خراسان

هفتمین آزمایشگاه نانو در خراسان رضوی افتتاح شد

سید جواد حسینی

مدیرکل آموزش وپرورش استان خراسان رضوی گفت: با راه اندازی پژوهش‌سراها و آزمایشگاه‌های بیشتر در حوزه فناوری نانو، می‌توانیم گام‌های مؤثری برای برطرف کردن شکاف تاریخی موجود بین جوامع برداریم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، سید جواد حسینی ظهر امروز در مراسم افتتاح آزمایشگاه نانو که درپژوهش‌سرای دانش آموزی رباتیک ناحیه 6 مشهد برگزار شد، اظهار داشت: از سال 92 تاکنون 6 پژوهش‌سرا راه‌اندازی شده که با توجه به اهمیت گسترش فناوری نانو سعی داریم با پرداختن به این حوزه به طور ویژه در فضای رقابتی که در این عرصه در جهان وجود دارد به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست پیدا کنیم.

مدیرکل آموزش وپرورش خراسان رضوی، در این راستا افزود : فناوری نانو، حوزه دانش ترکیبی است و با عنایت به اینکه سیر تاریخی دانش بشر تا کنون، از 3 مرحله گذر کرده به این ترتیب که در ابتدا بحث وحدت علوم مطرح بود، در دوره بعد یعنی عصر رنسانس به سمت تخصصی شدن علوم پیش رفت و عصر حاضر که مجدداً در راستای همگرایی علوم پیش می‌رود 2 امکان جدید قرن بیست و یکم یعنی فناوری اطلاعات و نانو، می‌تواند بهترین زمینه برای ایجاد این همگرایی باشد.

حسینی یاد آور شد : جمهوری اسلامی ایران در حوزه فناوری نانو، در دنیا رتبه هفتم و در جهان اسلام رتبه نخست را به خود اختصاص داده واین افتخار را داریم که اعلام کنیم 5.4 درصد تولیدات جهان و 45 درصد تولیدات جهان اسلام در این عرصه مربوط به ایران است که 15 هزار پایان نامه با 300 محصول تولیدی محصول فعالیت‌های این حوزه هستند.

وی تصریح کرد : باید برای هدایت این تکنولوژی به سمتی برویم که امکان کاربردی شدن و ارزش افزایی آن را در زندگی روزمره فراهم کنیم وعلیرغم اینکه سالیانه از میان مقالات نوشته شده توسط ایرانی‌ها تنها یک مورد آن کاربردی و قابل اجرا است، خوشبختانه در حوزه تکنولوژی نانو این امکان بیشتر فراهم شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، تأ کید کرد: با هدف حرکت از رویکرد پژوهش محور به جای معلم محور، وزارت آموزش وپرورش با همکاری ستاد نانو، برنامه توسعه این فناوری را در حوزه تعلیم و تربیت در دستورکار خود قرار داده است.

وی با اشاره به الزامات تحقق این امر، بیان کرد: با این نگاه در حوزه دانش آموزی 3 هدف را دنبال می‌کنیم که عبارت از شناسایی دانش آموزان مستعد در این حوزه، فراهم کردن امکان پایداری دانش نانو و در نهایت پیشتازی جمهوری اسلامی ایران در این عرصه هستند.

حسینی افزود : 3 برنامه در راستای تحقق این اهداف پی‌ریزی شده که شامل برگزاری المپیاد نانو، جشنواره نانو و توسعه آزمایشگاه‍های نانو می‌شود و خوشبختانه استان ما 2 سال متمادی در این حوزه موفق به کسب رتبه نخست در کشور شده است.

وی خاطرنشان کرد: در دولت تدبیر و امید، با رشد بیش از 550 درصد، امکان افتتاح چنین آزمایشگاه‌هایی را در سطح استان فراهم کردیم که در راستای ایجاد و گسترش فضایی مناسب برای پژوهش محور شدن پیش می‌روند.

مدیرکل آموزش وپرورش خراسان، در ارتباط با تحقق نظام تصمیم‌گیری مبتنی بر دانش و تحقیق تأ کید کرد: در راستای تحقق این امر4500 تحقیق، گزینش  و پژوهش‌خوانی شد و آن را تبدیل به لقمه دانش کردیم و به بارگذاری و اتصال آن به 80 کارگروه فعال در آموزش وپرورش پرداختیم.

وی با اشاره به افتخارات کسب شده توسط دانش آموزان خراسان در چند سال اخیر، بیان کرد: دانش آموزان ما موفق شدند در تمامی جشنواره‌های نانو، نوجوان و جوان خوارزمی و جشنواره‌های علمی – عملی رتبه نخست کشور را به دست آورند، که این امر استان ما را در زمینه رقابت‌های علمی پیشتاز کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − دو =

دکمه بازگشت به بالا