مشهد

ورود مقام قضائی به مسئله فعالیت غیرقانونی شرکت «تپ سی» در مشهد

ورود 200 دستگاه خودروی هیوندا به ناوگان تاکسیرانی

مدیرعامل تاکسیرانی شهرداری مشهد از ورود مقام قضائی به مسئله فعالیت غیرقانونی شرکت تپ سی در مشهد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، روز گذشته در صد و هفتاد و ششمین جلسه  شورای شهر مشهد کلیات لایحه افزایش نرخ تاکسی‌های درون شهری مشهد مطرح که افزایش پنج درصدی نرخ کرایه تائید و بررسی جزئیات و موارد دیگر به جلسه بعدی شورا موکول شد.

قصد داشتیم در همین زمینه با سیدمهدی علوی مقدم مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت و تاکسیرانی شهرداری مشهد گفت‌وگو کنیم که در خلال گفت‌وگو بحث به حاشیه‌های متفاوتی از جمله بحث فعالیت ناوگان تاکسیرانی هوشمند و حواشی آن در مشهد رفت.

تسنیم: جناب علوی مقدم، با توجه به ظهور پدیده‌‌ جدید تاکسی‌های هوشمند تحت وب که نرخ‌های آن به دلیل سازوکار متفاوت به مراتب کمتر است. آیا احساس نمی‌کنید این تفاوت قیمت با ناوگان تاکسیرانی سنتی در دراز مدت مشکل ساز شود؟

علوی مقدم: ما در این زمینه مصوبه‌‌ای را در شورا به تصویب رساندیم که این امکان را به ناوگان‌های حمل و نقل تاکسیرانی مختلف بدهد تا با توجه به شرایط عرضه و تقاضا امکان تخفیف از نرخ مصوب را برای مدیریت شبکه‌های مختلف حمل و نقل درون شهری سازمان فراهم آید تا شرایط رقابت بازار باقی بماند.

تسنیم: این بحث وجود دارد که سازمان تاکسیرانی به عنوان متولی حمل و نقل درون شهری دوست ندارد مجموعه‌های جدید مخصوصاً همین تاکسی‌های هوشمند با تعرفه‌های کمتر بیایند و به عنوان رقیب در این حوزه فعالیت کنند؟

علوی مقدم: خیر. این طور نیست. ما هیچ محدودیتی نداریم. اتفاقاً استقبال هم کرده‌ایم و نخستین شهری در کشور بودیم که در جهت ضابطه‌مند نمودن فعالیت شرکت های حمل و نقل بر پایه ابزارهای مبتنی بر موبایل، دستورالعمل نحوه فعالیت شرکت‌های متقاضی خدمات نوین فراخوانی و اعزام الکترونیکی را تهیه و جهت تصویب به شورا ارسال کرده است که مصوب شده و به زودی ابلاغ خواهد شد.

تسنیم: برنامه‌ای برای به روز رسانی ناوگان سنتی و تجهیز آن به سامانه‌های هوشمند ندارید؟

علوی مقدم: مشغول تدوین دستورالعملی جهت تجهیز  تاکسی‌های شهری به سیستم هوشمند هستیم که در این زمینه با دو شرکت هم وارد مذاکره شده‌ایم تا بتوانیم ناوگان تاکسیرانی وارد این فضا بشوند. از آن‌جایی که ناوگان تاکسیرانی راننده حرفه اه هستند و  شغل مستمرشان این کار است،  قطعاً ظرفیت حضورشان در بازار جدید می‌تواند بخشی از مشکلاتی که تاکسی‌های اینترنتی به وجود آورده‌اند برطرف کند.

تسنیم: و مجموعه‌هایی که در حال حاضر مجوز گرفته و در حال فعالیت هستند چطور؟

علوی مقدم:  بله. در حال حاضر دو شرکت در مشهد با رعایت این ضوابط  مجوز فعالیت گرفته‌اند و مشغول فعالیت هستند که تبعیضی بین آن‌ها و ناوگان سنتی تاکسیرانی هم قائل نمی‌شویم. هر چند این دو شرکت نیز باید در جهت ارتقاء استانداردهای خود براساس مصوبه اخیر شورا اقدام کنند. ضوابط مشهد هم خارج از دیگر شهر و استان‌های کشور نیست. بلکه به خاطر همین مصوبه شاید قانون‌مند‌تر باشد.

تسنیم: فرمودید دو شرکت. مگر «تپ سی» رفع پلمپ نشد؟

علوی مقدم: از لحاظ سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد «تپ سی» همچنان فاقد مجوز است. ماجرا از آن‌جا شروع شد که قبل از پلمپ اولیه به این شرکت اخطار دادیم تا جهت تشکیل پرونده و اخذ مجوز اقدام کنند. در زمینه پلمپ حتی اخطار اولیه دادیم. نهایتاً به دلیل عدم توجه این شرکت طبق درخواست ما توسط اداره اماکن پلمپ و طبق دستوری که از تهران اعلام شد مجدداً رفع پلمپ شد. در حال حاضر مجدداً با ورود مقام قضایی به موضوع،  این شرکت پلمپ خواهد شد.  در حال حاضر واقعیت این است که  شرکت مذکور منفک از  فضای قانونی شهر در حال فعالیت است.

تسنیم:  این‌جا یک تناقض وجود داد. شرکت «تپ‌سی» اعلام کرد مشکلات برطرف شده و رفع پلمپ شد. از طرفی در تهران بدون مشکل در حال فعالیت است. ایراد کار عدم دریافت مجوز  در مشهد چیست؟

علوی‌مقدم: ببینید مدیران این شرکت در تهران در ابتدای امر اعلام کردند آمادگی  فعالیت تحت نظارت سازمان‌های تاکسیرانی‌ها را دارند ولی مشکل نبود قانون است. خوب در مشهد ما این مشکل را با تصویب مصوبه‌ای در شورای شهر برایشان حل کردیم.چه شد؟ مشکل آنجاست که بعضی‌ها خودشان را فراتر از قانون می‌دانند. صراحتاً می‌گویم شاید این دوستان به جایی وصل باشند ولی در حوزه تاکسیرانی مشهد اجازه فعالیت فراقانونی به احدی نمی‌دهیم. امنیت و ایمنی شهروندان و زائران برای ما ارجح  به هر رابطه‌ای  است.

تسنیم: خوب پس در حال حاضر که این شرکت به ارائه خدمات مشغول است، اتفاق یا حادثه‌ای در حوزه ایمنی یا امنیتی برای شهروندان بیافتد چه نهادی پاسخگو خواهد بود؟

علوی مقدم: ما به عنوان متولی حمل و نقل شبکه تاکسیرانی اقدامات قانونی جهت ضابطه مند نمودن شرکت‌های فعال انجام داده‌ایم. اما تا زمانی که شرکت و راننده شرکت صلاحیت لازم را کسب نکنند ما نمی‌توانیم نظام‌مند عمل کنیم. در حال حاضر نیز با توجه به هشدارهای ما به غیرقانونی بودن فعالیت این شرکت هر اتفاقی متوجه رفتار غیرقانونی مدیران شرکت خواهد بود و سازمان تاکسیرانی مسئولیتی در زمینه مسائل ایمنی و امنیتی مسافران این شرکت نخواهد داشت لذا مجدداً هشدارهای لازم امنیتی- ایمنی را تا تائید صلاحیت این شرکت به شهروندانی که از آن استفاده می‌کنند، اعلام می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − دو =

دکمه بازگشت به بالا