مشهد

هوشمندسازی تاکسی‌های مشهد تا پایان امسال قطعی است

هوشمندسازی تاکسی‌های مشهد تا پایان امسال قطعی است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، شهر مشهد به‌عنوان یکی از کلانشهرهای ایران با ورود بیش از ۲۰ میلیون زائر در سال، دارای یکی از بزرگترین و گسترده‌ترین ناوگان‌های حمل و نقل درون شهری اعم از تاکسی‌های شخصی، عمومی و� اتوبوسرانی است. طبق آمارها بیش از یک میلیون سفر درون شهری روزانه در سطح شهر مشهد انجام می‌شود که بیشترین سهم این سفرها را ناوگان تاکسیرانی عمومی برعهده دارد.

ترمیم این ناوگان فرسوده، نرخ حمل و نقل و رقابت با پدیده نوظهور تاکسی اینترنتی را باید از چالش‌های مهم این ناوگان دانست که پیرامون همین موضوع با مهدی علوی مقدم مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مشهد گفت‌وگو کرده‌ایم.

تسنیم: از آخرین اقدامات انجام شده پیرامون هوشمندسازی ناوگان تاکسیرانی مشهد بفرمایید.

علوی مقدم: قراردادی با پیمانکار جهت نصب دستگاه پرداخت الکترونیک در ناوگان مبادی ورودی و شبکه های بی‌سیم بسته شده و تا امروز حدود ۸۵ درصد این ناوگان جهت استفاده از «‌من کارت» تجهیز شده‌اند. همچنین در حال تحقیق و مذاکره پیرامون سیستم‌های پرداخت و محاسبه مبتنی بر تلفن همراه هستیم.

در واقع عملیاتی کردن بحث پرداخت الکترونیک در تاکسی‌های شهری اولویت ما‌ست تا شهروندان با استفاده از پرداخت شتابی یا کیف پول خرد الکترونیک نیازی به حمل پول فیزیکی برای کرایه‌های حمل و نقل نداشته باشند.

با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی روش‌های متفاوتی برای این کار وجود دارد اما هدف ما پیاده‌سازی طرحی است که متناسب و پایدار باشد و هزینه‌ای برای شهروندان و رانندگان نداشته باشد و نیز خدمات مطلوبی ارائه شود. در نهایت امسال یکی از این طرح‌ها یا تلفیقی از چند طرح را در مشهد اجرا خواهیم کرد.

تسنیم: چند روز گذشته از طریق دادستانی پیرامون وضعیت ظاهری تاکسی‌ها و لزوم متمایز بودن تاکسی‌ها در ناوگان شهری اظهار نظرهایی شده بود. آیا ناوگان حمل و نقل عمومی تاکسی بدون نشان و مشخصه داریم؟

علوی مقدم: منظور از صحبت‌های معاون دادستان� تاکسی‌های رسمی نبود. تاکسی‌های رسمی رنگ مشخص زرد یا سبز داشته جز این دو رنگ چیزی به نام تاکسی رسمی وجود ندارد. آنچه مدنظر دادستانی است خودروهای فعال در آژانس‌ها و تاکسی‌های اینترنتی و به اصطلاح پلاک سفید است که این شرکت‌ها نیز در حال مراجعه و تکمیل پرونده جهت اخذ مجوزهای لازم هستند اما در نهایت باید تمامی این خودروها به علائم و شناسه‌ای مجهز باشند که چه برای مسافران شهری و چه دستگاه‌های نظارتی سطح شهر کاملا قابل شناسایی باشند که این موضوع در شورای شهر نیز مطرح شده تا شاهد اتفاقاتی مشابه آنچه چندی قبل در مشهد افتاد نباشیم.

تسنیم: این موضوع شامل سرویس مدارس هم می‌شود؟

علوی‌مقدم: به تمامی سرویس‌های مدارس آرم و علائم مشخص داده می‌شود. مجوز سرویس‌های مدارس یک ساله بوده و برچسب یک ساله متمایز نیز بر روی خودروی ایشان نصب می‌شود. بازرسان سازمان، سرویس مدارس را از درب مدارس تا سطح خیابان‌ها کنترل کرده و هیچ سرویسی امکان� تردد بدون آرم و علامت مشخص را ندارد.

تسنیم: قبل‌تر فرمودید مهلتی برای شرکت‌های اینترنتی در نظر گرفته شده تا اقدام به ساماندهی و اخذ مجوز کنند. مهلت چه زمان به پایان می‌رسد و تا امروز چه شرکت‌هایی اقدام کرده‌اند؟

علوی مقدم: در مهلت اول طی دو فراخوان مهلت یک ماهه به این شرکت‌ها داده و اخطارهای لازم به شرکت‌هایی که اقدام نکردند نیز از طرف مقام قضایی داده شده است. در اقدامات بعدی در صورت عدم تمکین با هماهنگی مقامات قضایی اقدامات قانونی در این زمینه انجام خواهیم داد که در دست تکمیل است.

تسنیم: از این شرکت‌ها کدام شرکت موفق به اخذ مجوز شده است؟

علوی مقدم: دو شرکت تاکسی اینترنتی مجوز قطعی گرفته‌اند اما ناوگان آنها هنوز مجوزی دریافت نکرده است.

تسنیم: و در صورت اخذ مجوز مرجع شکایات شهروندان از این شرکت‌ها شما خواهید بود؟

علوی مقدم: ‌قطعا.

تسنیم: چه تعداد تاکسی در حال حاضر در ناوگان شهری مشغول فعالیت هستند؟

علوی مقدم: در حال حاضر مجموعا ۱۲۶۰۰ تاکسی در سطح شهر به خدمت‌رسانی مشغول هستند.

تسنیم: چه تعداد از این تاکسی‌ها فرسوده است؟

علوی مقدم: با تاکسی‌هایی که امسال به جمع فرسوده‌ها خواهند پیوست، مجموعا حدود ۲۰۰۰ تاکسی فرسوده داریم که چیزی در حدود ۱۲ درصد� از کل ناوگان تاکسیرانی را شامل می‌شود.

تسنیم: بسیاری رانندگان تاکسی‌ها از وضعیت تسهیلات برای تعویض خودروهای فرسوده شکایت دارند. سازمان چه اقدامی در تسهیل شرایط انجام داده است؟

علوی مقدم: در حال حاضر یک سال است که بحث نوسازی ناوگان تاکسی شهری سال متوقف شده است. اما در سال‌های قبل شهر مشهد تنها شهری بود که علاوه بر تسهیلات دولتی توانست ۵ درصد به صورت یارانه توسط شهرداری‌ها به نوسازی اختصاص دهد. در واقع رانندگان مشهدی تنها ۱۱ درصد سود بانکی پرداخت کرده‌اند. همچنین مبلغ و نرخ تسهیلات و بانک‌های عامل در مشهد واقعا متفاوت انجام شد. حتی ضمانت برخی رانندگان را قبول کردیم که امروز به دلیل عدم عمل به تعهدات توسط برخی رانندگان، سازمان دچار مشکل شده است.

در حوزه نوسازی اقدامات ما بی‌بدلیل و پیشتاز بوده و مجموعا آنچه از دست ما� می‌آمد فراتر از تعهداتمان انجام دادیم. هرچند محدودیت‌هایی هم وجود دارد که مربوط به قوانین بانکی بوده و برای ما امکان اقدامات فراتر را میسر نمی‌سازد. اگر بتوانیم نرخ کارمزد پایین‌تری فراهم کنیم حتما برای نوسازی ناوگان تاکسی اقدام خواهیم کرد.

تسنیم: آمار نوسازی تاکسی‌های مشهد تا امروز چه تعداد است؟

علوی مقدم: بیشترین آمار نوسازی در تاریخ تاکسی کشور متعلق به شهر مشهد است. از سال ۹۳ تا امروز ۵۴۰۰ تاکسی نوسازی شده است که تنها ۲۲۰۰ در سال ۹۴ معادل تمام دوازده سال قبل بوده است.

تسنیم: در مقطع زمانی صحبت از ورود تاکسی‌های لوکس به ناوگان تاکسیرانی بود. چه شد؟

علوی مقدم: استفاده از خودروهای لوکس در قالب طرح گردشگری آماده شده اما با توجه به شرایط اقتصادی باید طرح توجیه اقتصادی داشته باشد و ساز و کار بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذار فراهم شود.� پیشنهاد ما استفاده از خودروهای هیبریدی چه ون و چه سواری با استاندارد یورو ۵ و یورو ۶ بود که نیازمند بررسی‌های بیشتر است.

تسنیم: امیدوارید این طرح در آینده نزدیک به تحقق برسد؟

علوی مقدم: اگر نهادهای دخیل در این حوزه حمایت کنند با توجه به این موضوع که منافع سرمایه‌گذار دیده شده است مسلما در صورت تائید وارد فاز فراوان خواهد شد.

تسنیم: مشکل اصلی تاکسیران‌های مشهد را چه می‌دانید؟

علوی مقدم: متاسفانه اقتصاد حمل و نقل در حوزه‌های شهری و برون شهری محقق نشده است. دلیل اول این که در کشور ما حمل و نقل با خودروهای شخصی بسیار ارزان است حالا اعم از هزینه سوخت یا تردد در شهر یا هزینه پایین پارکینگ که منجر به کاهش استفاده از خودرو عمومی می‌شود.

دلیل دوم محدودیت‌های ترددی در سطح شهر برعکس کشورهای دیگر بسیار اندک است به همین دلیل اقبال به تاکسی عمومی کمتر می‌شود. سوم در بهره‌برداری زیرساخت‌ها، دولت‌ها سوبسید می‌دهند اما هزینه تمام شده را مصرف‌کننده خواهد داد. در ناوگان عمومی مانند اتوبوسرانی اما نرخ تمام شده حتی از دولت تامین می‌شود به همین دلیل تفاوت معناداری در هزینه با شبکه حمل و نقل شبه همگانی و عمومی مانند تاکسی پیدا می‌کند.

تسنیم: از آخرین وضعیت افزایش نرخ کرایه تاکسی چه خبر؟

علوی مقدم: کرایه تاکسی براساس نرخ کارشناسی دو مبنا دارد. یکی براساس بحث شاخص‌ها و آنالیز هزینه ثابت و متغیر محاسبه می‌شود و کارشناس نرخ تاکسی را مشخص می‌کند. هر سال در تصویب نرخ علاوه بر این نرخ شرایط و وضعیت اقتصادی مردم و بازار نیز ملاک عمل قرار می‌گیرد. اگر قرار باشد با کارشناسی صرف تعیین نرخ صورت پذیرد، مسلما به ضرر تاکسیران خواهد بود. مردم به دنبال پایین‌ترین قیمت هستند و با وجود رقبایی مانند تاکسی اینترنتی افزایش بیش از حد کرایه کمک به ‌ تاکسی عمومی نخواهد بود بلکه منجر به از دست دادن مشتری‌های سنتی هم خواهد بود. باید با توجه به شرایط روز و رقابت بازار، رقم پیشنهادی معقول� و به صرفه باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 4 =

دکمه بازگشت به بالا