجماد دارایی ها و حضور موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و همچنین ورود نهادهای خارج از بانک مثل خودروسازان برای جمع آوری نقدینگی  مانع کاهش سود بود ، اقداماتی برای اصلاح وضعیت دستور قرار گرفت .

وی با تاکید بر اینکه نرخ های سود همچنان مثبت است، اضافه کرد: هزینه تامین مالی برای تسهیلات گیرندگان کاهش یافت.  

او با تاکید بر اینکه موسسات غیرمجاز نفس های آخر را می کشند، گفت : از تاریخ ١١ شهریور ماه سود سپرده یک ساله ١۵ درصد خواهد بود. نرخ سپرده کوتاه مدت نیز ١٠ درصد است و طبق موازین سود پرداختی علی الحساب خواهد بود. 

وی گفت : نرخ سودهای قبلی تا پایان مدت قرارداد معتبر است و با سود قبلی قابل تمدید نیست . 

به گفته وی افزایش سپرده مدت دار یک ساله ممنوع است و نظارت بانک مرکزی از تاریخ ١١ شهریور به شدت دقیق خواهد بود. 

او ادامه داد: اگر سپرده گذار قبل از پایان قرارداد پول را برداشت کند سودمحاسبه شده همانند نرخ سود کوتاه مدت خواهد بود. 

معاون اقتصادی بانک مرکزی ضمن تاکید بر صیانت از دستاوردهای تورمی گفت:ما به دنبال رونق غیر تورمی هستیم. 

قربانی با اشاره به اینکه کاهش سود بانکی در نهایت کاهش هزینه تامین مالی را موجب می شود، اضافه کرد: این اقدام گامی برای افزایش تولید و اشتغال خواهد بود . 

معاون اقتصادی بانک مرکزی در خصوص تصمیمات اتخاذ شده برای نرخ مشارکت خودروسازان برای پیش فروش خودرو گفت: این نرخ باید ٣ واحد درصد بالاتر از نرخ سود بلندمدت بانکی یعنی ١٨ درصد باشد. 

او با تاکید بر اینکه با این وضعیت هنوز سپرده گذاری در بانک واجد ارزش است، اضافه کرد: طبق براوردها نرخ سود ۵ درصد بالاتر از نرخ ١٠ درصدی تورم است. 

به گفته وی اضافه برداشت بانک ها با تصمیم تازه به خطوط اعتباری تبدیل می شود و طبق محاسبات کارمزد در بازار بین بانکی به ١٨ درصد رسیده و در صورت تودیع وثیقه از سوی بانک  به ١۶ درصد کاهش می یابد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک − 1 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا