موفقیت

هرچه اهداف شخصی بیشتر، طول عمر زیادتر

اخبار,اخبار اجتماعی,افزایش طول عمر

تحقیقی در میان کارکنان یک شرکت ژاپنی بزرگ انجام شده است که رابطه جالبی را میان اهداف زندگی شخصی و سلامتی بیان می‌کند.

براساس این تحقیق هرچه اهداف زندگی شخصی پررنگ‌تر و روشن‌تر باشد، خطر فشارخون بالا کمتر، خطر سکته مغزی کمتر، خطر آلزایمر کمتر و طول عمر بیشتر می‌شود! نکته جالب این نتایج تأکید بر اهداف شخصی و نه سازمانی، شرکتی و… است.

اهداف زندگی شخصی ممکن است مادی و غیرمادی باشد. ممکن است کوچک و بزرگ باشد. ممکن است خواندن تعداد مشخصی کتاب در طول زندگی باشد. ممکن است رسیدن به وزنی خاص یا ورزش‌کردن باشد. ممکن است خوابیدن و بیدار‌شدن در ساعت خاصی باشد. ممکن است انجام فعالیت داوطلبانه باشد. ممکن است کسب درآمد به میزان مشخصی باشد. ممکن است خوشحال‌کردن افراد دیگر یا بسیاری اهداف دیگر باشد. داشتن هدف شخصی و فکرکردن به آن نقش بسزایی در لحظه لحظه زندگی‌مان دارد. یکی از استادان مدرسه کسب‌وکار استنفورد می‌گوید اگر در لحظه لحظه زندگی و فعالیت‌هایمان بدانیم که آن کار را برای چه انجام می‌دهیم، اهدافمان پررنگ‌تر می‌شود و میزان استرسمان هم به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

از آنجا ‌که دانستن اینکه هر لحظه چه کاری را و برای چه انجام می‌دهیم، ساده نیست، ممکن است توجه به این دو نکته برای بهترشدن در آن مفید باشد. یک اینکه اقداماتی را که تأثیر بیشتری برای نزدیک‌شدن به اهدافمان دارند، بشناسیم. فرض کنیم بخش آگاهانه زندگی ما مثل پروژه‌ای ۴٠ تا ۵٠ ساله است که باید به نتایج مشخصی برسد.

سعی کنیم پروژه زندگی شخصی‌مان را به‌طور مداوم کنترل کنیم که چه چیزی اقدام مناسبی است و چه چیزی نامناسب و دوم اینکه آن چیزهایی را که موجب حواس‌پرتی‌مان می‌شوند، بشناسیم و تا جای ممکن محدودشان کنیم. بعضی کارها هستند که حس انجام کار یا دستاورد می‌دهند، اما برای اهداف ما سودی ندارند. مثلا صفرکردن تعداد پیام‌های نخوانده کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی در اغلب موارد کمکی به اهداف زندگی ما نمی‌کنند، اما صفرکردنشان ممکن است گونه‌ای از حس دستاورد برایمان ایجاد کند.

در ابتدای سال جدید قرار گرفته‌ایم و فرصت مناسبی است که اگر اهداف شخصی داشته‌ایم، آنها را بازنگری کنیم و اگر نداشته‌ایم هدف‌گذاری کنیم. هر روز به آنها فکر کنیم و اقداماتمان را با آنها بسنجیم. قطعا صبح‌ها جور دیگری از خواب بیدار خواهیم شد. شاید ما هم مثل کارکنان شرکت ژاپنی وضعیت سلامتی‌مان بهتر، استرسمان کمتر و احساس بیهودگی و روزمرگی‌مان نیز تبدیل به بخشی از خاطراتمان شود.

شرق

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + شانزده =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا