مشهد

هم افزایی برای مشهد

 
 

 

روز گذشته جمعی ازمنتخبان شورای پنجم شهر مشهد با حضور در تحریریه خراسان رضوی، روز خبرنگار را به خبرنگاران خراسان تبریک گفتند و سپس در دیدار با مدیرمسئول و سردبیر روزنامه خراسان، دیدگاه ها و خواسته های خود را مطرح کردند. «محمدرضا حیدری» دبیر و سخنگوی منتخبان شورای شهر مشهد در این دیدار ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: خراسان مجموعه ای فرهنگی و تاثیر گذار محسوب می شود که اطلاع رسانی مستقل و خردمندانه ای دارد و قابل تحسین است.

امید به تعامل دوسویه شورا و خراسان برای خدمت به مردم
وی افزود: رویکرد ما این است که مردم به عنوان صاحبان اصلی شهر حق دارند از همه تصمیم گیری ها مطلع باشند و حق دارند در خصوص منافع شهر اظهار نظر کنند، ما نیز حق نداریم تصمیم هایی بگیریم که منافع مردم را به خطر بیندازد. حیدری تصریح کرد: رسانه نقش واسط و تجمیع کننده خواسته های مردم را دارد و امیدواریم در تعاملی دو سویه از ظرفیت رسانه ای خراسان استفاده کنیم. حیدری با بیان این که مطالعات و اقدامات خوبی در روزنامه خراسان صورت گرفته است، تصریح کرد: با تحولاتی که در حوزه رسانه به وجود آمده، دیگر تنها به خبر اکتفا نمی شود و تحلیل هایی در مسائل و فرایندها نیز انجام می شود که این رویه تحلیلی را در خراسان شاهد هستیم و باید از این گونه ظرفیت های متقابل برای هم افزایی استفاده کنیم. وی انسجام و هم گرایی را لازمه توسعه شهر مشهد دانست و گفت: این نقص جدی را در استان خراسان رضوی و مشهد داریم و همواره این سوال و انتقاد وجود داشته که چرا وقتی منافع شهر مطرح است، نمی توانیم مسائل مختلف را کنار بگذاریم و به منافع شهر بپردازیم، در شورای پنجم بنا داریم منافع شهر را مد نظر قرار دهیم که در دوره انتقالی نیز این کار را دنبال و با سلایق مختلف گفت و گو کرده ایم. حیدری ادامه داد: روزنامه خراسان می تواند برای فرهنگ سازی دراین زمینه کمک کند تا شهر بیش از این متضرر نشود. وی یادآور شد: علاوه بر درون شهرداری، عوامل غیر رسمی هم در توسعه شهر موثرند و خراسان می تواند در همراه کردن و هم افزایی آن ها در مسیر توسعه شهر موثر باشد تا همه ظرفیت ها را تجمیع کنیم. حیدری به نشست و گفت و گو با نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: شاید شهر بیش از این ظرفیت واگرایی را ندارد و باید به سمت انسجام و همدلی حرکت کرد و خراسان به عنوان رسانه ای تاثیر گذارمی تواند در این زمینه کمک کند.
خراسان به کمک شورای پنجم برای خدمت به مردم بیاید
همچنین «شهناز رمارم» دیگر عضو منتخب شورای شهر با تبریک روز خبرنگار گفت: رسالت خبرنگار تاباندن نور افکن به تاریکخانه هاست و نقش  شفاف کردن فضا و آگاهی دادن به مردم را بر عهده دارد، به همین دلیل نیز رکن چهارم دموکراسی محسوب می شود. وی افزود: در آستانه دوره پنجم شورای شهر مشهد درخواست داریم که روزنامه خراسان به کمک شهر بیاید و با شفاف سازی و رفع ابهامات در مسیر چراغ امیدی که در شهر روشن شده کمک کند. وی یاد آور شد: به تازگی یک لوح فشرده را یکی از معاونت های شهرداری منتشر کرده و در آن حجم زیادی سرمایه گذاری در مشهد را ادعا می کند در حالی که خلاف آن را نیز می شنویم. شفاف شدن این موضوع به ایفای نقش رسانه ها نیازمند است تا بی طرفانه و بدون سوگیری واقعیت ها استخراج و ادعاها بررسی شود. رمارم گفت: ما مدعی هستیم که شهر را با خزانه خالی و بدهی و تعهد های زیادی تحویل می گیریم اما آن ها خلاف این را می گویند. وی تصریح کرد: باید مردم بدانند موکلان آن ها در شورا ، شهر را در چه وضعیتی تحویل گرفته اند و در چه وضعیتی تحویل خواهند داد و اگر ابتدای آن روشن نباشد، در انتها عملکرد قابل قضاوت نخواهد بود و خراسان می تواند در این زمینه نقش داشته باشد. رمارم در بخش دیگری از صحبت های خود به راهبرد حاکم بر شورای پنجم اشاره کرد وگفت: شورای پنجم می خواهد از نیروهای جوان و افکار جدید و دیگر تفکرات نیز بهره مند شود و قصد تعامل با مراجع و ارکان تاثیرگذار در اداره شهر را دارد. از روزنامه خراسان نیز انتظار داریم به کمک شورای شهر در اجرای این راهبرد بیاید تا در فضایی آرام و بدون التهاب خدمت رسانی شود و شهرداری بتواند خدمت کند. وی درباره واکنش ها به گزینه های پست شهرداری مشهد گفت: هر فردی یک گزینه ای را در ذهن دارد و ممکن است گزینه مطرح شده خلاف انتظارش باشد، اما این که دست به قلم شود و تیتر بزند و به ناامیدی مردم کمک کند، در این فضا  شهر متضرر می شود. باید اجازه بدهیم یک یا دو ماه بگذرد و برایند حرکت ها را به نقد بگیریم.
خراسان جزو سرمایه ها و تاریخ مشهد است
همچنین بتول گندمی دیگر عضو منتخب شوراگفت: مجموعه خراسان جزو سرمایه ها و تاریخ شهر مشهد است و برای ما خیلی حائز اهمیت است. وی افزود: وضعیت شهر مشهد مطلوب نیست و تمام تلاش ما این است که این نگاه را در شهر حاکم کنیم که منافع شهردر اولویت باشد. اگر منافع شهر و مردم مشهد اولویت اول باشد راحت تر گفت و گو می کنیم و اجرای برنامه ها با چالش های کمتری روبه رو خواهد بود. از این منظرروزنامه خراسان می تواند کمک کند.
می خواهیم فارغ از نگاه سیاسی به رفع دغدغه های مردم بپردازیم
گندمی ادامه داد: تلاش شورای پنجم این است که فارغ از نگاه سیاسی خاصی که فهرست امید پیروز انتخابات شده به مسائل و دغدغه های مردم مشهد بپردازد. وی تصریح کرد: اگر هم گرایی ایجاد شود، شورای پنجم موفق خواهد بود اما اگر در شورای پنجم این صحبت ها صورت گیرد و در دیگر نهادهای تاثیرگذار به آن نپردازند و به آن ایمان نداشته باشند، این حرکت می تواند باچالش مواجه شود.
وضع موجود نشان دهنده عملکرد نامناسب گذشته است
گندمی گفت: وضع موجود نشان می دهد عملکرد گذشته مناسب نبوده که شهر به این وضعیت دچار شده و اکنون  ایراد ها و معضلات بسیار زیادی در حوزه های اجتماعی، ترافیک و محیط زیست و… وجود دارد. وی با بیان این که تغییر وضع موجود نیازمند کمک رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی است، تاکید کرد: معتقدیم پستویی نباید وجود داشته باشد و اگر وجود دارد باید رسانه ها ورود کنند تا همگان آن را ببینند، چون شعار ما شفافیت است. همچنین قصد داریم روند کار به گونه ای باشد که امید در مشهد حرف اول را بزند. وی ادامه داد: دوستان حوزه خبری باید بیشتر از ما تکرار کنند که شهر با بحران های زیادی مواجه است و برای مدیریت آن ها نیاز به همکاری همه جانبه وجود دارد. امیدواریم طی چهار سال پیش روی شورای پنجم، آینده بهتری را برای شهر مشهد رقم بزنیم.
مطالبات مردم و متخصصان مطرح و منعکس شود
همچنین دکتر «محمدهادی مهدی نیا» دیگر عضو منتخب شورای پنجم اظهار کرد: اعتماد مردم به رسانه سرمایه اجتماعی است و حس نوستالژیکی که به خراسان  دارند نشان دهنده قدردانی از زحمات خراسانی هاست. وی برضرورت ارتباط خراسان با بدنه نخبگان و دانشگاهیان حوزه شهری تاکید کرد و گفت: انتظاری که از صفحه «شهر» در روزنامه خراسان دارم مطلوب و تراز وضعیت فعلی است. خراسان باید به سراغ متخصصان امور شهری برود و از ظرفیت های کارشناسی استفاده کند. مهدی نیا تصریح کرد: خراسان باید مطالبه گری را از سوی مردم و متخصصان مطرح کند تا بتوانیم راه حل های خلاقانه و بهینه برای رفع معضلات شهری را پیدا کنیم. رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد مشهد با اشاره به آمار دانشجویان رشته های معماری و وجود ۳۰ هزار عضو نظام مهندسی استان گفت: به ازای هر ۱۰۰ نفر شهروند یک نفر مهندس در شهر داریم و این ظرفیتی است که اگر فعال شود وضعیت شهر در این حوزه بهتر از وضع موجود می شود. وی افزود: رسانه ها می توانند این نقش ارتباطی را ایفا کنند که خراسان در صدر رسانه های استان قرار دارد و می تواند پل ارتباطی باشد.
خبرنگاران مطالبه گر سامان دهی بافت اطراف حرم باشند
همچنین «علیرضا شهریاری» دیگر عضو منتخب شورا نیز گفت: روزنامه خراسان از گذشته سخنگو و بلندگوی مردم مشهد بوده است و همچنان انتظار است که واقعیت ها را بنا بر رسالت خود به گوش مردم و مسئولان برساند. وی افزود: اگر رسانه ها آزاد باشند و به بیان واقعیت های جامعه بپردازند، دیگر هیچ فردی به رسانه های بیگانه  رجوع نمی کند. شهریاری با بیان این که حضور ۷۷ درصدی مردم پای صندوق های رای در دنیا بی نظیر است، تصریح کرد: از همه افرادی که درانتخابات ریاست جمهوری و  شوراها خود را کاندیدا کردند و باعث شدند مردم پای صندوق های رای بیایند، باید تشکر کنیم و به این رای احترام بگذاریم. دوره انتخابات سپری شده واکنون دوره همدلی، هماهنگی و هم افزایی است و همه برایند نیروها باید در یک جهت باشد. وی تاکید کرد: اگر به فکر نجات کشور، استان و شهرمان هستیم ، شهری که متعلق به حضرت رضا(ع) است نباید این گونه باشد، بعد از ۳۸ سال اطراف حرم نباید این گونه باشد. وی افزود: چرا نباید برایند نیروها در یک جهت باشد؟ اطراف حرم شرایطی متفاوت از داخل حرم دارد، در داخل حرم آرامش می گیریم و وقتی از حرم خارج می شویم ناهنجاری های شهر را می بینیم. پس باید توازن برقرار باشد و حداقل تا شعاعی از اطراف حرم وضعیت این گونه نباشد و این خبرنگاران هستند که می توانند از مسئولان بخواهند هر چه زودتر برنامه ای را برای سامان دهی اطراف حرم مطهر اجرا کنند. شهریاری یادآورشد: درهر جا مطرح می کنیم مشهد ۲۵ میلیون زائر دارد، می گویند مشهد نباید دیگر فقیر و بیکار داشته باشد، باید برای رفع این مشکلات همدلی و هماهنگی داشته باشیم. وی به نقش خراسان در مطالبه گری اشاره کرد و گفت: جایگاه مشهد که  شهر عشق، فرهنگ و هنر است باید به حالت مطلوب برگردد. وی گفت: بی حرمتی به امام رضا(ع) ، فقر، دروغگویی، ریا و تظاهر نباید در این شهر داشته باشیم. باید مشهد شهری باشد که همه در امن و امان باشند، باید این مسائل نهادینه شود و مطمئنا روزنامه خراسان می تواند در این زمینه کمک کند.
روزنامه «خراسان» مایه افتخار مشهد
 و خراسان است
«حسینی پویا» عضو منتخب شورای پنجم  شهر مشهد نیز اظهار کرد: از زمانی که هنوز مدرسه نمی رفتم، به دلیل این که پدرم مشترک خراسان بود با این روزنامه آشنایی دارم و لوگوی خراسان برای من و بسیاری از مردم نوستالژیک است. وی  با اشاره به قدمت روزنامه خراسان گفت: خراسان سرمایه ملی محسوب می شود که مایه افتخار مشهد و خراسان است. حسینی پویا اظهار کرد: شورای پنجم شفاف سازی را در دستور کار قرار داده و نیازمندکمک رسانه هاست. شاید این شفاف سازی برای برخی افراد به بهانه ای تبدیل شود که فضای مسموم تبلیغاتی ایجاد کنند. انتظار از روزنامه خراسان این است که به ما کمک کند تا روند در پیش گرفته را ادامه دهیم. وی شهری انسان محور به جای شهری ساختمان و ماشین محور را خواستار شد و افزود: اگر بر انسان محوری تمرکز شود و ابتدا مسائل انسانی مدنظر قرار گیرد و بر همان مبنا نیز خیابان ها ایجاد  شود، مشکلاتی را که اکنون در اطراف حرم مطهر داریم، نخواهیم داشت.
حمایت از عملکردهای درست، انتقاد بر حسب وظیفه رسانه ای
همچنین محمد سعید احدیان، مدیر مسئول روزنامه خراسان در این دیدار گفت: روزنامه خراسان را یک امانت می دانیم و با این که فعالان روزنامه نیز طبیعتا گرایش های فکری و سیاسی دارند اما این گرایش ها برای خودشان است و در روزنامه دخالت نمی دهند. وی افزود: از سال ۸۱ که مسئولیت درروزنامه خراسان را بر عهده دارم سعی شده این ادبیات را در روزنامه خراسان تثبیت کنیم که خراسان روزنامه ای فراجناحی، کاملا حرفه ای، مستقل و منصف است و خوشبختانه این ویژگی در طول ۱۵ سال گذشته به یک شاخص تبدیل شده است. احدیان گفت: ما وظیفه خود می دانیم به هر فردی که در جایگاه شما قرار می گیرد کمک کنیم، این روزنامه مربوط به مردم است و شما نیز به مردم خدمت می کنید، تا مادامی که در مسیر درست عمل کنید، ما نیز بلندگوی شما هستیم و هر وقت که حسب تکلیف  و  وظیفه لازم دیدیم نقد هم می کنیم و بر پایه این باور هر گونه کمک و همراهی را انجام خواهیم داد. وی تصریح کرد: با دولت هاو شورا های مختلف نیز این گونه برخورد شده و اکنون هم روزنامه خراسان در اختیار خادمان شهر است و مادامی که اعضای شورا بر اساس مصالح شهر رفتار کنند، روزنامه خراسان نیز همراه شورا خواهد بود. احدیان به چند نمونه از پیگیری های رسانه ای تحریریه ودفتر پژوهش موسسه خراسان اشاره کرد و  گفت: آمادگی داریم فراتر از یک ارتباط رسانه ای، علاوه بر انتقال پیشنهادها و اظهارنظرهای اعضای شورا، به شورای شهر کمک کنیم و تاکنون نیز به همت خراسان چالش های پیش روی شهر وشبکه مسائل مشهد استخراج و راهکارهای علمی نیز برای آن پیشنهاد شده است.
وضعیت مشهد این قدر سیاه نیست
احدیان درخصوص نگاه سیاسی در کار رسانه ای نیز گفت: بیشتر مواقع فقط انتقال خبر انجام می شود، هرچند در بعضی موارد موضع گیری هم نیاز است. مدیر مسئول روزنامه خراسان  با بیان این که امید دادن برای ما موضوعیت دارد، اظهار کرد: البته در برداشت ها و تصور شما از دوره قبلی مدیریت شهرداری، ممکن است کاملا هم نظر نباشیم، در نقد شورای چهارم نیز شفاف اظهار نظر کرده و گفته ایم که ناراحتی دوستان از ما نیز به همین خاطر است که شفاف نقدهای خود را مطرح کرده ایم. وی افزود: تصویری را که برخی دوستان درباره شهر مشهد مطرح کردند، باور نداریم و وضعیت شهر مشهد این قدر سیاه نیست. براساس نظرسنجی ها حدود ۲۰-۱۵ سال قبل مردم، شهر مشهد را عقب تر از دیگر کلان شهرها می دانستند اما با توجه به اقدامات انجام شده از ۱۰ سال قبل تاکنون، مردم احساس تعلق بیشتری دارند و به شهرشان افتخار می کنند.
آمادگی خراسان برای تعامل با شورا در خدمت به مشهد
احدیان تصریح کرد: این موضوع به نا امیدی دامن می زند و وقتی مردم یک شهر احساس کنند شهرشان از بین رفته است و احساس تعلق نداشته باشند، مشارکتی برای توسعه نیز نخواهند داشت. وی با اشاره به آمادگی خراسان برای تعامل در خدمت به شهر گفت: نگاه همراهی خراسان را به جد خواهید دید که در تایید اقدامات مثبت است، همچنین در راستای انجام وظیفه ذاتی خود، خواسته های مردم را هم انتقال خواهیم داد. احدیان شفاف سازی را نیز اقدام خوبی دانست و افزود: ایجاد شفافیت به دلیل این که اطلاعات را در اختیار همه قرار می دهد فرصت نقد را فراهم می کند که باید از اصل شفافیت حمایت کنیم تا ادامه پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

دکمه بازگشت به بالا