مشهد

ورشکستگی مشاغل مرتبط با تزئینات ساختمان در مشهد

بسیاری از فعالان صنف تزئینات ساختمانی در مشهد با شرایط پیش آمده دچار ورشکستگی شده‌اند و تسهیلاتی نیز به آنها اختصاص پیدا نکرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، در حوزه کسب و کار برخی کارها به صورت همیشکی و دائمی هستند و برخی فصلی و بعضی هم محدود به چند هفته یا یک ماه؛ کسب و کارهای مرتبط با نظافت ساختمان، تزئینات ساختمانی اعم از پرده، موکت و کفپوش، رنگ‌آمیزی از آن دسته شغل‌هایی هستند که اگرچه در تمام مدت سال مشتری ثابت و محدود دارند که به واسطه خرید خانه یا جابجایی یا تغییر دکوراسیون به آنها مراجعه می‌کنند اما سود کلی این صنف را باید در شب‌های عید و تب و تاب مردم برای نو و تمیز شدن دانست.

موضوعی که امسال با شیوع کرونا این صنف را در خواب زمستانی فرو برد تا آنجا که بسیاری از فعالان این صنف هنوز هم تمایلی به باز کردن مغازه‌های خود و افزایش هزینه‌ها ندارد. رئیس کل اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان هم از کاهش۸۰ درصدی سفارشاتی مانند نقاشی و کاغذ دیواری نسبت به سال قبل خبر داده و نگرانی مردم از حضور کارگران در منازل را عامل اصلی تعطیلی این صنف تا امروز برشمرده است.

نظافتچی‌ها بیکار شدند
مسعودی صاحب یکی از مراکز ارائه خدمات نظافتی می‌گوید: برای شغلی مانند ما ۲۰ درصد درآمدمان در ۱۱ ماه اول سال و ۸۰ درصد باقی درآمد ماه اسفند است. زیرا با شروع اسفندماه خانه تکانی‌ها شروع می‌شود و بازار ما داغ می‌شود. امسال اما هنوز شروع نشده به علت شیوع کرونا و ترس مردم از ابتلا از همان روزهای اول کاهش درخواست داشتیم تا در نیمه اسفند کاملا تعطیل شدیم.

حتی در مواردی کارگر ما که به خانه افراد مراجعه کرده بود از ورود او ممانعت به عمل آورده بودند و کارگر را برگردانده بودند. خوب من با حدود ۱۵ کارگر همکاری دارم که می‌دانم از همان زمان تا امروز همه اینها بیکار هستند؛ بعد از تعطیلات دو مورد درخواست نظافت داشتیم که یکی خانه نو بود و دیگری هم باغ.

با این وضعیت نه تنها پولی برای پرداخت به کارگرهایم نمی‌ماند بلکه کادر دفتر را هم فعلا جواب کرده‌ام. اگر بتوانم هزینه اجاره دفتر و قبوض را جور کنم کار کرده‌ام. بماند که با این ادامه این وضعیت این شغل دیگر کشش سابق را ندارد زیرا مردم رغبتی برای حضور نظافتچی در منزل ندارند و ترجیحا خودشان تمیزکاری و نظافت را انجام می‌دهند.

مجبور به باز کردن مغازه هستیم

یکی از فروشگاه‌های دکوراسیون پرده و کفپوش در  خیابان فلسطین می گوید: این روزها باز بودن ما فقط به این دلیل است که افرادی که برای خرید کالا به آن ها چک داده ایم فکر نکنند فرار کرده‌ایم وگرنه باز بودن مغازه توفیری ندارد چون مراجعه برای پرسیدن قیمت حتی روزی یک نفر هم نمی‌رسد.

مردم از یک طرف با توجه به وضعیت کرونا از شب عید سفارش ندادند یا چند مورد نصب داشتم که سفارشات را کنسل کردند حتی حاضر به پرداخت ضرر شدند اما از ادامه کار منصرف شدند. از شب عید هم که بگذرد دیگر خیلی‌ها به دنبال تغییر دکوراسیون نیستند زیرا معتقدند برای سال بعد مد سال عوض می‌شود. تنها امید ما به ساخت و سازهای جدید است که آن ها هم با این وضعیت رکود تقریبا به بیش از نیمه کاهش یافته است.

بازار راکد است

یک نقاش ساختمان با گلایه از وضعیت  بازار می‌گوید: در این ۲۰ سالی که به این شغل مشغول هستم اولین باری بود که از ۲۰ اسفند بیکار بودم. همیشه ما به دلیل تراکم کار برخی اوقات تا نیمه شب در دو سه محل با دو سه اکیپ مشغول کار هستیم اما شیوع کرونا و ترس مردم سبب شد اگر هم درخواست نقاشی داشتند کنسل کنند. چند تا از مشتری‌های من سفارش خود را که اتفاقا رنگ و مصالح هم خریداری شده بود را کنسل کردند و به آینده موکول کردند.

وقتی کار نباشد پول نیست و تا دستمزدی نباشد نمی‌توان کارگر نگه داشت. کارگران من اکثرا به دنبال کار هستند و وضع باقی صنوف بهتر از ما نیست و کار به سختی پیش می‌آید. برای مشاغلی مثل ما هم تسهیلاتی در نظر گرفته نشده هرچند اگر دولت تسهیلاتی بخواهد بدهد بانک‌ها آن قدر در کش و قوس ضامن و سفته و… می‌برند شما را که از اخذ تسهیلات پشیمان شوید.

پساکرونای ما  بسیار بدتر از کرونا است

عبدا…افشاری صالح؛ رئیس اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان مشهد پیرامون وضعیت کنونی صنف می‌گوید: برخی صنوف شب عید برایشان معادل چهار ماه فعالیت صنفی است و برخی دیگر مانند صنف ما معادل شش ماه فعالیت اقتصادی. با توجه به شرایط ساخت و ساز و رکود بازار در سال گذشته، صنف ما از بحران اقتصادی سال گذشته بسیار متضرر شده بود.امید فعالان ما به کاسبی شب عید بود که بسیاری از همکاران ما سرمایه گذاری مختلف انجام شده بود اما متاسفانه با شیوع کرونا و بسته شدن واحدهای صنفی موفق به اجرای تعهدات نشدند. برخی مردم حتی نصاب ها و پرسنل مجری را به خانه راه نمیداند به همین دلیل  امکان تسویه حساب نبود و سفارش ها یکی پس از دیگری کنسل می‌شد.

رئیس اتحادیه تزئیینات ساختمانی مشهد ادامه می‌دهد: اکثر واحدها در صنف ما اجاره‌ای هستند و در حال حاضر قصد نقل مکان به مغازه‌های کوچک‌تر دارند. برخی نیز درخواست ابطال پروانه داشته‌اند یا مثلا می‌خواهند مرخصی صنفی برای مدتی بگیرند که مسلما به ابطال پروانه ختم خواهد شد.

افشاری صالح می‌افزاید: در صنف تزئینات ساختمانی حدود ۵۶۰ واحد پروانه‌دار معتبر داریم که واحدهای غیرمجاز یا در دست اقدام حدود ۲۵ درصد به این تعداد اضافه خواهد کرد که شامل رسته های انواع پرده‌های پارچه‌ای، انواع کاغذ دیواری و پوسترهای دیواری، دیوار وسقف پوش، انواع کفپوش و موکت، نقاشی ساختمان و شرکت‌های خدمات نظافتی.

در حال حاضر نیز پساکرونای ما بدتر از دوران کرونای خواهد بود. اگر کرونا خواب دو ماهه صنف بود از حالا پسا کرونای صنف ما شش ماه اول سال را شامل خواهد شد مگر اینکه در اگر پاییز اتفاق جدیدی در بازار بیافتد.

ما در کشور متوسط فعالان هر واحد صنفی را ۳ الی ۳٫۵ نفر در نظر می‌گیریم که به طور معمول هم همین است؛ با این عدد حداقل دو هزار نفر به صورت مستقیم در صنف تزئینات ساختمانی از کار بیکار شده‌اند. شما افراد غیرمستقیم دخیل در کار را  را اگر محاسبه کنید عدد بیکاران چند برابر خواهد شد.

متاسفانه کمک‌های دولت از روز اول جدا شد یعنی برخی رسته ها بسیار آسیب دیده مورد توجه قرار گرفت و برخی رسته ها مانند رسته ما چندان مورد توجه قرار نگرفت. هر چند تا امروز آنچه اعلام شده است چه در بخش تامین اجتماعی و چه در بخش تسهیلات بانکی در حد اخبار است اما در عمل پولی به حساب کسی واریز نشده است. می گویند کارگران ثبت نام کنند تا بررسی شود. کارگر امروز می‌خواهد زندگی بگذراند نمی‌تواند چندماه برای بررسی صبر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =

دکمه بازگشت به بالا