ایران

ورود مستقیم رنو به بازارایران

 
 

 

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت رنوی فرانسه در دومین روز از نمایشگاه خودروی پاریس، توافقنامه همکاری امضا کردند. بر این اساس، رنو برای اولین بار در ایران، مراکز توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خود را خواهد داشت.به گزارش ایرنا، دور جدید همکاری های خودرویی ایران و فرانسه با امضای توافق نامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت رنوی فرانسه در نمایشگاه خودروی پاریس 2016 با حضور نعمت زاده وزیر صنعت کشورمان و کارلوس گون مدیرعامل رنو آغاز شد.این همکاری مشترک شامل یک مرکز مهندسی و خرید جدید برای حمایت از قطعه سازان داخلی و یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه 150 هزار دستگاه در سال است. بر این اساس، دو خودروی «سیمبل و داستر جدید» نخستین خودروهای تولیدی این کارخانه خواهند بود که در سال 2018 به تولید می رسند.نکته قابل توجه این توافق نامه این است که رنو برای نخستین بار در ایران، مراکز توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خود را خواهد داشت. این در حالی است که همکاری های کنونی رنو با دو شریک خود، سایپا و ایران خودرو در قالب «همکاری مشترک رنو پارس» ادامه خواهد یافت.آن گونه که معظمی رئیس هیات عامل سازمان گسترش، در حاشیه امضای این توافقنامه به اقتصاد نیوز گفته است، در این قرارداد بنا بر این است که شرکت «بن رنو» به عنوان بدهکاری از سوی سایپا به سازمان گسترش واگذار شود و آورده این سازمان در این قرارداد نیز همین است. در مقابل شرکت رنو، اقدام به سرمایه گذاری نقدی در ایران خواهد کرد. در این قرارداد سهم رنو به میزان 60 درصد و شرکت ایرانی 40 درصد تعیین شده است.  معظمی با بیان این که رنو در مرحله اول بین 300 تا 400 میلیون دلار سرمایه خواهد آورد، افزوده است: تفاوت این قرارداد با قرار داد های قبلی این است که در اینجا طراحی، موتور و گیربکس، تولید و شبکه فروش با توجه به آنچه که رنو در ایران خواهد داشت توسط رنو انجام شده و سی درصد محصولات تولیدی هم باید صادر شود. بنا بر اظهارات وی، ترکیب هیات مدیره این شرکت به صورت دو نفر از ایدرو و 3 نفر از رنو خواهد بود.
قرارداد دو مرحله ای؛ تولید از 1000 تا 300 هزار دستگاه در سال
در این حال نعمت زاده وزیر صنعت در رابطه با این توافقنامه اظهارداشت: این توافق در دو مرحله تعریف شده است. در مرحله اول، یک هزار دستگاه خودرو در سال تولید می شود و در مرحله دوم این رقم به ٣٠٠ هزار دستگاه خواهد رسید.به گفته وی، تولید خودروهای مزبور با احتساب تولیدات فعلی مانند ال ٩٠ و ساندرو، سبب می شود تا در مجموع تولیدات رنو در کشور به سالیانه 500 هزار دستگاه برسد.
 

   فرا خبر

معمای خودروساز شدن ایدرو؟
با وجود همکاری رنو با ایران خودرو و سایپا، امضای سومین قرارداد همکاری با رنو، این بار توسط سازمان دولتی ایدرو، این سوال را ایجاد کرده است که آیا ایدرو قصد دارد به صورت مستقیم وارد عرصه خودروسازی شود؟ هم اکنون ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران)، به عنوان سازمانی دولتی و زیرمجموعه وزارت صنعت، با مسئولیت سرمایه گذاری در صنایع مختلف و سیاست گذاری برای توسعه این صنایع فعالیت می کند و در ضمن به نمایندگی از دولت سهامدار بخشی از سهام شرکت های بزرگ صنعتی نیز است. هم اکنون ایدرو حدود 20 درصد سهام ایران خودرو و سایپا را در اختیار دارد و البته به دلیل ماهیت دولتی و قدرتمند خود، در روند مدیریتی این دو شرکت و تعیین مدیران اصلی آن سهمی به مراتب بیش از 20 درصد دارد. اکنون مشخص نیست که با قرارداد فوق آیا ایدرو مستقیم می خواهد وارد عرصه خودروسازی شود یا فعالیت شرکت مشترکش با رنو را تحت پوشش دو شرکت اصلی خودروساز پی خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 5 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا