مشهد

هندسه شمالی میدان شهدای مشهد از بلاتکلیفی خارج شد

 

میدان شهدا مشهد

مدیر اجرایی طرح میدان شهدای مشهد گفت: هندسه شمال میدان تا امروز بلاتکلیف بود و بخش‌هایی از آن تملک نشده بود، اما در آینده نزدیک پروژه هندسه شمال میدان به بهره‌برداری خواهد رسید.

 وحید برجسته‌نژاد ظهر امروز در نشست خبری «مدیریت اجرایی طرح بزرگ میدان شهدا» اظهار داشت: طرح میدان شهدا امروز با ۷۰ پروژه شامل انواع کاربری‌های عمرانی، تجاری، اداری، مساجد، مسکونی، پایانه، پارکینگ، ایستگاه تاکسی، عرصه میدان شهدا، حوزه علمیه و هرآنچه که نیاز یک شهر اسلامی است، پیش می‌رود.

وی یکی از اهداف طرح میدان شهدا را روان‌سازی ترافیک برشمرد و گفت: میدان شهدای مشهد نقطه‌‌ای است که ۳ خط قطار شهری در آن تلاقی پیدا می‌کند و به حمل و نقل عمومی کمک بسیاری می‌کند.

مدیر اجرایی طرح میدان شهدای شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: پروژه ۷۰ درصد پیشرفت داشته و ریز پروژه‌های طرح نیز یک به یک درحال افتتاح است.

برجسته‌نژاد با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم نحوه تامین منابع مالی است، گفت: این طرح قرار است به صورت خودگردان اداره شود و میدان شهدا برای نخستین‌بار موضوع انتشار اوراق بهادار را نهادینه کرد و از ظرفیت‌های خرد و کلان و ظرفیت‌های مردمی برای نوسازی بافت فرسوده استفاده کرد.

وی افزود: تاکنون بالغ بر ۹۵۰ میلیارد تومان برای طرح میدان شهدا هزینه شده و پیش‌بینی می‌شود اعتبار مورد نیاز در حوزه اجرا و تملک حدود ۵۵۰ میلیارد تومان است. پیشرفت فیزیکی پروژه ۷۰ درصد و در حوزه تملک هم ۷۵ درصد پیشرفته داشته است.

برجسته‌نژاد با اشاره به بلاتکلیفی بخش شمالی میدان شهدا بیان کرد: هندسه شمال میدان تا امروز بلاتکلیف بود و بخش‌هایی از آن تملک نشده بود، اما در آینده نزدیک پروژه هندسه شمال میدان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی معماری میدان شهدا را یکی دیگر موضوعات مهم این طرح برشمرد و اظهار داشت: نگین این طرح خود میدان شهداست و ما وارد معماری پوسته دوم آن شدیم، طراحی بخش‌هایی از کار انجام شده و کاشی‌ها، تابلوها، المان‌های شهدا و کتیبه‌هایی که در طرح داریم در فاز بازبینی طراحی است و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهید رسید.

مدیر اجرایی طرح میدان شهدای مشهد با اشاره به افزایش فضای سبز گفت: ۲۴۰۰ متر افزایش فضای سبز خواهیم داشت و در ۴ گوشه میدان شهدا کاشت درخت را انجام خواهیم داد و تا پایان سال ۴۰۰ فلاورباکس را در اطراف میدان نصب خواهیم کرد.

برجسته‌نژاد با اشاره به جزئیات طبقه منفی یک تالار شهر گفت: در این طبقه نمازخانه، ۸۰ سرویس بهداشتی، وضوخانه و برگزاری مراسم‌ها را خواهیم داشت و مسافرین ایستگاه قطار شهری نیز می‌توانند از این فضا استفاده کنند.

وی افزود: در بخش منفی یک دسترسی به ساختمان‌های تجاری پیش‌بینی شده و مخاطبان لزومی به طی کردن یک پله را هم نخواهند داشت. مکانی برای استراحت زائرین و همچنین دسترسی به پارکینگ ۱۵۰۰ واحدی نیز برقرار می‌شود.

مدیر اجرایی طرح میدان شهدای مشهد مقدس عنوان کرد: مشکلی که در پیشرفت طبقه منفی یک داریم، همزمانی آن با پروژه ایستگاه قطار شهری است و پس از خروج شرکت قطار شهری از طبقه زیرین، ۲۴ ماه فرصت داریم که کل طرح میدان را به اتمام برسانیم. در محور صاحب الزمان ۲۳ پروژه را به بهره‌برداری خواهیم رساند و به لحاظ وحدت معماری با دقت به جزئیات کار شده است.

وی افزود: همچنین ۲۰ متری هشت‌آباد را به بهره‌برداری خواهیم رساند که به روان‌سازی ترافیک کمک شایانی خواهد کرد. در محور توحید کاربری‌های مختلف ورزشی، اقامتی، آموزشی، پارکینگ و همچنین حفظ بنای تاریخی «خانه داوودی‌ها» پیش‌بینی شده است.

برجسته‌نژاد با اشاره به مسائل حقوقی میدان شهدا بیان کرد: با ارائه مدارکی که به اداره اوقاف استان داشتیم وارد فاز اخذ پایان کار برای ساختمان‌ها شدیم و نکته قابل توجه این است که حدود ۵۰۰۰ مالک در طرح داریم.

مدیر اجرایی طرح میدان شهدای شهرداری مشهد با اشاره به مشکلات اسنادی بیان کرد: روند تبدیل املاک اوقافی یک پروسه طولانی است و در برخی موارد بدون ارجاع به مراکز قضایی قابل حل‌شدن است.

وی گفت: مرکزیت پروژه میدان شهدا سبب مشکلات زیادی شده، تداخل با جزئیات ایستگاه قطار شهری، مسائل فنی، حقوقی و مالی و برگزاری مراسم‌های مختلف و تداخل با پروژه از جمله این مشکلات هستند. میدان شهدا بعد از حرم مطهر رضوی دومین کانون تمرکز شهر مشهد خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 2 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا