مشهد

نقاشی قهوه خانه‌ای در معرض تهدید است

ضیایی

رئیس انجمن هنرهای تجسمی خراسان‌رضوی گفت: تغییری که در بیشتر سبک‌های نقاشی برای ادامه حیات به وجود می‌آید بسیار طبیعی است و نقاشی قهوه‌خانه‌ای و اشکال دیگر هنرهای تجسمی که با تهدید مواجه می‌شوند باید با خلاقیت و نوآوری خود را تداوم دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، هنرهای تجسمی یکی از انواع هنر است که از دیرباز مورد استفاده بشر بوده و انسان توانسته است از طریق آن با محیط اطراف خود رابطه برقرار کند و به واسطه آن پیام خود را به اطرافیانش برساند.

هنرهای تجسمی به شاخه‌های عمومی و خصوصی تقسیم می‌شود. شاخه‌های عمومی در بیشتر نقاط دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند و در مقابل شاخه‌های خصوصی به شیوه‌هایی می‌پردازد که در یک جامعه و فرهنگ خاص استفاده شده و می‌توان به وسیله‌ آثاری که از آن نوع به جای می‌ماند به سبک زندگی در یک جامعه پی برد.

یکی دیگر از شاخه‌های هنرهای تجسمی مجسمه‌‌سازی است. این هنر نشان‌دهنده شدت علاقه انسان به خلاقیت و پیوستگی قالب‌ها با مفاهیم مختلف است که در آن هر تندیس و مجسمه‌ می‌تواند پیامی را انتقال دهد و حرفی برای گفتن داشته باشد.

پرداختن به نیازهای اولیه هنر را به ابزار تقلیل می‌دهد

با یکی از هنرمندان و مسئولین هنرهای تجسمی در مشهد گفت‌وگوی خودمانی داشتیم تا از وضعیت هنرهای تجسمی در شهرمان مطلع شویم.

سید محمود ضیائی رئیس انجمن هنر‌های تجسمی مشهد که سه سال است این مسئولیت را بر عهده دارد از جایگاه هنر در زندگی انسان آغاز کرد: انسان در زندگی روزمره خود با مسائل مختلفی رو‌به‌رو است که به اندازه تاثیرگذاری بر شرایط زندگی و برآوردگی نیازهای وی اهمیت پیدا می‌کنند.

هنر از نیازهای اولیه انسان برای زندگی محسوب نمی‌شود و نیازهای اولیه انسان مشکلاتی در زمینه توجه به هنر ایجاد می‌کند؛ پرداختن به نیازهای اولیه توجه و تمرکز را روی هنر کم رنگ کرده و آن را به شکل وسیله‌ای برای استفاده‌های ابزاری تبدیل کرده است.

متاسفانه تمام ارگان‌ها دیدگاه ابزاری به هنر دارند و این دیدگاه در مورد هنرهای تجسمی نسبت به انواع دیگر نمایان‌تر است هرچند هنر در تمامی رشته‌ها با جریان دیده نشدن مواجه است اما به دلیل رابطه مستقیمی که هنرهای تجسمی با نگاه انسان دارند؛ این حوزه بیشتر مورد بی‌مهری قرار گرفته‌ است و در کشور ما به هنرمندان و مسئولین این رشته کمتر توجه می‌شود.

متأسفانه جشنواره‌هایی که از سوی انجمن هنرهای تجسمی برگزار می‌شود از سوی ارگان‌ها حمایت نشده و از هنرمندان این رشته‌ها تقدیر نمی‌شود.

از قابلیت‌های هنر غافل نشویم

وی در ادامه به ضرورت پرداختن به هنر اشاره کرد و افزود: هنر در کشورهای غربی به وسیله‌ای درآمده است که با آن بزرگ‌ترین اهداف خود را پیش می‌برند و از هنرمندانی که توانسته‌اند در این پیشبرد موفق باشند به خوبی تقدیر می‌شود.

یکی از نمونه‌ اینگونه حمایت‌ها در کشور دانمارک از نقاشی که به ساحت مقدس حضرت رسول توهین کرد اتفاق افتاد. جریانی که تمامی جامعه اسلامی محکومش کردند. غرب با این طرح اهداف شوم خود را دنبال کرد و از هنر برای رساندن پیام خود استفاده کرد و ما هم امروز نباید از این ظرفیت بی‌نظیر غافل شویم.

هنرهای تجسمی مورد توجه ارگان‌ها نیست

برای استفاده از هنر تأثیرگذار باید کارشناسی به عنوان مرحله‌ای در تأیید کارها مورد توجه باشد تا از افراد خبره در این زمینه استفاده شود و هنر صرفاً وسیله‌ای برای برگزاری جشنواره‌های متعدد نباشد. امروز به شدت لازم است جایگاه و اهمیت هنر را بفهمیم کنیم و این درک باید درکی اجتماعی باشد که در آن مردم و مسئولین به نقش هنر در زندگی متوجه شوند.

ضیائی درباره مشکلاتی که بیشتر هنرمندان برای ارائه آثار خود دارند، تصریح کرد: بیشتر مشکلاتی که هنرمندان حوزه هنر‌های تجسمی با آن روبه‌رو هستند جریان حمایت نشدن از سوی ارگان‌های مختلف است. نمایشگاه‌هایی که هنرمندان به شکل خصوصی با هماهنگی با ارگان‌ها انجام می‌دهند مورد توجه ارگان‌های دیگر نیستند.

این نمایشگاه‌ها با هزینه خود هنرمندان و برای کسب درآمد بیشتر برگزار می‌شود که هنرمند ارزش هنر خود را پایین آورده و هنر را بدون دیده شدن به فروش می‌رساند. هنرمندان ما اگر برپایی این گونه نمایشگاه‌ها را به انجمن هنرهای تجسمی واگذار کنند بسیاری از مشکلات آنان رفع می‌شود و انجمن با نظارت کامل بر آثار و برنامه‌ریزی با ارگان‌های درخواست دهنده نمایشگاه را به بهترین شکل ممکن برگذار می‌کند.

نقاشی قهوه‌خانه‌ای باید نوآوری داشته باشد

از وی در مورد برخی اشکال فراموش شده‌ هنر‌های تجسمی پرسیدیم و دراین‌باره گفت: به عنوان مثال نقاشی قهوه‌خانه‌ای از هنرهای اصیل ایرانی است که این روزها برخلاف نام خود در موزه‌ها نگهداری می‌شود و البته موزه‌ها جایگاه مناسبی برای این هنر هستند اما این هنر قابلیت این را دارد تا در جامعه هم حضور داشته باشد.

تغییری که در بیشتر سبک‌های نقاشی برای ادامه حیات به وجود می‌آید بسیار طبیعی است و نقاشی قهوه‌خانه‌ای و اشکال دیگر هنرهای تجسمی که به نوعی با تهدید نابودی مواجه می‌شوند باید با خلاقیت و نوآوری خود را تداوم دهند.

سبک‌های مختلف در تمام رشته‌ها در حال تغییر است و این نشان‌دهنده زنده بودن هنر و نفس کشیدن آن در فرهنگ و جامعه است. نقاشی قهوه خانه‌ای می‌تواند با تغییرات خلاقانه به سبکی تازه برسد و برای جامعه امروزی حرفی برای گفتن داشته باشد. این جریان باید در دیگر هنرها هم وجود داشته باشد و هنر هر روز باید حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد. بنابراین نباید به راحتی از کنار اهمیت هنر گذشت و بهتر است جان تازه‌ای به آن داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا