مشهد

نگاهی گذرا به جشنواره «بهار فیروزه‌ای» در استقبال از بهار 95

خبرگزاری فارس: نگاهی گذرا به جشنواره «بهار فیروزه‌ای» در استقبال از بهار 95/ جشنواره بهار فیروزه‌ای؛ بهار هنرمندانه هنرمندان مشهدی

امسال به همت شهرداری مشهد، همه هنرمندان مشهدی در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی و نمایشی در قالب جشنواره بهار فیروزه‌ای، پایتخت معنوی کشور را به استقبال از بهار برده‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، در سال‌های اخیر شهرداری مشهد طرح‌های مختلفی از جمله ساخت انواع المان توسط برخی از هنرمندان خوش ذوق این شهر را در قالب استقبال از بهار اجرایی کرده که این امر علاوه بر اینکه سبب شده تا مورد الگوبرداری ساخت المان در شهرهای مختلف کشور شود، مورد استقبال مجاوران و زائران مشهدالرضا نیز قرار بگیرد.

امسال طرح استقبال از بهار در قالب جشنواره‌ای با عنوان «بهار فیروزه‌ای» رنگ و بویی خاص و جدید به خود گرفته، به طوری که علاوه بر گسترش انواع المان، طرح‌های دیگری نیز عملیاتی شده است.

*دور هم جمع شدن هنرمندان هنرهای تجسمی در طرح استقبال از بهار 95

در این زمینه، دبیر جشنواره بهار فیروزه‌ای با اشاره به اینکه سنت حسنه استقبال از بهار چند سالی است که توسط شهرداری مشهد برگزار می‌شود، اظهار کرد: امسال جشنواره بهار فیروزه‌ای با چند رویکرد اصلی اقدام به اعلام چند فراخوان در بخش‌های مختلف خود کرد که استفاده از هنرهای تجسمی در زیباسازی شهر، افزایش مشارکت بیشتر هنرمندان و افزایش مشارکت شهروندان در زیباسازی بصری محیط شهری از جمله رویکردهای امسال جشنواره بهار فیروزه‌ای است.

میثم مرادی با بیان اینکه امسال در بخش ساخت المان بیش از هزار و 800 طرح به دبیرخانه رسید، یادآور شد: در مرحله بعد 95 اثر از 65 طرح کلی المان مورد تایید داوران قرار گرفت که از چند ماه گذشته این المان‌ها ساخته شد و از چهارشنبه گذشته در سطح شهر قرار گرفت.

وی، دور هم جمع شدن هنرمندان هنرهای تجسمی از طراح مجسمه تا خوشنویسی و صنایع دستی را از مهم‌ترین ویژگی جشنواره بهار فیروزه‌ای 95 دانست و بیان کرد: امسال حتی برخی از المان‌هایی که در سال‌های گذشته بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت نیز تعمیر و رنگ‌آمیزی مجدد شد تا در حاشیه شهر مشهد و مناطقی که در سال‌های گذشته بدون جانمایی المان در نوروز بود امسال بتواند رنگ و بویی جدید به مناطق مختلف مشهد دهد.

قائم‌مقام معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد اضافه کرد: بخش دیگری از این جشنواره در ارتباط با تزئینات شهری است که پس از اعلام فراخوان، بیش از 700 اثر به دبیرخانه رسید که از میان آنها 31 طرح انتخاب شد.

مرادی، قابل تکثیر بودن این طرح‌ها را از جمله ویژگی‌های این بخش دانست و خاطرنشان کرد: قرار است این طرح‌ها در 100 نقطه شهر جانمایی شوند.

*استقبال شهروندان از فراخوان محله آرایی

دبیر جشنواره بهار فیروزه‌ای با ابراز خرسندی از استقبال بی‌نظیر شهروندان مشهدی از اعلام فراخوان محله‌آرایی در این جشنواره بیان کرد: در سال‌های گذشته معمولا محلات بدون هیچ گونه تزئینات در نوروز بود اما امسال با توجه به افزایش میزان مشارکت شهروندان مشهدی در زیباسازی و محله‌آرایی، قرار شد تا در برخی از نقاط طرح‌های اصلی و در برخی مناطق شهرداری طرح‌های اختصاصی مورد استفاده در محله آرایی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تنوعی از فعالیت‌های فرهنگی همزمان با نوروز 95 در مشهد تدارک دیده شده است، تاکید کرد: بخشی دیگر از این جشنواره به اجرای نمایش‌های خیابانی در خیابان‌های پرتردد زائران و مجاوران دارد که بیش از 2 هزار و 500 نوبت اجرا برای نمایش‌های بخش در نظر گرفته شده است.

مرادی اضافه کرد: این نمایش‌ها هر روز صبح و عصر برای مردم اجرا می‌شوند که با توجه به حضور هنرمندان مطرح تئاتر و ناگهانی اجرا شدن آن در میان مردم به نظر می‌رسد با استقبال خوبی روبه‌رو شود.

قائم‌مقام معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد افزود: ایجاد بازار هنر و سوغات فرهنگی مشهدالرضا در مجتمع شمس نیز که از 28 اسفند فعال شده با حضور هنرمندان صنایع دستی از دیگر بخش‌های جشنواره‌ بهار فیروزه‌ای است که به مدت 20 روز به مجاوران و زائران بخش متنوع و گسترده‌ای از صنایع دستی را ارائه می‌دهد.

دبیر جشنواره بهار فیروزه‌ای بهار 95 را فصل هنرنمایی هنرمندان مشهدی در بخش‌های مختلف این جشنواره دانست و یادآور شد: در حال حاضر قرارگیری المان در نوروز به عنوان یک مطالبه مردمی محسوب می‌شود بنابراین قرار است نقشه جانمایی هر کدام از این المان‌ها در دکه‌های راهنمای زائر در اختیار زائران و مجاوران قرار گیرد.

*تاریخ و هویت مشهد؛ محور نمایش‌های خیابانی در نوروز 95

اما با توجه به اجرای نمایش‌های خیابانی در طرح استقبال از بهار، مسئول خانه نمایش مدیریت امور هنری شهرداری مشهد این نوع نمایش‌ها را چهارمین دوره اجرایی در مشهد عنوان کرد و گفت: پس از اعلام فراخوان این بخش، 50 هنرمند با 122 طرح  در این جشنواره شرکت کردند که در نهایت 30 طرح برگزیده شد.

امیرحسین خانی‌زارع در پاسخ به این سئوال که تا چه اندازه از اجرای نمایش‌های خیابانی در نوروز استقبال می‌شود؟ بیان کرد: وجود جمعیت زیاد زائران در مشهد و اجرای همزمان این نمایش‌ها در خیابان‌های پرتردد سبب می‌شود استقبال بیشتری از این نمایش‌ها صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه فراخوان نمایش‌‌های شهری هر سال قبل از ایام نوروز انجام می‌شود، افزود: تاریخ و هویت مشهد، جایگاه خانواده و ترویج فرهنگ ازدواج آسان، فرهنگ اقتصاد مقاومتی، سیره معصومین و همچنین مقام مادر از جمله محورهای موضوعی نمایش‌های خیابانی نوروز 95 است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + پنج =

دکمه بازگشت به بالا