خراسان

هیچ چاپخانه‌ای در خراسان رضوی تعطیل نشده است

 

مغانی

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه هیچ چاپخانه‌ای در استان تعطیل نشده است، گفت: بین ۱۵ تا ۲۰ درصد فعالیت چاپخانه‌ها در حوزه کتاب است و فقط حدود ۴ چاپخانه به صورت تخصصی در این حوزه هستند.

علی مغانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: کاهش تیراژ کتاب مشکل تمام کشور است چراکه هر‌چه به سمت تکنولوژی پیش می‌رویم تیراژ کتاب، مجلات و رسانه‌های مکتوب کمتر می‌شود و نباید انتظار داشته باشیم وضعیت مانند ۱۰ سال گذشته باشد، همچنین فقط ۱۵ درصد کار چاپخانه‌ها مربوط به حوزه کتاب است و ۸۵ درصد دیگر مربوط به بخش تجاری و بسته بندی است.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی تصریح کرد: مصرف سرانه کاغذ در ایران هفت کیلو، در قزاقستان ۱۷ کیلو و در اروپا ۲۷ کیلو است که این به علت انواع بسته بندی‌ها است، همچنین با رشد تکنولوژی هیچ چیز جایگزین بسته بندی نمی‌شود و فعالیت در این حوزه برای چاپخانه داران بسیار مناسب است.

وی در رابطه با حمایت‌ها از چاپخانه‌داران عنوان کرد: هیچ حمایت مالی از سوی دولت صورت نمی‌گیرد و ما نیز انتظار حمایت مالی نداریم بلکه وظیفه دولت برقراری امنیت و ثبات در بازار است که در حال حاضر بازار ثبات مناسب را دارد و دلال‌ها حذف شده‌اند و ناامنی اقتصادی و تورم حذف و زیرساخت‌ها نیز فراهم شده است.

مغانی با اشاره به اینکه باید استفاده معقول از زیرساخت‌های ایجاد شده، خاطرنشان کرد: نباید تمام حمایت‌ها را از دولت انتظار داشته باشیم تا زمانی که این طرز فکر را داشته اقتصاد هر روز فلج‌تر و مشکل‌دارتر می‌شود و لازم است خودمان از فرصت ایجاد شده و روابط بین‌الملل به صورت مناسب استفاده کنیم.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی در رابطه با اقدامات در زمینه نوسازی صنایع و ماشین آلات صنعت چاپ گفت: با توجه به اینکه ماشین‌آلات صنعت چاپ بسیار گران هستند با وزارت ارشاد توافقی برای ورود ماشین‌های زیر مدل سال ساخت به صورت دسته دوم از کشور های اروپایی داریم که این طرح تا ۱۰ سال از معافیت مالی برخوردار است و بسیار به صرفه در زمینه اقتصادی است.

وی افزود: در بخش اقتصادی، متولیان صنعتی کشور بدون بازیکن فعالیت می‌کنند و با بخش خصوصی تعامل ندارند و نمی‌توانیم صنعتی را فعال نگه داریم مگر اینکه موضوعات به صورت شفاف کارشناسی شود و میزان مالیات و بیمه کمتر شود.

مغانی با اشاره به اینکه هیچ چاپخانه‌ای در خراسان رضوی تعطیل نشده عنوان کرد: بین ۱۵ تا ۲۰ درصد فعالیت چاپخانه‌ها در حوزه کتاب است و فقط حدود ۴ چاپخانه به صورت تخصصی در این حوزه هستند و بقیه در زمینه‌های تجاری فعالیت می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 13 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا