مشهد

نصب دستگاه‌های تفکیک زباله از مبدا به صورت پایلوت در 3 منطقه مشهد

نصب دستگاه‌های تفکیک زباله از مبدا به صورت پایلوت در 3 منطقه مشهد

500 تن از این مقدار زباله تولیدی در کارخانجات بازیافت، بازآوری می‌شوند اما 1200 تن دیگر بدون هیچ فرآوری در زمین دفن می‌شوند که خطری جدی برای سلامت محیط زیست و انسان محسوب می‌گردد.
نصب دستگاه‌های تفکیک زباله از مبدا به صورت پایلوت در 3 منطقه مشهد

رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد از نصب دستگاه‌های تفکیک زباله در 3 منطقه مشهد به صورت پایلوت خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، غلامحسین صاحبی با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «گفتگو» که با موضوع نمایشگاه خدمات شهری و حمل و نقل و ترافیک از سیمای خراسان رضوی پخش شد، اظهار کرد: زیرساخت‌هایی برای تفکیک زباله در حال خریداری است که به تفکیک زباله و کاهش تولید آن از مبدا کمک می‌کند. این دستگاه‌های تفکیک در 3 منطقه کم‌برخوردار، نیمه برخوردار و برخوردار شهر به صورت آزمایشی نصب خواهند شد و در صورت دریافت بازخورد مثبت، در سایر نقاط شهر نیز اجرایی می‌گردند.
وی با اشاره به اینکه روزانه 1700 تن زباله در مشهد تولید می‌شود، افزود: 500 تن از این مقدار زباله تولیدی در کارخانجات بازیافت، بازآوری می‌شوند اما 1200 تن دیگر بدون هیچ فرآوری در زمین دفن می‌شوند که خطری جدی برای سلامت محیط زیست و انسان محسوب می‌گردد.
رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه 30 درصد زباله‌های تولیدی قابل جذب در محیط نیست، خاطر نشان کرد: شهرداری برای تفکیک یا دفن این زباله‌ها، به ازای هر کیلو زباله تولیدی 70 تومان هزینه می‌کند که مقرون به صرفه نیست.
با تفکیک زباله در قبوض عوارض تخفیف داده می‌شود
صاحبی بیان کرد: تاکید داریم ساختاری تعریف شود که در منازل و مجتمع‌های آپارتمانی کار تفکیک به سهولت صورت گیرد و برای تشویق شهروندان به تفکیک، تخفیف ویژه‌ای در قبوض عوارض صادر شود.
وی با اشاره به فعال شدن بخش خصوصی در نمایشگاه امسال، ادامه داد: 80 درصد تجهیزات این حوزه در بخش زباله و تفکیک آن، وسایل ورزشی پارکی، روشنایی پارکی و ورزش جانبازان در داخل تولید می‌شود و این نمایشگاه حلقه واسطه بین تولید کننده و مصرف‌کننده محسوب می‌گردد.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص ضرورت ساماندهی انبارهای ضایعات گفت: انبارهای ضایعات در گوشه و کنار مشهد سبب زشت شدن سیمای شهر می‌شود به همین دلیل موضوع ساماندهی و انتقال این انبارها به خارج از شهر را در دستور کار قرار دادیم.
صاحبی تصریح کرد: با تجمیع انبارهای ضایعات در خارج از شهر بر روی ضایعاتی که در این انبارها جمع‌آوری و سپس به بیرون ارسال می‌شود نیز نظارت می‌کنیم چرا که بسیاری از این انبارها مواد اولیه کارگاه‌های زیرزمینی را تشکیل می‌دهند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سرویس‌دهی نیروهای خدمات شهری و حمل و نقلی به زائران حسینی در نجف اشاره کرد و گفت: به دلیل حضور میلیون‌ها زائر در شهر نجف و کربلا به مناسبت ایام اربعین حسینی، این دو شهر نیازمند خدمات‌رسانی برای رفت و روب و حمل و نقل است.
خیران در موکب‌ها فعال هستند
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه افزود: موکب‌هایی از سوی شهرداری مشهد در نجف برپا شده و داوطلبان مردمی و خیران در آن خدمت‌رسانی می‌کنند و شبانه 12هزار نفر در این موکب‌ها اقامت دارند. برای مثال 100 نفر از شهرک شهید رجایی برای خدمات‌رسانی در این موکب‌ها فعالیت می‌کنند.
صاحبی اظهار کرد: در کنار موکب، بخش خصوصی و خیران نیز آشپزخانه‌ای دایر کرده و در حال حاضر 5هزار پرس غذا در این آشپزخانه تهیه می‌شود. همچنین با مذاکره صورت گرفته قرار شده است این تعداد غذا به 12هزار پرس افزایش یابد.
وی گفت: برای سال‌های آینده می‌توان برنامه‌ریزی بیشتری کرد و تمام تشکل‌های مردمی که می‌توانند در این زمینه همکاری کنند، پای کار آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − ده =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا