مشهد

هاشمیه، سرافرازان، آب‌وبرق و سیدی در کانون‌ آلودگی

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: کانون‌های آلوده‌‌ی سطح شهر مشهد، حواشی مناطقی چون هاشمیه، سرافرازان، آب و برق و سیدی است.
زهرا نهبندانی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه‌ خراسان، بیان‌ کرد: ۷۰ درصد از موارد ابتلا به بیماری سالک در شهر مشهد بوده، این در حالی است ‌که در شهرستان‌های اطراف این تعداد محدود است. موارد ابتلا به بیماری سالک در سطح استان خراسان رضوی از ۶ هزار مورد در سال ۸۸ ، به ۲ هزار و ۳۰۰ مورد در سال ۹۵ کاهش داشته است. 
وی افزود: آمار مبتلایان به سالک در چهار ماه اول سال ۶۳۷ مورد در شهر مشهد بوده که بیشترین افراد بیمار در مناطقی چون  مشهد ۱، مشهد ۳، مشهد ۵، مشهد ۲، طرقبه و شاندیز است. همچنین از این تعداد مبتلایان، ۲۹۸ مرد و  ۳۳۹ زن هستند. در گروه سنی زیر ۱۵ سال تعداد افراد بیمار، نسبت به سایر گروه‌های سنی کمی بیشتر و بین ۳۰-۳۵ مورد بوده و در همین راستا معاونت بهداشت همکاری‌هایی با آموزش و پرورش داشته است. تعدادی از همکاران مرکز بهداشت برای آموزش به مدارس می‌روند یا به مربی‌های بهداشت مدارس، آموزش‌هایی برای توضیح به دانش‌آموزان داده می‌شود.
رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کانون‌های آلوده‌‌ی سطح شهر مشهد، حواشی مناطقی چون هاشمیه، سرافرازان، آب و برق و سیدی است؛ مکان‌هایی که در آن اقدامات زیست‌محیطی به درستی اجرا نشده است. همچنین شهرستان‌های طرقبه و شاندیز مهمترین مناطق شناسایی شده‌ی شیوع بیماری سالک در سطح استان خراسان رضوی بوده‌اند.
نهبندانی با بیان اینکه «موارد شیوع بیماری در کانون‌های آلوده نسبت به گذشته کاهش داشته است»، تصریح کرد: برای نمونه، در سال ۹۱ موارد اعلام شده‌ی بیماری سالک تا میدان هاشمیه بوده، اما در حال حاضر به مناطق حاشیه‌ای رفته و از منطقه‌ی کوهسر به بعد نمونه‌های بیماری دیده می‌شود؛ در مکان‌هایی که انسان در آن زندگی می‌کند در حالی که بهسازی نشده است.
وی اعلام کرد: در سال‌های اخیر کاهش موارد ابتلا به بیماری سالک داشته‌ایم. بر اساس آمار، سال ۸۸ از هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۰۳ مورد ابتلا به بیماری سالک وجود داشته، در حالی که با گذشت چند سال، این عدد به ۴۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.
رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خراسان رضوی در توضیح انواع سالک افزود: سالک دو نوع است: سالک روستایی و شهری. این در حالی است که شهرستان سرخس جزء شهرستان‌های آلوده به سالک روستایی (مخزن بیماری جوندگان) است و بیماری در سه ماه سوم (مهر، آبان، آذر) سال بروز می‌کند، اما نوع سالک در شهر مشهد از گونه‌ی شهری بوده در نتیجه موارد بروز آن (یعنی: ناقل، مخزن بیماری انسان و شیوه انتقال)نیز متفاوت است.
خوددرمانی و درمان‌های سنتی سبب مشکلاتی در درمان به‌هنگام می‌شود
زهرا نهبندانی تصریح کرد: متأسفانه با توجه به این که در مشهد خوددرمانی و درمان‌های سنتی زیاد است سبب بروز مشکلاتی در درمان به‌هنگام بیماری شده است. از راه‌کارهای کنترل بیماری سالک درمان به موقع و زودهنگام بیماری است. البته آموزش‌های بسیاری برای افزایش آگاهی افراد در رابطه با بیماری سالک انجام شده و بسیاری از رفتارها تغییر کرده همچنین مراجعه افراد مبتلا، به مراکز بهداشت نسبت به گذشته افزایش داشته است.
وی در مورد آموزش‌های انجام شده در مورد بیماری سالک توضیح داد: برای پیشگیری از بیماری سالک، آموزش‌هایی در بوستان‌های سطح شهر، به‌خصوص در مناطق آلوده مانند: پارک لاله (واقع در منطقه‌ی آب و برق) و … برگزار شده است. همچنین در بوستان‌های پایین‌شهر، شهرداری منطقه غرفه‌هایی برپا می‌کند که یکی از این غرفه‌ها به‌عنوان غرفه‌ی سالک به آموزش می‌پردازد و میزگردهایی در خصوص بیماری‌ها، از جمله سالک به وسیله‌ی مرکز بهداشت برگزار می‌شود. در همین رابطه صدا و سیما هم، در تلویزیون موارد آموزشی بیماری را  به‌خصوص با شروع فصل انتقال زیرنویس می‌کند. 
رئیس‌گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: سازمان شهرداری و فرمانداری همکاری‌های سودمندی با سازمان بهداشت و درمان دارند. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها درکنار آموزش، بهسازی‌هایی است که شهرداری در این زمینه انجام داده است. 
نهبندانی خاطرنشان کرد: ما کمیته‌ی کنترل سالک در شهر مشهد تشکیل داده‌ایم که رئیس آن خود فرماندار و دبیر این کمیته، مرکز بهداشت استان است. این کمیسیون در سال، سه یا چهار بار در شهر مشهد برگزار می‌شود و  شهرداری‌ها در زمینه‌ی موارد ابتلا به بیماری و راه‎کارهای انجام شده برای درمان و پیشگیری آن، به فرماندار گزارش می‎دهند.
وی با بیان این که «بازرسی‌های مستمر در بخش ساخت‌وساز در چند مقوله مطرح است»، ادامه داد: از سال ۸۸ کمیته‌ی سالک در استانداری ایجاد شده که در آن نظارت بر ساخت‌وساز مورد توجه بوده است. یکی از مواردی که شهرداری به آن پرداخته جمع‌آوری نخاله‌ها در مدت دو هفته است. در نتیجه، باید در مکان‌هایی که ساخت‌و ساز انجام می‌شود سطل‌های بزرگ زباله قرار داده شود. نخاله‌ها داخل سطل‌های زباله‌ی در نظر گرفته شده، ریخته شود و حداکثر ظرف دو هفته هیچ نخاله‌ای در جایی که ساخت‌وساز انجام می‌شود نباشد. همچنین نصب توری، جزو مصوبات سال ۸۸ است و بر اساس آن کسانی که ساخت‌وساز می‌کنند موظف هستند در ساختمان‌های در حال ساخت توری نصب کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا