مشهد

وجود ۳۰ کافه‌بازی در مشهد/ بزرگسالان هم نیاز به بازی دارند

رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی، بازی و سرگرمی مشهد با اشاره به نقش بازی‌های فکری در گسترش نشاط در خانواده از فعالیت ۳۰ کافه‌بازی مجوزدار در مشهد تحت نظارت اتحادیه و نهادهای نظارتی خبر داد.

مرتضی اسکافی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فعالیت کافه‌بازی‌ها در مشهد، اظهار کرد: از مرداد ماه ۱۳۹۷ بر اساس مصوبه کمیسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی سازمان صنعت، معدن و تجارت رسته‌ای تحت عنوان بازی‌های فکری غیر رایانه‌ای به اتحادیه محصولات فرهنگی ملحق شد که بخشی از آن رسته شامل کافه‌بازی‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس ما با توجه به چارچوب قانون نظام صنفی نسبت به شناسایی و صدور پروانه این مکان‌‎ها اقدام کردیم که این کار باعث نظام‌بخشی به این مکان‌ها شده است.

اسکافی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۳۰ کافه‌بازی مجوزدار در مشهد در حال فعالیت بوده و تعدادی نیز در حال تشکیل پرونده هستند، تصریح کرد: با توجه به اینکه در یک دهه اخیر مردم درگیر فضای مجازی شده و از مکان‌های این‌چنینی دور بوده‌اند، استقبال بسیار خوبی از سوی مردم از این مکان‌ها شده که خانواده‌ها و دوستان را دور هم جمع می‌‎کند.

وی افزود: افراد از حدود ۱۵ سال تا ۸۰ سال همراه با خانواده و دوستان در کافه‌بازی‌ها حضور پیدا کرده و بازی می‌کنند و رده سنی خاصی برای حضور افراد وجود ندارد؛ چراکه کافه‌بازی‌ها مکان‌هایی خانوادگی و دوستانه هستند.

رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی، بازی و سرگرمی مشهد با اشاره به فعالیت توامان کافه‌بازی‌ها به عنوان یک کافی‌شاپ و یک محیط بازی، گفت: این موضوع در قانون نظام صنفی پیش‌‎بینی شده است و اتحادیه‌ها می‌توانند برای یک واحد صنفی به طور همزمان چند پروانه کسب صادر کنند. در این خصوص نیز با توجه به اینکه در این فضا خانواده‌ها در کنار انجام بازی نیاز به نوشیدنی و غذا پیدا می‌کنند، واحدهای صنفی می‌توانند در راستای رضایت مشتری و کسب درآمد با تفاهم و بر اساس قانون نظام صنفی پروانه ثانویه از اتحادیه کافی‌شاپ‌داران اخذ کرده و خدمات توام داشته باشند.

بازی به نشاط  و صمیمیت خانواده کمک می‌کند

وی با اشاره به نقش بازی در بهبود نشاط در خانواده، خاطرنشان کرد: تحقیقات علمی ثابت کرده که بازی‌های فکری به سلامت و رشد فکری افراد کمک کرده، در تقویت شادی و صمیمیت خانواده موثر بوده و موجب گسترش روابط کودکان و نوجوانان با سایر اعضای خانواده می‌شود. همچنین در هنگام انجام بازی افراد درگیر فعالیت‌های گروهی شده و مهارت‌های کلامی را تمرین می‌کنند که به افزایش نشاط خانواده و جامعه کمک می‌کند.

اسکافی افزود: بسیاری تصور می‌کنند تنها کودک نیاز به بازی دارد، اما واقعیت این است که بزرگسال هم نیاز به بازی و تفریح دارد. برای نمونه هنگامی که پدر خانواده با نشاط در خانواده حضور پیدا می‌کند موجب کاهش استرس و نگرانی‌ها در سایر اعضای خانواده می‌شود. پس از شیوع کرونا و خانه‌نشینی مردم اکنون بیش از پیش نیاز است در طول هفته تفریحات این چنینی برای خانواده‌ها فراهم کنیم.

بازی موجب پیشگیری از وقوع جرم می‌شود

وی با اشاره به نقش بازی در تخلیه هیجانات، بیان کرد: انجام بازی‌های فکری و ارتباط رو در روی افراد با یکدیگر که باعث تخلیه هیجانی می‌شود و این عامل می‌تواند به پیشگیری از وقوع جرم در جامعه کمک کند.

رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی، بازی و سرگرمی مشهد با اشاره به دغدغه نظارتی بر کافه‌بازی‌ها، عنوان کرد: ما دغدغه نظارت مسئولان را می‌پذیریم بر این اساس آیین‌نامه‌هایی تدوین و شرایطی از قبیل نظارت آنلاین فراهم شده است. همچنین به مراکز اعلام شده که اگر قرار است خانم و آقایی در این مراکز حضور پیدا کنند باید به صورت تفکیک شده در کنار هم بنشینند. همچنین با توجه به شیوع بیماری کرونا بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تأکید شده است.

وی بیان کرد: همچنین از تمامی بازی‌گردان‌هایی که در کافه‌بازی‌ها اجرا می‌کنند دعوت شده و کارگاه‌هایی آموزشی برایشان ترتیب دادیم. از این افراد مصاحبه گرفته شدند و صلاحیت آنان بررسی شده و از تمامی افراد گواهی عدم سوء پیشینه اخذ شده است. با این حال بازرسانی وجود دارند که بر عملکرد این مکان‌ها نظارت می‌کنند.

به دغدغه‌های نظارتی توجه داریم 

اسکافی افزود: همچنین در راستای تطابق بازی‌ها با فرهنگ ایرانی اسلامی سناریوهای بازی‌هایی همچون مافیا در اتحادیه مورد بازنگری قرار گرفته و بومی‌سازی تهیه شده است.

وی با بیان اینکه نقش ما در اتحادیه محصولات فرهنگی صیانت از صنف خود و توجه به دغدغه‌های نظارتی حاکمیتی است، اضافه کرد: با اقدامات انجام گرفته امیدواریم این مراکز مکان‌هایی امن برای حضور مردم و خانواده‌ها بماند و کار غیر فرهنگی در آن‌ها انجام نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

دکمه بازگشت به بالا