مشهد

نمایشگاه هجدهم پائیزه مشهد به کما رفت/ اصناف مشهد؛ مخالفان اصلی برپایی نمایشگاه

نمایشگاه پائیزه

امسال با برپایی نمایشگاه پائیزه مشهد در انتهای تابستان و اوایل پائیز برخلاف سنت سال‌های قبل مخالفت شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، همه ساله در انتهای شهریور و اسفندماه نمایشگاه‌های بهاره و پاییزه برای عرضه مستقیم کالا برای تنظیم بازار در خراسان رضوی و شهر مشهد برگزار شده و استقبال تقریبا مناسبی هم از آن‌ها صورت می‌گیرد اما امسال با برگزاری این نمایشگاه در ابتدای پاییز و آخر تابستان مخالفت و برای آن علل مختلفی نیز بیان شده است.

در واقع برگزاری هر نمایشگاه در کمیته برگزاری نمایشگاهی که چندین نهاد در آن عضویت دارند مطرح شده و برای لغو و یا انجام شدن آن از این طریق تصمیم گرفته می‌شود.

امسال در این بخش تصمیم بر لغو آن گرفته شده و برای آن نیز علل مختلفی بیان می‌شود؛ یکی از عللی که در این حوزه بیان می‌شود مخالفت اصناف برای برگزاری این نمایشگاه به‌ویژه دسته‌ای که در این فصل بازار مناسبی دارند بوده که باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

البته این موضوع در سال‌های گذشته نیز توسط اصناف مطرح شده بود که تمام سود آخر فصل و زمان پیک خرید را برگزاری نمایشگاه‌ها از آنها می‌گیرد اما مردم در این حوزه عقیده دیگری دارند و آن هم این است که تجمیع تمام مایحتاج در مکان نمایشگاه امکان مناسبی برای خرید بوده به ویژه اینکه این نمایشگاه‌ها معمولاً قیمت‌های مناسبی داشته و انواع کالاها در آن یافت می‌شوند.

ضرر برای کسبه

مهدی لسان طوسی رئیس اتحادیه پوشاک مشهد در این زمینه با اشاره به اینکه برگزار نشدن نمایشگاه یکی از خواسته‌های بسیار به حق و به جای کسبه است، می‌گوید: وقتی تولیدکننده‌ای جنس مناسب داشته باشد از چند ماه قبل از تولید می‌تواند آنها را به فروش برساند و نیازی به برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم ندارد بنابراین باید در نظر داشت که اجناسی که در اینگونه نمایشگاه‌ها به فروش می‌رسند معمولا اجناس بدون کیفیت و یا از مد افتاده هستند.

وی با تأکید بر اینکه نمایشگاه مکانی برای ارائه تولیدات است نه فروش آن‌ها، خاطرنشان می‌کند: اینکه عده زیادی هر ساله در این نمایشگاه‌ها شرکت کرده و بدون نام و نشان اقدام به فروش اجناسی می‌کنند که دیگر امکان مرجوع‌کردن و یا پیگیری مشکلات آنها وجود ندارد خود به خود مشکلی است که پس از نمایشگاه خریداران آن را با چالش مواجه می‌کند.

رئیس اتحادیه پوشاک مشهد ادامه می‌دهد: فلسفه برگزاری نمایشگاه تنظیم بازار بوده و در وضعیت کنونی که بازار در حال رکود است و واحدهای صنفی با حضور در جشنواره فروش ویژه از 20 تا 50 درصد تخفیف برای اجناس خود در نظر می‌گیرند مسئله تنظیم بازار دیگر معنایی ندارد.

مطالبه مردمی

سعید صیفی معاون برگزاری نمایشگاه‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد مقدس نیز در همین زمینه با بیان اینکه نمایشگاه عرضه مستقیم کالای پاییزه 17 دوره متوالی برگزار شده است، می‌گوید: امسال نیز در تقویم نمایشگاهی که پیش از آغاز سال بسته شده بود از 23 تا 30 شهریور به این نمایشگاه اختصاص داده شده بود.

وی ادامه می‌دهد: در تاریخ 13 شهریور ماه امسال نامه‌ای از سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی مبنی بر لغو نمایشگاه عرضه مستقیم کالای پاییزه به نمایشگاه بین‌المللی مشهد ابلاغ شد که در آن به صراحت ذکر شده بود به هیچ عنوان و در هیچ قالب و شمایلی این نمایشگاه نباید برگزار شود.

معاون برگزاری نمایشگاه‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد تأکید کرد: این نمایشگاه‌ها مزیت‌هایی از جمله تجمیع بودن تمام محصولات مورد نیاز در یک مکان، کیفیت مناسب محصولات و بازرسی مداوم برای کنترل قیمت‌ها دارد و به همین علت تبدیل به یک خواسته و مطالبه مردمی شده است.

صیفی می‌افزاید: به بیان دیگر تعداد زیادی از افراد با نمایشگاه بین‌المللی مشهد تماس گرفته و پیگیر زمان برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالای پاییزه هستند و علاوه بر این تعداد زیادی از افرادی که سال‌های قبل غرفه‌دار بوده‌اند با توجه به استقبال بی‌نظیر مردم از آن برای حضور مجدد در آن پافشاری دارند و برگزار نشدن آن به برنامه‌ریزی‌های آن‌ها لطمه وارد می‌کند.

با توجه به صحبت‌هایی که در بالا آورده شد در واقع باید خواسته اصناف در مقابل خواسته مردم برای برگزاری این نمایشگاه مورد نظر باشد زیرا زمانی که مردم اصرار به برگزاری نمایشگاه داشته و در طول 17 سال گذشته شاهد هستیم که هر سال استقبال آن‌ها از این رویداد بیشتر از سال قبل می‌شود پس باید از دیدگاه مردم به آن نگاه کرد.

همچنین اصناف می‌توانند از این فرصت به نفع خود استفاده کرده و با توجه به استقبال بی‌نظیری که از این رویداد می‌شود برای رونق بازار خود استفاده کنند چراکه تمام افرادی که به نمایشگاه می‌‎آیند که تعداد آنها هم بسیار بالا است، قصد خرید داشته و با توجه به در نظر گرفتن معافیت‌های فروش نمایشگاهی در عرضه مستقیم می‌توانند گردش اقتصادی مناسبی را برای خود ایجاد کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا