مشهد

هشدار بنفش برای مشهدی‌ها؛ تابش بالاترین سطح فرابنفش با خطر بسیار زیاد

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: حداکثر میزان شاخص ثبت شده ماوراء بنفش در شهر مشهد ۸/۸۴ است که این میزان در تیرماه امسال به ثبت رسیده و بیانگر خطر بسیار زیاد است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد، مهدی یعقوبی از ثبت بیشترین میزان اشعه ماورا بنفش در شهر مشهد طی تیرماه امسال خبر داد و گفت: اشعه فرابنفش یکی از اشعه‌هایی است که از سطح خورشید به زمین می‌رسد و همواره میزان اندک آن برای انسان بسیار سودمند است و می‌تواند در افزایش تولید ویتامین D در بدن و در درمان بیماری‌هایی همچون نرمی استخوان و اگزما موثر باشد اما در همین حال، میزان بالای این اشعه نیز می‌تواند به سلامت شهروندان صدمات جبران‌ناپذیری را وارد کند.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد ادامه داد: همین موضوع باعث شد تا مدیریت شهری مشهد، برای اولین بار در کشور، با نصب ۱۰ دستگاه سنجش اشعه ماورابنفش در نقاط مختلف شهر، گام موثری را در راستای سنجش و بررسی این اشعه در سطح این کلانشهر بردارد؛ تجهیزات پیشرفته‌ای که می‌توانند به صورت لحظه‌ای مقادیر اشعه ماوراء بنفش را ثبت و بعد از تجمیع و تحلیل، در قالب شاخص UV در اختیار شهروندان قرار دهند.

وی افزود: این شاخص بر اساس میزان شدت تابش اشعه فرابنفش به پنج قسمت بی‌خطر(شاخص ۱تا ۲)، کم‌خطر (۳تا ۵)، خطر زیاد(۶تا ۷)، خطر بسیارزیاد(۸تا ۱۰) و خطر بسیار شدید (۱۱به بالا) تقسیم‌بندی می‌شود.

یعقوبی ادامه داد: تحلیل آمار و ارقام چند ساله اشعه UV در شهر مشهد نشان می‌دهد، در فصل گرم سال و در ساعات اوج تابش خورشیدی، این شاخص به عدد ۷ و میزان خطر زیاد برای سلامتی انسان می‌رسد که می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به سلامت شهروندان وارد کند.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد افزود: حداکثر میزان شاخص ثبت شده ماوراء بنفش در شهر مشهد ۸/۸۴ است که این میزان در تیرماه امسال به ثبت رسیده و بیانگر خطر بسیار زیاد است.

وی به شهروندان توصیه کرد که با توجه به افزایش میزان این شاخص در فصول گرم سال، در این ایام حتماً با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب استاندارد، عینک آفتابی با قابلیت حذف اشعه UV  و کاهش فعالیت تردد در ساعات اوج تابش خورشیدی، به حفظ سلامتی خود توجه کنند.

گفتنی است؛ اسد باباخانی معاون وقت دفتر حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی کشور ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳، در همایش بررسی ایمنی تشعشع در شبکه‌های ارتباطی  اعلام کرده بود که در حوزه پرتوهای غیریون‌ساز با توجه به راه‌اندازی سامانه UV در اردیبهشت‌ماه سال جاری، از این به بعد تشعشع‌های فرابنفش در کشور نیز در سراسر کشور اندازه‌گیری و پایش می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا